Treårstest - lämna till proffs eller visa själv?

sassiball

Trådstartare
Kan inte bestämma mig hur jag ska göra. Vill gärna lämna henne till en erkänt duktig unghästryttare, men kan inte bestämma mig för vilken. Har varit på lite olika hemsidor och läst. Jag tar gärna emot tips - då via pm annars kanske det här betraktas som en annons och det är inte meningen.

Hur resonerar ni, är det värt pengarna att lämna iväg till ett proffs? Jag har själv ridit in hästen, hon går hyfsat i alla gångarter med mig, jag tänker egentligen mer på att det ser estetiskt fel ut med mig på ryggen då hästen är 170 hög och ganska maffig redan, jag kommer se ut som en pygmee på henne... Sen är jag ingen superryttare heller, kommer säkert att hämma henne på något vis och det vill jag ju inte.

Sv: Treårstest - lämna till proffs eller visa själv?

Dem bedömmer ju inte ridningen mer än att man ska kunna rida i alla gångarter i båda varven. Så om det skulle se bra ut estetiskt skulle inte jag bekymra mig om.

Jag visade min själv förra året. Jag ska ha kvar henne själv så om det hade gått åt skogen så hade det ändå inte varit hela världen eftersom hon inte skulle säljas.
Jag tyckte det var svårast att visa för hand, det hade nog kunnat gå bättre om jag lämnat till proffs (men det gick helt okej ändå), i hoppningen hade de en person där som hjälpte till och det fungerade bra för min häst.

Går hon bara hyfsat med dig i alla gångarter så räcker det långt vid 3-års. Det enda som krävs är ju att hästen kan gå i båda varv i alla tre gångarterna finns inga krav på form eller något sånt. Du får till och med utnyttja dom andra som draghjälp och så vidare om det behövs.

Men det som kan bli svårt för dig att göra henne rättvisa är vid visningen för hand, är man liten då, så är det lätt att du bromsar hästen.

Fast det går ju även att bara ta hjälp med precis den biten också.

/Camilla

Jag visade mina två själv förra året.
Ridningen skulle jag definitivt inte bekymra mej om , den betygsätts ju inte ens utan du ska bara kunan visa hästen i skritt,trav o galoppi båda varven.

De som är svårt är visning för hand, spec om du är liten o hästen stor.
Så jag skulle kanske överväga att ta med mig nån som är lång , som du även har hjälp av vid löshoppningen.

Lycka till!

*knapplån*
Jag har precis anmält min lilla welch till 3-årstest. Trodde att det bara bedömdes löshoppat och vid hand. Nu fick jag hjärtat i halsgropen när ni beskriver att man ska visa hästen riden. Min ponny är inte inriden - men inkörd. Tror ni jag får visa honom körd?

Ridprovet är inget tvång men måste vara genomfört om man vill ha diplom (om hästen fått 48p eller mer som gångartstalang/hopptalang) Annars räcker det med att du löshoppar den och visar för hand.

Jag tror inte du får visa honom körd. Däremot är kraven väldigt små ridningsmässigt, den ska mest visa att den accepterar en ryttare på ryggen och gör det i alla gångarter. Är hästen redan inkörd så går säkert inridningen kanon!

*knapplån*
Jag har precis anmält min lilla welch till 3-årstest. Trodde att det bara bedömdes löshoppat och vid hand. Nu fick jag hjärtat i halsgropen när ni beskriver att man ska visa hästen riden. Min ponny är inte inriden - men inkörd. Tror ni jag får visa honom körd?

Men det är väl än så länge bara svenskt halvblod där hästen skall visas riden vid tre-års för att få diplom?

Mvh

Tora

Vet inte om ridprov är obligatoriskt för ponny. Det går ju att kolla hos resp. förbund. Har en ponny i ASRP där det ingår ridning i visningen om jag fattat rätt. Men det kanske bara gällde för diplom.

Jag skulle defenitivt ridit hästen själv men kanske bett en längre person springa med den. Du om någon känner ju din häst och vet vad du kan kräva och inte. Du kan väl så gott som rida runt med den på lång tygel, det är inte formen de kollar på. Du är ju dessutom så duktig som har ridit in den själv! :) Många gånger om man ska lämna till en duktig beridare/tävlingsberidare så rider dom inte hästen själva, utan de har stallpersonal som sköter detta. Beridaren kanske i stort sett bara sitter på hästen när den ska visas. Nu menar jag inte att alla gör så här, men jag vet av egen erfarenhet vem som får rida och svettas...:D

Din welsh ska inte visas uppsutten eller i arbete förrän på kvalitén, dvs nästa år.

Treåriga ponnyer visas bara för hand.

Vet däremot inte om det är annorlunda i finalen men jag tror inte det.

Liknande trådar

Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 314
Senast: Draumsyn
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 291
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama