Treårs-testet gick så där...hur gör jag nu?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare trip
  • Startdatum Startdatum
T

trip

Igår var stoet och jag iväg på treårstest och det gick väl så där.
Hon uppförde sig väldigt väl och jag är mycket nöjd med henne! :banana:
Men hon var rätt så rejält spänd vilket såklart påverkade hennes betyg, hon blev liksom lite låg och matt i hela sitt väsen.
Något diplom eller klass I blev det inte. Tyvärr för hon är ju min lilla snygging!
Hon fick en 6:a på extrimiteterna (ngt parallellförskjuten, och tåtrång på vä. och gracil). Vad menas med gracil?

Hur gör jag nu?
Ska jag skippa tankarna på att avla på henne? :cry:(mest med tanke på hennes avvikelser i benen då)
Kan man gardera upp betygen på något kommande test (tex. kvalitetstävlan) eller hur går det till? :confused:

Jaja, det spelar eg. ingen större roll för hon är/kommer bli den härliga ridhästindivid som hon var tänkt att bli!! Men det är ju en kul extra krydda att kunna avla lite!! :)

Det finns inga perfekta hästar! Om du läser beskrivingen på de godkända hingstarna i katalogen ska du se att flera har exteriöra avvikelser på ett eller annat sätt. De kan vara tåtrånga och biljardera och gud vet vad. Man måste ju se till helheten!

Vilka poäng fick ditt sto? Vilket omdöme? Vilken klass? Har för mig att klass I och II är ok för avel, medan klass III inte rekommenderas för avel? Eller om det var från klass IV??? Det står på ASVHs hemsida...

Naturligtvis bör man ju inte avla på "skräp", men ibland finns det ju annat som väger upp. Extremtalang i hoppning eller så! Det är ju inte bara det yttre som spelar in, men helst ska ju en avelshäst inte ha för mycket felaktigheter exteriört.

I övrigt får du ju helt enkelt leta upp en lämplig hingst, som är helt korrekt där ditt sto felar, om du nu vill betäcka! Ta gärna hjälp av någon avelskunnig som kan ge dig råd efter att ha tittat på ditt sto.

:)

Jag har stött på betyget "något gracil" på en häst och ringde då bedömmaren (jag tror han hette Jan Lockwall?) och fick förklaringen att hästen hade veka kotor - dvs en lång vinklad kota (han mindes dock hästen i fråga, så jag vet inte om gracil alltid betyder samma sak).

Om en vek kota är negativ eller inte beror på. Hästen blir ofta bekvämmare att sitta på - kotleden tar upp mer av stötarna. Samtidigt KAN det ge lägre hållbarhet - man tror att det kan ge ökad risk för kotledsinflammationer. Samtidigt eftersträvar man en längre kota på dressyrhästar, så det kan vara en kombo rörligare leder och mer jobb på tungt underlag. Risken finns att hästen kotar igenom, dvs sätter baksidan av kotan i backen i vissa rörelser.

Vad gäller avel så vet jag mycket lite, men jag har en tanke - ditt sto är bedömt. Du vet hur hon ser ut och kan försöka kompensera för det, om hon visar andra kvalitéer som innebär att hon är värd att "kopiera". 6 är dessutom ett väldigt vitt betyg och man brukar väl säga att man inte ska avla på hästar med lägre betyg än så

Bedömmaren sa dessutom att "gracil" inte skulle hindra mig från att vara intresserad av hästen ;)

Var visade du?

Om det är benställningen du är mest orolig för så titta gärna tillbaka på ditt stos mamma och eventuella syskon till ditt sto. Har alla dålig benställning skulle jag nog låta bli att avla helt. Är det bara ditt sto och ingen annan av de nära släktingarna så skulle jag nog våga testa i alla fall. Många felaktigheter i benställningen går ju att "reparera" i unghäststadiet så det beror ju lite på vad det är för felaktigheter. Parallellförskjutning kommer ju ofta i från x-ighet som föl och där kan man ju korrigera. Det gracila är ju lite svårare att rätta till :smirk: Med gracil menas i detta fall att skenan är smal under knät.

Det är alltid tråkigt att hästen inte kommer upp i de poäng somman räknat med. Har en kompis som oxå visade i helgen och blev väldigt besviken på de låga poängen. Jag säger däremot att hon skulle få extra poäng för att hästen uppförde sig exemplariskt och visade sig väldigt arbetsvillig rätt igenom testet.

Jag har själv en 2 åring med flera defekter i sina ben men jag ska göra ett försök på treårstestet nästa år i alla fall. Det är ändå bra att få en bedömning på dem.

Lill / Stall Nöbbeled

Svarar på min egen knapp!

Ser här att det finns annan förklaring till gracil.

Jag har oxå frågat den domaren som bedömde min häst och han förklarade det som om det gällde skenans utformning.

Därför bör du nog kolla upp vad de verkligen menar!

Lill / Stall Nöbbeled

Min lilltjej fick på 3-års en 7 på typen för att hon var liten. Hon hade fått 9 på typen som fölunge...

Sen var hon väldigt matt den dagen och visade sig inte från sin bästa sida. Det visade sig senare att hon hade borrelia och ehrichia. Det här gjorde att hon fick en 5:a på galoppen, som fölunge hade hon 8:a på galoppen.

Benställningen kommer väl inte ändra på sig, men om du visar henna på kvalitet eller något annat och hon visar sig från en bättre sida då har du ju papper på det resultatet också. Det är dock onekligen trist att ASVH har hennes sunkiga resultat kvar i allt evighet...

Jag bestämde mig där och då att jag aldrig mer ska visa en unghäst för bedömning. Av samma anledning som att jag vägrar tävla i dressyr. ;) Jag vill ha poäng pga prestation och inte pga vad någon annan tycker! Så för min unghäst blev det tävlingar (4-årschampionat) istället för fler utställning/unghästtester.

/C

Detta med unhästtester...när jag känner mig lite extra ärlig och elak brukar jag resonera som så att de till stor del är till för okunnigt hästfolk som inte SJÄLVA kan bedömma en häst de har framför ögonen t.ex. vid försäljning.

Vi har på Sveriges tävlingsbanor i högre klasser många individer som fått dåliga poäng på unghästbedömning så detta betyder inte allt.

Exteriörpoängen är väl den poäng som ger mest sanningsenlig information.
Gångarter, teknik, hoppförmåga, allmänt intryck och temperament kan slå otroligt fel om hästen Just Denna Dag har vaknat på fel sida.

Denna bedömning är till stor fördel om den går bra särskilt vid framtida försäljning MEN om det går åt skogen är det bättre att vid försäljning säga att hästen inte är visad eftersom så många lägger stor vikt vid poängen ;).

Min häst blir anmäld till fyraårs men om vi skall ställa upp eller inte avgör jag dagen D.

Jag vet en häst som gick från 37 till 40 från treårstest till 4-årskvaliten. De kan växa till sig mycket. Sen beror det ju också på om unghästen är född sent eller tidigt, en som är född i mars är ju ett halvår äldre än en jättesent född (typ juli-aug). Jag tror att det suddas ut ju äldre hästarna blir. Sen kan alla unghästar ha en dålig dag - du vet ju iallafall vilka kvaliteter din häst har !

Min häst blev klass tre. :(
Men just det är faktiskt inget jag hänger upp mig på.
Hon fick hoppbetyg 7-7 och hoppade lååångt i från sin ordentliga förmåga. Hennes mamma fick 9-9 men denna avkomman hoppar bättre!! :bump:
Och visst är det många av hingstarna som är lite krokbenta och stickiga i gången, men de har ju klarat sig ändå. Så det finns nog hopp (oj, vilken passande formulering det blev!)

Just den tekninska hoppbiten är ju mkt. bra på min lilla häst, och det är ju kul att det följt med från hennes mamma (ja, pappa är ju inte fy skam han heller, så klart).

Så jag får nog försöka hitta en framtida hingst som kan rätta till hennes "kurvor" (på benen då alltså :)).

På asvh-hemsida så rekommenderas diplom och klassI till avel, såg jag...

Ska bli kul att få henne bedömd igen som fyraåring, då lär hon nog ha vuxit till sig lite mer!

Ja, så kan det nog vara.
Hon har ganska långa kotor så.

Men ännu så har vi inte sett tendenser till att kota igenom, ska verkligen hårdgranska alla filmningar från när vi har tränat löshoppning, borde kanske kunna se tendenser framför allt i landningarna. Hon är ju mer tänkt till hoppning(fälttävlan) än till dressyr.

Men jag ska ringa bedömmaren och höra, och sen kolla upp en hingst som kan kompensera hennes brister.
Tack för tipset!!

Jag visade henne i Flyinge.

Hmm, just det här med att kolla upp mamman känns inte så bra...mamman hade inte heller så bra benställning (läs; korkskruvar, nej men skämt åsido :))

Mamman hade kortare kotor men var inåttåad och även marktrång och hade små hovar... :confused:
Här fick jag hjälp att välja hingst men det verkar som om mammans ben har slått igenom mer.
Hennes mamma/syskon har jag svårt att kolla upp (irländskt fullblod).

Min flicka var ganska korrekt som föl och inte x-ig då, det var samma bedömmare som såg henne som föl och som bedömmde henne nu på treårs. Jag tycker inte att varken hon eller mamman har varit speciellt knipta under knäna så jag får nog kolla upp det där gracila lite bättre...men antar att det är de lite långa kotorna som menas då.

När jag valde hingst så gick jag mycket på exteriör och jämnhet. Mamman hade överridande tornutskott på en del ställen i ryggen, men enligt veterinärer så skulle jag inte vara rädd att avla på henne så länge jag valde halvblod.
Fullbloden ska ju tydligen vara mer disponerade för trubbel med tornutskotten.
Men jag tänkte för säkerhetsskull kolla upp mitt sto innan jag betäcker henne.

Och nån betäckning innan kvalitets lär det inte bli...

Och visst är det kul att ha fått henne bedömd!!
Nu har man ju svart på vitt vad man har att gå efter.
Vad som känns lite tråkigt är att det är svårt att få en bra klass indelning på sånna här test, min som fick 7-7 på hoppningen hamnade i samma klass som de som fick 5-5 men jag antar att man inte kan ha hur många klass indelningar som helst.

Lycka till med din tvååring nästa år!!!

Så var det för oss också!
7:a på typen för att hon är liten... men 9:a som föl.
Men vem vet hon kanske växer till sig. Mamman var färdigväxt när hon var 6år (och fullbloden ska ju vara tidiga...hmm undrar om hon är färdig när hon är 10 :)).

Man vet ju hur det är, sällan tycker man ju som domarna men jag är ju mer än lite partisk till en pålle som är född i mina armar även om jag försöker!!!

Lycka till på fyraårschampionatet!!

Kan nog hålla med dig!
Jag visar mycket för att det är kul, en milstolpe på vägen och för att se om domarna tycker som jag.
Det gjorde dom, det kan jag inte sticka under stol med men siffror är ju inte allt. På kvalitets så kanske hennes parallelförskjutning kan få en 7:a, det lär vi få se tids nog.

Jag får se det positivt, jag har inga som helst planer på att sälja!

Hoppas dagen D blir en bra dag för er!!

Oj, från 37-40, låter lovande.

Hon är född i april men är nog ganska sen i sin utveckling så vi får se vad som händer fram över.

Hon hade nog en ganska bra dag men den blev låång innan det var hennes tur och hon blev säkert lite matt och irriterad av att vänta så hon visade sig inte från sin allra bästa sida.
Ska bli kul att se om vi kan jobba upp oss till kvalitetstävlan!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka