"Ett "vanligt" delat bett har följande funktion i en hästs mun. När du tar i tyglarna viker sej bettet på mitten."
Ja, om du tar i båda tyglarna.
"Om hästen inte snabbt som "ögat" drar undan tungan kommer den i kläm när bettet viker sej."
Inte om bettet är lagom långt.
"Dessutom slår bettets mitt del rakt upp i gomtaket när ryttaren ökar trycket på bettet."
Inte om bettet är lagom långt.
"Detta är rena fakta. Tyvärr."
Fakta kan variera beroende på vad man baserar sina undersökningar på. Uppenbarligen dålig ridning med illa tillpassad utrustning i det här fallet.
"Fråga t.ex. Andres Eriksson eller någon annan duktig person, i sverige eller utomlands."
Pja, hästtandläkaren som AE samarbetar med har då tyckt att tvådelade väl tillpassade bett är helt OK när jag har pratat med honom.
"Då du använder ett sådant bett vågar hästen oftast inte stänga munnen ordentligt."
Mina går med stängd mun utan problem.
"Och då har saliven den olägenheten att den rinner mot den nedersta punkten, vilket är mot marken.
Effekten blir då att hästen "dreglar"."
Mina dreglar då inte.
"För att undkomma denna pina lär sej hästen att antingen slå upp med huvudet eller dra det ännu mer neråt bakåt.
Den gör alltså dessa rörelser för att för en kort tid slippa pinan i munnen."
Jo, och samtidigt går hundratals hästar med tredelade bett eller oledade bett och gör allt vad de kan för att komma undan med tungan, för att det trycker för hårt. Vet inte hur många hästar jag har "räddat" från den smärtan genom att se till att de fått väl tillpassade tvådelade bett.
"Och det allra hemskaste är när en okänslig ryttare dessutom drar ihop munnen med olika nosgrimmor."
Där håller jag med dig fullständigt. Använder bara nosgrimma när TR så föreskriver, och då bara på tävling, inte på träning, och dessutom löst spänd.
"Om du nu ska ha ett bett som hästens mun tycker om ska det vara smalt och med så många leder i mundelen att den absolut inte kan klämma tungan eller slå upp i gomtaket."
Många leder = klämmer tungan. Aj, aj. Ett välkonstruerat och välanpassat tvådelat bett med lätt böjda mundelar och en liten, väl knuten led slår dessutom inte upp i gommen.
"Tänk på att det finns ingen plats för ett bett i hästens mun. Ett bett tar plats i hästens mun."
Det finns visst plats för bett i hästens mun, annars skulle de inte kunna gå på kandar med stängd mun utan nosgrimma och utan att dregla. Biter hästen ihop käkarna krampaktigt så finns det inte plats för någonting. Särskilt inte om den spjärnar med tungan mot ett bett som ger för mycket tungtryck. Slappnar den av blir det genast gott om utrymme.