Travsporten i Kanada!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare _micaelaa
  • Startdatum Startdatum
M

_micaelaa

Någon som skulle kunna hjälpa mej med lite fakta om Kanadas travsport, och vad som skiljer den från Sveriges travsport? :confused:

Tex.
Tävling
Största banorna
Startmetoder
Banunderlag
Vad kör man i för varv
Antal lopp/år
Utrustningskillnader
Antal hästar/lopp (max&min)
Hur länge får dom tävla (Ålder)
Förekommer nån form av kval eller premielopp

Avel
Vanligaste rasen
Populäreste/framgångsrikaste hingsten

Tacksam för alla svar jag får!

Sv: Travsporten i Kanada!

Tävling
Största banorna - sommarhalvaret Mohawk i Guelphline (soder om Toronto) vinterhalvaret woodbine i Toronto. Finns sakert fler stora langre norrut och i BC / Alberta men jag var i sodra Ontario i somras och det ar det jag vet nagot om.
Startmetoder - enbart startbil. (Kan forekomma annat men jag har aldrig hort talas om nagot annat an bil)
Banunderlag - Kan inte tillrackligt mycket om underlag men vet att de vill ha mer grepp daruppe an nerat staterna och att det ar i princip omojligt att tavla barfota.
Vad kör man i för varv - samma som i Sverige
Antal lopp/år
Utrustningskillnader - ex pa utrustning som (tror jag) inte ar tillaten i Sevrige: Trottinghobbles, headpoles (birr och rolling birr samt "klumpen" som jag inte vet vad den heter) du far ha tva headpoles, ingen dispens pa bett etc. Man far lov att tavla pa lasix.
Antal hästar/lopp (max&min) Har aldrig sett mer an tio hastar i ett lopp men kan inte reglerna.
Hur länge får dom tävla (Ålder) - 14 ars alder, galler alla hastar.
Förekommer nån form av kval eller premielopp - Du maste kvala om: hasten har galopperat i tva starter pa raken, den gick for langsamt i jamforelse med retsen av loppet (finns speciella tider som jag inte kan) den inte var pa gaten da bilen slappte loppet, det var mer an 45 (tror jag..) dagar sedan senaste start.
Premielopp ar jag inte saker pa att jag vet vad det ar men dar finns stakeslopp. Hasten betalas in till dessa under hela dess livstid och enbart de som betalats in far delta. Exempel pa dessa (de storsta) ar the Hambletonian, The little brown jug, m.fl.

Avel
Vanligaste rasen - travare och pacers ar ungefar lika vanliga. Pa vastkkusten (BC / Alberta) tavlas enbart pacers.
Populäreste/framgångsrikaste hingsten

Lastips - http://www.standardbredcanada.ca/

MVH Kajsa - vill dock inte bli citerad

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
E
Trav Hejsan. Jag tänkte höra om någon hade lite information att dela med sig om travsporten i Italien? :crazy: Tex. Tävling Största...
Svar
3
· Visningar
1 302
Senast: gulan
·
Trav Äntligen börjar det hända något! STC:s montéserie 2009 ökar till 84 lopp 090209 kl 13.30 STC:s uppskattade montésatsning 2008...
Svar
3
· Visningar
1 207
Trav Följande går att läsa i programmet till morgondagens tävlingar. "Barfotainfo från samtliga tränare! Från och med den 18:e oktober...
Svar
7
· Visningar
1 271
Senast: solros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka