Travtaktig

V

Vinur_

Hur ska man göra för att få sin häst att gå i ren tölt?
Vi har kommit en bra bit på vägen.. men jag skulle behöva mer hjälp med att komma igång riktigt med tölten.. Han är 15 år men han är väldigt tung...
Jag har ingen aning om hur jag ska göra honom till en "riktig" fyrgångare:p
snälla hjälp mej!

Sv: Travtaktig

Enklaste är att ta hjälp av en tränare som ser vad ni har för problem och som kan hjälpa en :idea: Blir dessutom lättare än via internet...
Men om den hamnar på framdelen och blir travaktig måste han få in bakdelen mycket mer in under sig, så han kan bära upp sig mera med framdelen. Men somsagt, enklare med hjälp av en tränare :idea:

Lycka till!

JO det är nog sant...
Vi håller på.. Det går bara framåt hela tiden;)
vi ses:D

Enklaste är att ta hjälp av en tränare som ser vad ni har för problem och som kan hjälpa en :idea: Blir dessutom lättare än via internet...
Men om den hamnar på framdelen och blir travaktig måste han få in bakdelen mycket mer in under sig, så han kan bära upp sig mera med framdelen. Men somsagt, enklare med hjälp av en tränare :idea:

Lycka till!

Har du något bra tips på att träna upp "rump- musklerna" på hästen? så att dom kommer in med bakdelen och blir mindre på framdelen?

Har du något bra tips på att träna upp "rump- musklerna" på hästen? så att dom kommer in med bakdelen och blir mindre på framdelen?

Hästen kommer inte in med bakdelen för att man tränar dens muskler.

Det gäller att lära hästen att arbeta med baken korrekt, så att den bär tyngden på sina bakben och inte på framdelen. Detta gör så att hästen kommer upp ifrån framdelen. Så arbeta med övningar som gör så att hästen arbetar med baken, bakkärran ska fungera :) Många hästar tar inte med sig baken ordentligt när man rider för det är jobbigt för dom, så man får påminna dom om och om igen att dom faktiskt har en bakdel också :D Men självklart går det bättre om styrkan och musklerna finns där, men det betyder inte att den använder baken bara för att den har muskler där.

Hästen kommer inte in med bakdelen för att man tränar dens muskler.

Det gäller att lära hästen att arbeta med baken korrekt, så att den bär tyngden på sina bakben och inte på framdelen. Detta gör så att hästen kommer upp ifrån framdelen. Så arbeta med övningar som gör så att hästen arbetar med baken, bakkärran ska fungera :) Många hästar tar inte med sig baken ordentligt när man rider för det är jobbigt för dom, så man får påminna dom om och om igen att dom faktiskt har en bakdel också :D Men självklart går det bättre om styrkan och musklerna finns där, men det betyder inte att den använder baken bara för att den har muskler där.

nej nej. men jag menade inte så heller.. jag menade som du sa, asså så att dom arbetar korrekt med baken.. jag kanske inte skrev som att jag menade så, emn det var så jag menade och att om man tränar bakens muskler så blir det juh verkligen en fördel...

nej nej. men jag menade inte så heller.. jag menade som du sa, asså så att dom arbetar korrekt med baken.. jag kanske inte skrev som att jag menade så, emn det var så jag menade och att om man tränar bakens muskler så blir det juh verkligen en fördel...

Ja, okej :) men då har du fått svar på det du ville i alla fall!

Övningar som stärker hästens bakben osv är öppna, sluta, även cavaletti för då måste dom ta i med bakbenen också. Fram & bakdelsvändningar är ju alltid bra även det.

Och ut och rid i skog och mark, klättra mycket och rid i ojämn terräng, högt gräs, sand eller vatten :idea:

Jag har också haft det problemet, men det var för att jag är för snäll och rider med alldeles för lång tygel :(
Så nu har jag ridit lektion för min ridinstruktör och fick några tips på hur jag skulle samla ihop honom, efter några (många) protester från pålle så gick han riktigt fint! Jag fick korta tygeln, driva och sen skulle jag hålla handen helt stilla, "Det är hans problem" säger hon när han krånglar (jag älskar min ridlärare, hon är så skön! :p).
Fick i uppgift att träna på den skritten tills imorgon, och det har jag gjort. Den har även gjort att hans tölt blivit myyyycket bättre - på bara 2 veckor!!
Han bär sig själv mycket mycket bättre just för att jag vågar trycka ihop honom. :banana:

Man måste våga, fastän - iaf jag - känner mig riktigt elak ;)
Kanske liknande problem?? :)

Jag har också haft det problemet, men det var för att jag är för snäll och rider med alldeles för lång tygel :(
Så nu har jag ridit lektion för min ridinstruktör och fick några tips på hur jag skulle samla ihop honom, efter några (många) protester från pålle så gick han riktigt fint! Jag fick korta tygeln, driva och sen skulle jag hålla handen helt stilla, "Det är hans problem" säger hon när han krånglar (jag älskar min ridlärare, hon är så skön! :p).
Fick i uppgift att träna på den skritten tills imorgon, och det har jag gjort. Den har även gjort att hans tölt blivit myyyycket bättre - på bara 2 veckor!!
Han bär sig själv mycket mycket bättre just för att jag vågar trycka ihop honom. :banana:

Man måste våga, fastän - iaf jag - känner mig riktigt elak ;)
Kanske liknande problem?? :)

Samma problem med min Gauti! Jag är för mesig med han när han krånglar och vill ha längre tygel. Jag måste bli mer bestämd, inte tollerera när han ska ha lång tygel jämt :D

hihi.. kanske är lika för mig med! :P Jag känner honom inte riktigt än, jag har bara haft han i en vecka.. så det stämmer nog.. ;)

hihi.. kanske är lika för mig med! :P Jag känner honom inte riktigt än, jag har bara haft han i en vecka.. så det stämmer nog.. ;)

Ja, då vet man inte riktigt hur mycket man ska ta osv. Men när du känner han mer så går det säkert bättre :)

Dessutom så red jag för henne i förrgår igen, och då fick jag lära mig att flytta varannat bakben i varje kurva! Det var skitkul och hon sa att hon ALDRIG sett honom så ren förut, nog för att han var ren men han HÖLL Den också!! :banana::banana:
Men det var tack vare att jag fick påminna honom om att han skulle sätta bakbenen under sig, tillslut behövde jag inte ens röra mig utan han gjorde det mer eller mindre själv. :)
Sånt gör en så glad!

Vad roligt att det gick så bra!:D ja! man blir över lycklig! :)

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Brynja
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 222
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka