Travsele storlek på arab?

M

-moa-

Hej!
Jag har tänkt att så småningom köra in min arab dam, då jag förutom är dressyratan också ahr ett förflutet som ponnytrav kusk och haft stor travare.

Så jag gillar ju att köra, men, har ingen aning om vad för storlek som funkar på araber elelr hästar i den storleken?

Jag kommer köpa en travsele, då jag föredrar dem, Elsa som hon heter är 152cm hög.

Även funderar jag på vagn storlek?

Självklart lär ju itne ponny utrustning funka, men vad jag funderar på är att normal storhäst (travare) utrustning kankse är för stort? Jag har aldrig kört hästar som är sån här 'mellanstorlek' haha!

Jag komemr ha en lättare rockard eller speedcart (om jag fick välja själv hade det vart speedcart men jag har en dotter så är ju trevligt om hon kan följa med) och i vanlig storhäst storlek, hur blir det? Blir den för lång/stor?

här är en bild på damen i fråga.

Sv: Travsele storlek på arab?

Är det travgrejer du är ute efter skulle jag lägga in tråden på travforumet istället! Lycka till med körningen!

Oppps haha, vet du jag hade itne ens märkt att det fanns ett travforum, eller liksom inte tänkte på det eftersom även att jag iof. mest kört trav så bara snabbtänkte jag "körning" haha!

Men du har helt rätt, dock tänker jag att dom som håller på med trav antagligen inte har så mhcyekt erfarenhet med araber inom körning hihi, men iof. finns det ju små travare.

Dock kanske jag kan fråga att om man skulle ha en rockard och maratonsele, blir dom för stora i full storlek då?
Iof. finns dom kanske i cob men vagnarna har jag aldrig inskaffat till en 'mellan häst' så hur vet man vilken storlek man ska ta då när dom är såhär mittemellan?

Finns det rockarder för små stora hästar eller är det helt stora som gäller då?

Det bästa är om du mäter på hästen och jämför med storlekarna på den sele/vagn du vill köpa. Det kan skilja en del mellan olika märken och modeller!

Hejsan!

Jag tycker du ska skppa det dära travet :) och joina oss istället! Ska du köra lite hemma, kanske tävla i framtiden på lättare körtävlingar, och kunna ha familjen med ut, så är det ju självklart en riktig bröstsele och en normal rockard eller vagn du ska ha! Det är ju inte särsklit bekvämt för hästen att dra med en travsele. Det är ju egentligen magskinnet som drar och de får svårt att böja sig i vagnen. Har du lite backigt ibland så är det ju skönast för hästen med baksele eller bromsad vagn. Med en travsele blir det ju armbågen, manken och magskinnet som tar emot vikten.

Så du som har en körutbildning i grunden, kan ju lätt snappa upp det här med skolkörning. Nu står det inte var du bor, men kanske kan du hitta någon omkring dig som kan mera om selanpassning och vad du behöver? Du måste ju ändå ta hjälp vid inkörningen..

ang strl så ska hon nog ha cob, då selarna oftast är väl tilltagna i strl.

/jenny

Hej!

Jag hade nästan samma fråga, jag.

Min "nya" är ju klart mindre än gamla hästen, som ju passade in i en full.. Gamla pållans sele är nog ok runt magen (kanske iaf), men med den extremkorta ryggen blir det värre med svanskappan som var precis på gränsen till för lång på gamla pållan. Och bakselen som nästan var för liten på gamla pållan kanske funkar på nuvarande gris? Hmm.. Kanske värt att testa innan jag försöker sälja av den.. Tänk om den funkar.. "Tränset" är iaf bara att glömma, för det var för stort för förra darlingen och jag har fått göra fler hål i vanliga tränset för att det ska funka..

Men mäta alltså.. Får väl ge mej på det också antar jag..

/ lavinia, som tömkör för fullt runt träden och pållan är sååå duktig!!!

Tjo igen!

Idag testade jag selen och lilla häst kunde väl ha den på absolut innersta hålet av allt (utom svanskappan som måste snurras runt däckeln).

Däremot är ju däckeln alldeles försmal och åker bara fram på manken och hindrar pållan från att röra sej (hon är mycket tydlig när nåt inte passar!). Så då undrar jag, finns det bredare däckelar (däcklar?, däckels?)? Eller hur löser man det när man har superbred häst som dessutom inte är jättestor..

/ Lavinia

Liknande trådar

Trav Vad använder ni för utrustning när ni kör in? Jag funderar på min kallblodsåring, och vad som egentligen vore det bästa. Köpa...
Svar
8
· Visningar
1 569
Senast: via
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka