Travreklam utan travhästar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare valborg
  • Startdatum Startdatum
V

valborg

Jag har tänkt på det förut, men blev påmind igen när jag såg reklamen för elitloppet.

Varför gör man reklam för Elitloppet och annat spel på hästar med hästar som verkligen inte ser ut som travhästar och som gallopperar i solnedgången eller i Italienska gränder?

Är travhästar verkligen så fula att de skulle avskräcka från spel?

Och galoppera är ju det sista man vill att de ska göra!

Sv: Travreklam utan travhästar

Det är ju reklam för spel på hästar. Hästar är hästar oavsett. Normala ohästfolk ser antagligen inte någon skillnad alls övht och tänker inte på att hästarna inte travar. Dom ser hästar och spel och det räcker nog för att fånga intresset för många.

Jag tycker dom häftiga dom reklamerna.

En häst är en häst för vanligt folk.

Är som min pappa, varje gång vi kollade på WC-hoppningarna när jag bodde hemma, "det ÄR en arab, så litet huvud" var hans standardfras när det var en häst som var lite finlinjerad. Tog ganska många år innan han fattade att inte är så vanligt med araber som går hoppning i världscupen:D
Han ser defnitivt inte att det inte är en travare i Elitloppsreklamen!

Varför gör man reklam för Elitloppet och annat spel på hästar med hästar som verkligen inte ser ut som travhästar och som gallopperar i solnedgången eller i Italienska gränder.
Och galoppera är ju det sista man vill att de ska göra!
äh, va fan ...
:angel:

Tror det handlar mycket om "capture the magic, mystery and power of the horse". Icke hästfolk ska bli lockade och lite "wowade" av reklamerna och lockas att "bli en del av de som visades på tv".

Reagerade också på det och sa det till min käre far som sa att han inte ser någon skillnad och hade aldrig märkt nått om inte jag sagt nått. Dessutom är det väl en skimmel och det är väl inte så vanligt bland travarna eller är jag helt ute och travar? (:rofl: Ska nog sova nu.)

Har något minne av att jag läst här på buke att reklamen inte får anspela på spel. Skulle förklara saken men har inga källor.

Om det är reklam för ATG så har de ju även spel på galopp och inte bara trav. Helt logiskt att de galopperar med andra ord :)

Därför att hästar som galopperar i solnedgången lockar fler människor än hästar som travar på en oval.

Inte så vanligt, men de finns. Oftast med ryskt blod i sig. Orlow travaren från ryssland är alltid skimmel, tror jag.

Men de frå ju göra reklam för nätbingo och poker...

Men då blir de ju snabbt besvikna, när de får se hur trav ser ut.

Ja, men nu var det ju reklam för Elitloppet. Det är ju en folkfest! Denkunde visa bilder på publik i solsken, spännande spurt dueller m.m.

För mig är det som att man skulle göra reklam för tipset genom att visa extra snygga handbollsspelare, eftersom fotboll är så tråkigt att se på.

Min erfarenhet är att många travspelare är väldigt kunniga och inlästa på sin sport. De flesta kan i alla fall skilja på trav och galopp.

Nordisar är ju fina, de kan väl visa dem i alla fall.

Jo jag förstår att det är för att få fina bilder, men ett travlopp är fortfarande mer spännande än hästar på solnedgången på stranden.

Jag vill se vältränade hästar, få lite spänning, känna mig väldigt smart när jag sätter ihop mina rader, ännu smartare när de går in ;) och förhoppningsvis blir det lite pengar också.

Min erfarenhet är att många travspelare är väldigt kunniga och inlästa på sin sport.

Fast det är ju inte dessa reklamen vänder sig till, de lär nog spela ändå.

De jagar nya kunder helt enkelt (om det funkar har jag ingen aning om), samma sak som TV4 med vinnarfesten. Det finns väl knappt någon som redan är travintresserad som står ut med det programmet.

De kanske har läst för många Travare säljes-annonser? "OBS - ser inte ut som en travare, mer halvblodslik!!!" :idea:

Det har diskuterats tidigare och jag stör mig också på det. Det är ungefär som om Jägareförbundet skulle göra reklam med hjälp av en unge på strandpromenad med sin mops...

Eftersom jag nu läser lite populärkultur på högskola, så läser jag in andra saker i travreklamen... Hästarna är bara en symbol (inte för travsport) för frihet och styrka - som man ska antas få när man vinner på trav (!)
De tjusiga bilderna som fanns förut med statyerna som blev levande hästar och hoppade ut över stup, spinner på känslan av att kasta sig ut i det okända - låta fru fortuna styra över ens öde. Hästen är ju också symbol för manlighet och sexualitet, syns tydligt med mannen som galopperar i vattnet - och målgruppen är väl främst män? Potensen och det mäktiga hos hästen (den svarta hingsten) kan då skaffas av den som vinner på travet...
Reklamen spelar alltså bara på symboler och känslor. De flesta som spelar på trav tror jag inte är storbesökare på travbanorna, utan ser det som ett spel bland alla andra - köper en Harry B - och struntar i sporten som sådan (tyvärr).
Jämför man med de "insattas" reklam i travprogrammen på tv eller i deras tidningar, så ser man betydligt mera av folkfest och riktiga travhästar, eftersom det tilltalar den målgruppen.
Däremot är det väl en av de vackraste tvreklaminslagen som någonsin gjorts (och har vunnit priser) - och den tilltalar alla, både oss med hästintresse och de som inte alls bryr sig.

Jag stör mig oxå på att de visar "fel sorts" häst i reklamen.
Men mest stör jag mig på reklamen om "Bregottfabriken". Den visar en otroligt falsk och tillrättalagd version av mjölkproduktion.
// Smirk

Ungefär som reklamen för Pedigree Pal, massa fina ord och snygga hundar när det är ett skitfoder.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
753
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 052
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 081
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 065
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar