Tre chinchillor ihop?

Riley

Trådstartare
Efter att min äldsta chillahona tragiskt föll ihop och dog idag :cry: sitter nu min hane ensam.

Jag har tre alternativ:

1) Sälja honom till någon som har en ensam chinchilla, vilket jag väldigt ogärna gör då jag älskar honom väldigt högt och värderar honom än högre nu när min fina vita dött.

2) Behålla honom och skaffa en ny hona, vilket jag heller helst inte gör då jag på sikt vill avveckla djurägandet och bara behålla dem jag har nu tills de dör och sedan inte skaffa fler.

3) Sätta ihop honom med mina två andra chinchillahonor som är 1 och 1,5 år gamla.

För min egen egoistiska del så är ju alternativ tre bäst, men frågan är om det är dödfött redan på förhand att sätta ihop två honor med en hane? Vad har ni för erfarenheter? Visst, prova går ju alltid, men om det går åt helvete är jag rädd för att även honornas relation blir sabbad, och då kanske jag sitter med tre ensamma chinchillor som jag inte vet var jag ska göra av. :crazy:

Hanen är 8 år och kastrerad och väldigt snäll, inte alls den tuffa typen. Den yngsta honan är också rätt oförarglig medan den äldre är lite vassare, absolut inte dum men är dominant och har mycket vilja och temperament. Hanen har hälsat på båda genom gallret och det har inte varit något bråk eller några bett då, men det är ju ingen garanti...

Sv: Tre chinchillor ihop?

Du kan inte göra dig av med ena honan istället och sätta ihop hanen med den andra?

Nja, dels tycker jag ju om dem med och dels tycker jag det känns sådär att sära på ett par som trivs så bra ihop. Sedan tror jag tyvärr att de har sämre förutsättningar på marknaden, vanligt "tråk"grå och utan stamtavla.

Ahh ok...

Jag har ingen chillaerfarenhet så om du vågar stoppa ihop alla tre eller inte vågar jag inte svara på.. :p

Hur mår han nu när han är själv?
Finns det någon i landet som sysslar med någon typ av omplaceringsverksamhet? Eller uppfödare med lite större tillgång på djur? Funderar på om det skulle kunna gå att få en på låns till honom så länge han finns men som du inte behöver behålla när dagen kommer att han behöver tas bort. Men är han 8 så lär han väl leva i rätt många år till?

Sen igen är jag som sagt dålig på just chinchillor men vet att det fungerat åtminstone skapligt med både kaniner och marsvin som inte kunnat ha kompisar i samma bur att ha kompisar "galler i galler" så att säga.

Jag är absolut inte kunnig på området, men min kompis har just en hane och två honor ihop och det verkar fungera bra, hon har inte haft några problem (och inte chillorna heller ;)) så det kanske kan vara värt ett försök?

Jag kan nu uppdatera med att det inte fungerade med de här tre specifika chinchillorna. Jag gjorde fler försök, men det slutade med att den äldre dominanta honan jagade skiten ur stackars toffeln och slet päls från honom. Kärringjävel... :devil:

Har provat med både säljes- och utlånasannonser utan att ha fått napp, och det är en väldigt sällskaplig chinchilla som absolut vill ha en kompis att sova ihop med och putsa på, så galler i galler tror jag inte är optimalt för honom. Jag märker även att han blivit lite tufsig i pälsen och är väldigt social och klängig på mig istället nu. Så det ser ut som om det får bli en fjärde chinchilla ändå, har jag tur kanske jag kan få tag på en i snarlik ålder så att de förhoppningsvis dör ungefär samtidigt senare (gud så hemskt det lät men missförstå mig rätt).

Senast ändrad:

Vet ej vart exakt du bor men jag får mail hela tiden om omplacering för chinchillor om det låter intressant så kan jag skicka en länk via PM:laugh:

Jag vill tyvärr inte sätta honom på omplacering utan ge honom ett permanent hem, men jättetack ska du ha ändå! :)

Men hon kanske får in någon som vill omplacera en äldre hanne, som du i så fall kan testa med :idea:

Sätter jag ihop två främmande vuxna hanar i en bur bredvid två honor kommer minst en av dem antagligen att dö... :p
Det är en hona i ungefär samma ålder jag är ute efter.

Men oavsett vet jag var jag kan få tag på på nära håll, det enda kruxet är ju bara att jag egentligen inte vill.

Jaha... Jag har aldrig ens träffat en chinchilla, så jag har helt ärligt ingen aning, men tänkte att skuggan_ kanske tänkte förmedling på båda hållen :)

Då blir det ju såklart svårare att lösa..

Eftersom jag bara uttryckt att jag har svårt att hitta hem åt hanen, så utgick jag ifrån att h*n tänkte på omplacering för honom. Men men, sak samma. :p

Så det ser ut som om det får bli en fjärde chinchilla ändå, har jag tur kanske jag kan få tag på en i snarlik ålder så att de förhoppningsvis dör ungefär samtidigt senare (gud så hemskt det lät men missförstå mig rätt).

Jag tänkte på det där :) Men som sagt, det spelar ju ingen roll.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 905
Senast: Nixehen
·
T
Däggdjur Min son fick i höstas sin efterlängtade kanin. En kastrerad hane på 1½ år. Vi har inte så mycket erfarenhet när det gäller kaniner så vi...
Svar
2
· Visningar
1 478
Senast: Jenka
·
T
Däggdjur Hej allihopa =) Har 2 kaniner som bott tillsammans i ca 2 år (sen dom va små) Det är en hane (kastrerad) och en hona. NU har vi inte...
Svar
5
· Visningar
1 504
Senast: Scandi
·
Övr. Djur Kopierar inlägget jag skrev på Zoonen, vill ha så många svar som möjligt :) "Håller ju på med en hemsida, har varit lite krångel men nu...
Svar
16
· Visningar
2 926
Senast: Lejonflickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mysig/romantisk restaurang i Stockholm
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor

Hund, Katt, Andra Djur