travruss tung fram o rullig??

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare hermitage
  • Startdatum Startdatum
H

hermitage

hej har ett russ som är väldigt rullig med bakbenen nästan som hon är tung fram.nästan så hon galoppera med bakbenen och travar med frambenen. har testat boots bak men gjorde ingen skillnad.har vanliga skor runt om. nån som har nått tips:confused:??hon gör det mest på banan inte så mycket hemma. har kollat upp henne så hon inte har ont.......lite svårt att förklara..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: travruss tung fram o rullig??

Har samma problem med min, och det har vi löst med att sätta tunga boots fram. Hon går med 190g boots, sulor + halvrunda järn fram och ridskor bak. Det fungerar bra på min men det är svårt att säga vad som fungerar på din. Men testa att hänga på tyngre boots fram först.

okej ska testa det... hon gör så mest på banan när vi kör hemma gör hon nästan aldrig så men på banan är hon rullig i bakbenen jätte mycke

vad för tempo går den på banan? Är det i hela varvet eller endast i kurvorna? Är det i värmningen eller bara i loppet?

hon gör det mycke i loppet. när hon värmer snabbt gör hon inte det men så fort loppet går gör hon så..hemma tränar hon långt under 2.10 utan att göra så, på banan springer hon rullig på 2.23 ... hon kan springa fort utan att göra så. men så fort det är tävling så blir hon rullig:confused: och hon har inte ont har kollat upp det,,SKulle sulor funka??

Senast ändrad av en moderator:

Det kan finnas så många olika anledningar till varför dom inte fungerar som dom ska på banan, hon kanske blir nervös och spänner sig så att traven inte stämmer och därmed rädd att slå på sig. Travbanan jämfört med banorna du tränar på hemma kan ha helt olika underlag osv.

Det är svårt att själv sätta sig in i hästen då man inte har sett den i rörelse, banunderlag osv. Är det någon skillnad i utrustning du har om man jämför hemma och banan?

såg att du skrev att du har användt sulor och halvrunda.. har du sulor runt om??och hur ser halvrunda skor ut??

hon blev faktist värre när hon fick skor på sig. så fort hon fick skor på sig är det som om hon inte får plats med bakbenen när hon springer och då små galoppera hon men tyvärr kan hon inte springa utan skor. hon har nu vanliga skor skulle det funka men nån annan sort skor??

Det finns ju även lätta aluminium skor eller om du kan träna på skor och ta av dem i lppen? Sen finns det ju massa olika varianter av skor man kan test.
Vad för banor startar du på?
Be någon tränare hjälpa dig att kolla om du känner att du inte kan själv.

såg att du skrev att du har användt sulor och halvrunda.. har du sulor runt om??och hur ser halvrunda skor ut??

Jag har bara sulor fram + halvrunda järn, och bak har hon enbart ridskor.

Tänk dig att du har en cylinder (typ en pinne, alltså en sak med cylinder form) som sedan är avkapad på mitten och det blir som en halvmåne, som ett stort D, så ser ett par halvrunda skor ut. (Dålig förklaring :D du får googla).

hon blev faktist värre när hon fick skor på sig. så fort hon fick skor på sig är det som om hon inte får plats med bakbenen när hon springer och då små galoppera hon men tyvärr kan hon inte springa utan skor. hon har nu vanliga skor skulle det funka men nån annan sort skor??

Förmodligen har du väl samma sorts skor både fram och bak, och harmonerar inte steget som det ska då, får du antingen tynga eller lätta henne fram. Testa att tynga henne fram först.

Vad är det för russ du har? Vilka banor tävlar du på? Vilken är hemmabanan? Som Giffan sa, ta kontakt med en travtränare på din hemmabana, de är ofta hjälpsamma och brukar ställa upp på att provköra ponnyer :)

har likadana sko runt om. men jag ska testa halvrunda nästa gång hovslagarn kommer:d tyvärr finns det ingen tränare där jag bor. hon hatar att bli skodd så det skulle inte gå att ta av dom så fort hon skulle tävla tyvärr.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 355
Senast: Mkb
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 716
Senast: s957
·
Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
3 230
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈