Tredelat bett med tungfrihet

TheWickedWitch

Trådstartare
på mittendelen, hur fungerar ett sånt ?
Någon som provat ett sånt, bra/dåliga erfarenheter ?
bild:
bt.htm11.jpg

Hoppas att Svea tar sig hit och ger sig in i det.

Grejen med ett srångbett med tungfrihet, som normalt sett är de enda betten med tungfrihet, är ju att de i princip bara belastar lanerna = avlastar tungan. Ett tredelat bett kommer inte det hända med.

Det jag kan tänka mig är att trycker blir högre vid brytningspunkterna och lägre under "tungfriheten", vilket knappast är något att eftersträva. Och ingen häst har så smal tunga att den bara har den under den lilla tungfriheten...

Så jag skulle tippa att den bara omfördelar trycket lite och för mig på ett negativt sätt.

Men som sagt hoppas att Svea kommer hit för hon är bra mycket bättre på bett än vad jag är!

Jag tycker absolut att det låter vettigt det du skriver ! Jag har hört flera stycken lovorda just detta bett, men det känns som att man vill ta reda på lite mer fakta innan man bestämmer sig för om man ska stämma in i lovsången så att säga, jag själv har lite svårt att få ihop just tungfrihet och ledat bett, nu vet jag ju inte om just denna tungfrihet är stor nog att gå upp i gommen på hästen, men om den skulle göra det har väl som "iden" med tredelat till en ganska stor del gått förlorad ?
Jag har ju en häst som inte riktigt uppskattar vad som helst som man stoppar in i munnen på honom, visst, det kan vara en fråga om bristande skolning, men helt allvarligt så är det inte så himla kul att sätta sig upp på en häst som gapar allt vad han kan, hänger ut tungan, lägger sig bakom hand och nickar med huvudet, innan man ens rört i tyglarna :crazy:
Stången hans gillar han, men jag vill inte göra grundskolningen på stång, och jag vill komma ifrån det raka tränsbettet, just för att det känns som att sitta med ett cykelstyre mer eller mindre, jag vill kunna ha en oberoende sidorörelse på tränbett utan en massa tjoller, och går inte det att hitta nåt som han "köper" som har den egenskapen, då kan jag ju lika gärna rida på stången...

Jag har provat både den 3-delade med tungfrihet och ett rakt med tungfrihet.
Skillnaden för mej och mina hästar är att det för mej passat bäst med det raka.
Men gubben och mina medryttare har ridit med det 3-delade.

Så jag tycker absolut att du ska pröva det 3-delade, men var beredd på att det inte är säkert att det passar dej bättre.

Ett 3-delat bett utan tungfrihet ger även det hästen möjlighet att dra upp tungan och svälja.
Men med tungfrihet så är det ännu lite lättare.

Det allra sämsta bettet man kan ha är ett vanligt tjockt enkelledat.
Då kan hästen absolut inte dra upp tungan och svälja ner saliven i halsen.
Då rinner den ut genom munnen istället.
Om inte hästen tar till knepet att med ojämna mellanrum höja huvudet och på det viset få saliven att rinna ner i halsen.

Och det är ju inget som vi är intresserade av att hästen ska göra, eller hur?

Tycker du ska ta och pröva och jämföra vilken bett din häst tycker om.
Och skillnaden i höjd och bredd på tungfriheten är inte så stor som man kan förledas att tro, då betten har lite olika konstruktion.

Lycka till

Jag har faktiskt aldrig testat tungfrihet på min pålle, utan hans stång är en rak med "mullen mouth"-böjen.
Jag har haft ett "vanligt" tredelat bett åt honom, med det hatade han som pesten, bara gapade och gapade.
Ett vanligt tjockt enkelledat har jag aldrig ens provat stoppa in, alla tjockare varianter på bett vill han bara spotta ut...

Vad jag egentligen är ute efter är ett ledat bett, med mer eller mindre oberoende sidorörelse som ligger stadigt i munnen, inte kan gå upp i gommen och gärna med fasta ringar.
Mylerbetten finns i en del utföranden på level ett som har några av dessa egenskaper, men jag har hört mycket negativt om dem och halverst dragit öronen åt mig...
Ett Billy Allenbett verkar inte heller dumt, det det verkar inte gå att gräva fram i min hästs storlek tyvärr...

"Det allra sämsta bettet man kan ha är ett vanligt tjockt enkelledat.
Då kan hästen absolut inte dra upp tungan och svälja ner saliven i halsen.
Då rinner den ut genom munnen istället.
Om inte hästen tar till knepet att med ojämna mellanrum höja huvudet och på det viset få saliven att rinna ner i halsen."

Stämmer knappast. Ett vanligt tvådelat bett ger mer tungfrihet än både ett tredelat med s.k. tungfrihet, och ett vanligt tredelat. Hästarna klarar utmärkt att dra upp tungan med ett tvådelat tränsbett (men de är mer benägna att göra det med tredelade med "tungfrihet" eftersom mittdelen är för lång och därför lättare klämmer tungan). Det där med att svälja saliven gäller bara om man rider hästen sällsynt illa...

För att ett bett med tungfrihet ska belasta lanerna krävs en mycket stor tungfrihet, t ex en segundo-tungfrihet där hela tungan ligger i tungfriheten.

En normal tungfrihet gör att hästens tunga får plats i munnen även när det kommer tryck på den från bettet. Men tungan ligger fortfarande som ett skyddande lager mellan bettet och lanerna. Skillnaden är att tungfriheten hjälper hästen att kunna hålla munnen stängd även när den får tryck från bettet på tungan. Med en låg/normal tungfrihet så fyller tungan tungfriheten, så att trycket från bettet fördelas ut över en stor del av tungan.

Ett tredelat bett med tungfrihet fördelatr ut trycket över tungan mycket dåligt. Dels är tungfriheten för grund, dels ligger den i fel vinkel i förhållande till munnen. Att mittdelen är så bred gör dessutom att minsta sidförskjutning innebär att leden på bettet lägger sig i mungipan och klämmer hästen. Ett mindre lyckat bett för de flesta hästar, särskilt då när det komemr ner i storlekarna.

Vill man avlasta tungan och rida på tränsbett är ett väl avpassat tvådelat tränsbett det bästa. Ska man ha tredelat ska mittdelen vara så kort som möjligt, så att inte lederna skadar hästen och mittdelen lyfts lite vid förhållningar så att tungan avlastas.

Ett "vanligt" delat bett har följande funktion i en hästs mun.
När du tar i tyglarna viker sej bettet på mitten.
Om hästen inte snabbt som "ögat" drar undan tungan kommer den i kläm när bettet viker sej.
Dessutom slår bettets mitt del rakt upp i gomtaket när ryttaren ökar trycket på bettet.

Detta är rena fakta.
Tyvärr.
Fråga t.ex. Andres Eriksson eller någon annan duktig person, i sverige eller utomlands.

Då du använder ett sådant bett vågar hästen oftast inte stänga munnen ordentligt.
Och då har saliven den olägenheten att den rinner mot den nedersta punkten, vilket är mot marken.
Effekten blir då att hästen "dreglar".

För att undkomma denna pina lär sej hästen att antingen slå upp med huvudet eller dra det ännu mer neråt bakåt.
Den gör alltså dessa rörelser för att för en kort tid slippa pinan i munnen.

Och det allra hemskaste är när en okänslig ryttare dessutom drar ihop munnen med olika nosgrimmor.

Det har ofta förvånat människor som inte har något med hästar att göra, hur snälla och tåliga dom är eftersom dom står ut med denna "tortyr".

Om du nu ska ha ett bett som hästens mun tycker om ska det vara smalt och med så många leder i mundelen att den absolut inte kan klämma tungan eller slå upp i gomtaket.

Tänk på att det finns ingen plats för ett bett i hästens mun.
Ett bett tar plats i hästens mun.

sånt bett har jag!
funkar precis likadant som ett utan tungfrihet på min häst men jag köpte det för det verkade väl lite skönare att ha i munnen kanske om man nu ska ha tre-delat :idea:

"Ett "vanligt" delat bett har följande funktion i en hästs mun. När du tar i tyglarna viker sej bettet på mitten."

Ja, om du tar i båda tyglarna.

"Om hästen inte snabbt som "ögat" drar undan tungan kommer den i kläm när bettet viker sej."

Inte om bettet är lagom långt.

"Dessutom slår bettets mitt del rakt upp i gomtaket när ryttaren ökar trycket på bettet."

Inte om bettet är lagom långt.

"Detta är rena fakta. Tyvärr."

Fakta kan variera beroende på vad man baserar sina undersökningar på. Uppenbarligen dålig ridning med illa tillpassad utrustning i det här fallet.

"Fråga t.ex. Andres Eriksson eller någon annan duktig person, i sverige eller utomlands."

Pja, hästtandläkaren som AE samarbetar med har då tyckt att tvådelade väl tillpassade bett är helt OK när jag har pratat med honom.

"Då du använder ett sådant bett vågar hästen oftast inte stänga munnen ordentligt."

Mina går med stängd mun utan problem.

"Och då har saliven den olägenheten att den rinner mot den nedersta punkten, vilket är mot marken.
Effekten blir då att hästen "dreglar"."

Mina dreglar då inte.

"För att undkomma denna pina lär sej hästen att antingen slå upp med huvudet eller dra det ännu mer neråt bakåt.
Den gör alltså dessa rörelser för att för en kort tid slippa pinan i munnen."

Jo, och samtidigt går hundratals hästar med tredelade bett eller oledade bett och gör allt vad de kan för att komma undan med tungan, för att det trycker för hårt. Vet inte hur många hästar jag har "räddat" från den smärtan genom att se till att de fått väl tillpassade tvådelade bett.

"Och det allra hemskaste är när en okänslig ryttare dessutom drar ihop munnen med olika nosgrimmor."

Där håller jag med dig fullständigt. Använder bara nosgrimma när TR så föreskriver, och då bara på tävling, inte på träning, och dessutom löst spänd.

"Om du nu ska ha ett bett som hästens mun tycker om ska det vara smalt och med så många leder i mundelen att den absolut inte kan klämma tungan eller slå upp i gomtaket."

Många leder = klämmer tungan. Aj, aj. Ett välkonstruerat och välanpassat tvådelat bett med lätt böjda mundelar och en liten, väl knuten led slår dessutom inte upp i gommen.

"Tänk på att det finns ingen plats för ett bett i hästens mun. Ett bett tar plats i hästens mun."

Det finns visst plats för bett i hästens mun, annars skulle de inte kunna gå på kandar med stängd mun utan nosgrimma och utan att dregla. Biter hästen ihop käkarna krampaktigt så finns det inte plats för någonting. Särskilt inte om den spjärnar med tungan mot ett bett som ger för mycket tungtryck. Slappnar den av blir det genast gott om utrymme.

image3.jpg

Kanske ni kan han hjälp av den här?

Tränset slår aldrig upp i gommen (enligt det här testet), det lägger sig aldrig på lanerna (tungan flyter ut och ligger emellan).

Nu antar jag iofs att dte är ett väl tillpassat tränsbett. Hästen hade fått lugnande innan (avspänd i käkarna) för att man skulle kunna ta röntgenbilderna.

1. Lätt tryck
2. Stort tryck, utan nosgrimma = hästen öppnar munnen men har fortf avspänd tunga
3. Stort trtck med nosgrimma = Hästen kan inte öppna munnen utan spänner istället tungan för att undkomma smärtan.
4. Drag uppåt/bakåt = bettet går emot tänderna.

:bow: :bow: :bow:

Tack för superbra röntgenbilder som verkligen bevisar att hästen inte kan stänga munnen, = tänderna möts, trots att den fått lugnande medel.

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
954
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har...
2
Svar
27
· Visningar
2 554
Senast: Elise4321
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 183
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar