tre hästar över ETT dike

V

vickis-pajala

igår flyttade vi våra beteshagar och jag kom på en briljant ide att vi bygger hagen så att hästarna måste gå över ett dike för att komma till beteshagen och på andra sidan diket så ställde jag vattenhinkar och dylik, alltså lätt att dunka vatten mm

men nu till bekymmret hästarna går inte över diket för att nå betet, vi prövade i kväll att locka och plocka med mat på andra sidan diket men det funkade inte

vi prövade även att ta ponnyn i grimma och grimmskaft och gå över med henne men det gick inte det heller

så nu behöver jag kloka råd och tankar från bukefolket

// vickis som tycker det är roligt att bygga och flytta och planera beteshagar men det ogillas av medhjälparna

Sv: tre hästar över ETT dike

se till att det är uppröjt så hästarna kan se vart marken slutar och vart den börjar igen efter diket.. vänta ut dem så ska du se att de helt plötsligt står på andra sidan..

de luras bara med dig bara för att du så gärna vill att de ska hoppa över ;)

men har de inte gått över om 2-3 dagar så köp hem ordentligt virke, 45x220mm typ, bygg en ram med reglar på cc60cm och lägg lika grovt virke ovanpå som trall, lägg denna över diket och kila fast genom att slå ner en stängselstolp i varje hörn.. finfin hästbro :)

men har de inte gått över om 2-3 dagar så köp hem ordentligt virke, 45x220mm typ, bygg en ram med reglar på cc60cm och lägg lika grovt virke ovanpå som trall, lägg denna över diket och kila fast genom att slå ner en stängselstolp i varje hörn.. finfin hästbro :)

jag har spanat in en bro som skotrarna tar sig över på vintern inte alls långt från hästhagen så det vore ju läge att flytta på den eller att skoterleden flyttar på sig :crazy:

nej skämt och sido men detta med att röja i dikeskansken kan jag sätta sambon på ska prövas

hihi :p ja finns det en fin bro som inte används just nu så varför inte ;)

ja, men prova med kantröjningen så får vi se om hästarna vågar ta ett steg över :idea:

haha, här är samma 'problem' fast tvärtom.

Vi byggde en jättefin stor hage på vall och stängslade även in en liten bit av skogen bredvid för skydd mot sol,regn och blåst. Hästarna har inte under dessa två veckor satt sin fot (förlåt hov) i skogen. Diket är inte djupt eller brant och syns väl och de ser nyfiket på när jag går där i skogen och lockar på dom, men nej de går inte in där.

Har tänkt att bygga en bro men förmodligen är den lika läskig som diket....Men vi får väl se, tänkte försöka få tag på slipers som bärande konstruktion sen tryckimpregnerat trallvirke på det.

*kl*

Har nu några diken i hagen som hästarna glatt skuttar över när de ska till andra sidan och beta.

Men har haft två hästar i en hage med ett lite större dike som delade hagen på hälften. Den ena vågade inte gå över på flera månader. Mycket praktiskt då det var den hästen som faktiskt gick över som behövde mer bete :D Men såsmåningom gick även den lite försiktigare hästen över, men det tog som sagt månader!

Liknande trådar

Hästhantering Idag var jag och en kompis ute och lallade runt ute på en äng med mitt sto, då jag skulle fotografera och kompisen höll hästen. Stoet...
2
Svar
23
· Visningar
3 609
Senast: Riley
·
Hästhantering Många ville höra hur det går/gick med lastträningen av denna häst (se tråden om dominanta hästen bland mina trådar). Denna unge (2år)...
2
Svar
25
· Visningar
3 180
Senast: lundborg
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 748
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar