Travsport= Djurplågeri???

Atta-sthlm

Trådstartare
Läste på en anna sida som inte har med hästar att göra att det startats en grupp som var emot travet, detta pga det svåra djurplågeri som förekommer innom ALL travsport (främst i proffsstall). Man tog upp saker som att hästarna har käk, norshuvudlag, rycktussar osv... Dessa skule då vara till för att skapa panik hos hästen och därmed få den att springa fortare? Annat som skrevs var att det är fel att avliva skadade/sjuka hästar för vi hade ingen rätt att bestämma över liv och död...Jag blir så sorgsen när jag läser detta! (nu förstår jag ju att det alltid kommer att finnas folk som är emot alla former av hästsport) Tycker att det behövs mera kunskap innom all hästsport, men framför allt behöver man ju ta reda på med egna ögon vad som eg sker innan man går ut och namnger flera stora tränare som djurplågare! Det "komiska" Var att det namn som kanske borde ha nämnts nämndes aldrig... Ville mest skriva av mig o se vad andra har för åsikter...
(som avslut kan jag nämna att jag absolut inte glorifierar travsporten, visst det är mkt som inte är bra, men att hästarna ALLTID plågas och att all travsport e skit håller jag inte med om)

Sv: Travsport= Djurplågeri???

Bra skrivet, och det finns hästplågare inom alla grenar. men man blir ledsen och besvoken på folk som är trångsynta!

Läser man något sådant och har en normalt fungerande hjärna så inser man ju att det är trams.

Läser man något sådant och har en normalt fungerande hjärna så inser man ju att det är trams.

Kan man ju tycka, men det är väl just det som gör mig irriterad, att det i mina ögon, är nys och trams! De har alltså hängt ut folk med namn osv....

Det är inte sånna som verkligen har blivit dömda då?

Nää... helt vanliga travtränare, hade som sagt förstått det bättre om det var såna som nyligen figurerat i pressen för verkligt djurplågeri, menb detta handlade som sagt om trams!

Det finns vanliga travtränare som blivit dömda.

trodde du fattade min poäng! Naturligtvis finns det vanliga tränare som blivit dömda, Nu var det inte det mitt inlägg eg handlade om utan att de dels hängt ut folk, utan den rätta informationen (enl mig iaf, och dels vad som verkar vara toptal avsaknad av kunskap innom området!Är alldelles för öätt att skapa en grupp eller göra ett inlägg för den delen utan att ha nån koll på verkligheten!

Jag funderar vilken tränare som skulle skrivits om:confused:

Jag kan hålla med om i fram för allt proffs stall som skall företräda sporten i alla lägen är kunskaps nivån om häst mycket låg. Inte om att träna häst utan om häst generellt. Jag slutade med trav totalt när jag insåg hur lite kunskap det faktiskt finns (utbildade mig) fram för allt hos de styrande. Har inget förtroende för flera av de styrande i travet. Dock älskar jag trav över allt annat så det är sorgligt att det skall bli såhär.
Medias "travhat" och då fram för allt äckliga TV4as total sågning av hästsport och fram för allt travet. Travet har en låg kunskaps nivå i de lägre divisionerna (läs sämre tränare) denna kunskapen finns dock i toppskiktet och hos vissa som aldrig får chansen då deras häst material är och förblir riktigt dåligt. Man kan se att tränare som får topp stammat hela tiden håller en högre nivå än en med sämre material men får ut mer av det material han har. Finns en hel del i den övre divisionen som tillhör den första kategorin.

Därmed icke sagt att travet är djurplågeri på något sätt enbart att alla hästars potential inte kommer fram. Jag tror vi är på samma våglängd om detta eller?

jag letade upp den grupppen och namnen som var nämnda var goop, svanstedth och kontia....inte ens stava rätt namnen gick bra :D

Jorå, visst behövs det mer kunskap, i ALL hästsport, tittta på ridskolor och privatstall oxå! Enl min mening är det GENERELLT inte travarna i proffsträning, (nu menar jag nog stortränarna) som har det sämst! Travet kan förbättras, o ja! Det som irriterade mig med den här gruppen var deras totala brist på sanning ochj verklighet, och som nån skrev, ja om man har en normal hjärna fattar man att de är ute o cyklar, men nu kom jag i kontakt med gruppen genom att många småtjerer på den lokala ridskolan gått med! Vad får de för bild av travet??

japp men då kan man ju hänga ut de som rider med då sparka på hästens sidor för att få dom att gå eller jogga :) distans ritt ja då får dom ju gå länge och långa sträckor och inte på tal om hoppning ja det är ju inte bra alls att hästanra får bommar på sig :) eller rentut sakt att åka hästtransport uch fy att det går in i en massa avgaser från bilarna i släpet va rena hittler fasnonerna med gaskammare. nää folk vi får sluta med hästsporten vi blir juh djurplågare bara vi har en häst instängda i ett stall :D

Kl
Sånna här disskutioner, och påhopp förekommer ALLTID.
Synd att det är så pass mycket i just travet, känner flera tränare som jag tycker har mycket bra och sund syn på häst hållning och träning.
Men djurplågeri, otäcka uppfostringmetoder, och konstiga och ibland farliga träningsmetoder förekommer överallt, inte bara inom travet!
Anledningen till att det är just travet som kommer upp i varje disskution som handlar om just detta, är nog för att det är många "icke hästmänniskor" som kan spela och köpa en del av en häst, det visas på tv, det är en stor sport.

Kolla bara inom islandshästvärlden, där jag håller till ;)
Inte alls en stor sport, visas nästan aldrig på tv, alla känner alla i princip.
Det förekommer konstiga och underliga saker där med.

Hoppning, för att få hästarna att få bättre hoppteknik, slår man upp en järnstång på fram hovarna så dom ska dra till sig benen lite bättre när dom ska över hindret.

Vanliga gulliga ponnyridskolor, där man sparkar till hästarna i magen när man ska spänna sadelgjorden.
Detta lär man allså små barn, och det är dom som ska ta över sporten när vi är för gamla.
Och dom lär sig att sparka på hästen, sätta in skapra bett i munnen på hästar där nybörjare sitter och håller balansen i munnen på hästen, lär sig att saker inte är så viktiga bara vi människor är tillfreds.

Jag kallar allt detta genvägar, för att skynda på "utvecklingen" hos hästen.
Genvägar som resulterar i att hästarna inte alls blir speciellt hållbara, glada eller arbetsvilliga.

Snekkja

Fel att "hänga" ut personer med namn utan bevis och att skriva att alla inom trav är djurplågare. Men jag kan tyvärr av erfarenhet förstå lite av deras resonemang. Kom in i travet för ett par år sedan hos en amatör och det jag sett hos en del är svårt att förklara. Jag kanske är dum men jag kan inte förstå varför man sprutar en skadad häst ett flertal gånger bara för att han kanske kan springa och tjäna ett par kronor till eller varför man ignorerar en häst som är totalt körd i magen och rasar i vikt men tävlar ändå för att han springer bra fortfarande. Har suttit på Valla o sett många hästar som markerar kraftigt men tävlar ändå. Inte heller förstår jag resonemanget "att värma ur". För mig är det någonting som är fel om hästen visar hälta (markerar), tyvärr är det såna här personer som drar ner hela travsporten. Inte bara trav även galopp är en sport där alla ska springa till varje pris.
Jag skulle önska att det var bättre veterinär kontroller inom galopp och trav och att åldern för hästarna höjdes innan dom fick börja tävla så dom hinner växa klart. Kan tilläga att jag inte stod ut med en sk hästhållningen så jag är inte kvar.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga den här tråden i dagbok eller här, men testar och ser om någon kan hjälpa mig. Jag har inget liv...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 918
Senast: Araminta
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA