Travplaner

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare vukavi
  • Startdatum Startdatum
V

vukavi

Jag har planer på att köpa en travhäst. Även om det till stor del är en hobby är målsättningen att någon gång få denna till start. Jag har tidigare hjälpt till att ridträna travhästar och är nu sugen på att lägga upp egna träningsscheman och mål att träna mot. Nu är det så att jag i alla år varit "ridfolk" och har en hel del kunskapsluckor på travsidan vad beträffar utrustning, regler runt träning/tävling. Jag har även kört väldigt lite, men att träningsköra borde jag klara av med lite träning.

Finns det någon grundläggande kurs att gå för att lära sig grunderna inom trav? Jag är alltså inte så orolig för själva träningen av hästen, utan mer mina bristande kunskaper för det "runt omkring". Har ni några tips till mig? Är det ren idioti att en sådan som jag köper travhäst? Jag har 20 års hästvana och har nu hjälpt till i travstall. Är det fullständigt orealistiskt att tro att jag kan träna en travhäst om jag är lyhörd för nya kunskaper? Vad anser ni travfolk? Får man "sadla om" till travfolk eller borde jag hålla mig till ridhäst?

Hälsn Vukavi

Det finns massor av folk som sadlat om från rid till trav...flera som brukar besöka denna sidan...ett tips är att försöka hjälpa till i ett travstall om du har nåt i närheten, där lär man sig en massa grundläggande saker ang utrustning odyl....Lycka till :)

Välkommen i "gänget" :banana:

Vi är många som sadlat om och upptäckt tjusningen med trav och allt runtomkring.

Jag tillhör den klassiska varianten.....ryttare som träffar travkille och blir omvänd. :love:
Nu är vi gifta sedan ett antal år och hela vårt liv kretsar kring våra hästar.Avel är vår huvudinriktning, men vi har sparat en avkomma som ett litet "träningsprojekt".

Jag föreslår att du tar kontakt med din hemmabana och anmäler dig till nästa B-tränarkurs. Det krävs att man har baskunskaper inom "häst" och även kan sela på och ta sig runt banan några varv för en uppkörning, men det klarar du lätt eftersom du redan har lång erfarenhet av hästar.
Kursen tar upp mycket som är specifikt för trav.....tävlingsreglementet, dopingregler osv. och avslutas med ett teoriprov och en uppkörning.

Min erfarenhet är att travfolk är väldigt generösa när det gäller att hjälpa varandra. Proffs och amatörer samarbetar och du kommer säkert att få många nya trevliga bekantskaper när du sadlat om :)

Finns absolut ingen anledning att tveka.......du kommer att trivas :bump:

// Suzanne

http://hem.fyristorg.com/sodra.sjoanden

ps. vilken är din hemmabana ? ds.

Tack! Hemmabanan är Sundbyholm, ska se om jag kan hitta någon spännande information på deras hemsida.

Det låter som om b-tränarkursen vore något för mig om jag blir travfolk :idea: Är detta något jag måste gå redan innan jag sätter igång med traveriet eller kan jag gå den under tiden?

Hälsn Vukavi

Det är först när du ska sätta hästen i träning (officiellt) som du måste ha licensen.

Vi har samma hemmabana :idea:
.... och kanske känner vi redan varandra eftersom vi båda är ryttare....fast jag är nog lite äldre ......min karriär som ryttare var på 80-talet :crazy:

Åh!Då är du "nära" mig då.. :)

B-Tränar kursen är ett måste om du själv ska stå som tränare på dina hästar, dvs. ha dem hemma hos dig osv..
För att få köra på banan och starta måste din hästar ha en tränare!

Jag har bara bott här sedan 1999 så vi är nog ganska obekanta med varandra inom ridningen. Jag var inne och tittade på din hemsidan förresten :)

Hälsn Vukavi

Då är jag med på hur det fungerar. Jag kommer aldrig ha möjlighet att köpa någon startklar pålle, så om jag köper någon som behöver tid på sig kan jag med andra ord träna hemma och samtidigt gå b-tränarkursen, och försöka bli godkänd på den innan jag och pålle börjar besöka banan?

Hälsn Vukavi

Jo, och om det är så att du vill besöka banan innan du tagit din licens, måste du "lämna in hästen till någon tränare"..

Vad är det för häst du har? *nyfiken*
Vart bor du? jag bor i Arboga och åker ofta in till sundbyholm och kör fort med mina hästar.. :)

Jag har inte ens någon häst ännu :p Det är mina framtida planer vi pratar om ;) Jag har länge tänkt köpa häst och nu överväger jag att köpa travare istället för ridhäst.

Jag bor i Eskilstuna.

Hälsn Vukavi

Du ska absolut köpa travare istället för ridhäst :)

Nu har du ju redan fått lite "travkontakter" i närheten.

Jag tror kurserna brukar vara höst och vår.

Lycka till !

// Suzanne

ps. nästa gång du besöker hemsidan får du lov att skriva i "gästboken" ds.

Liknande trådar

V
Trav Jag har, efter ett uppehåll på ca. 8 år, återvänt till travvärlden! Ringrostig som satan, men efter att ha kämpat mig igenom de åttio...
2
Svar
24
· Visningar
3 096
Senast: camillatussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar