Travökningar, sits mm?

F

flashlight

Hur rider ni ökningarna? Steg för steg. Och hur sitter ni? Jag tycker att det är svårt. Nu menar jag inte längning bara, utan en bra ökning.

Sv: Travökningar, sits mm?

I hörnet så taggar jag hästen så att den är med på noterna och vill framåt! I början av diagonalen (mellantrav) sänker jag händerna en aning och trycker ner sittbenen i sadeln sammtidigt som jag ökar på drivningen. Har tyvärr aldrig ridit nån bra ökad trav men jag skulle nog göra ungefär detsamma fast utan att sänka händerna...:)

Jag brukar alltid forma hästen lite extra i kurvan innan för att bibehålla formen, jag minskar sedan även tempot lite kruvan innan ökningen utan att minska så mkt att domaren lägger märke till de, ökningen syns då mer.

min ena som har lätt för sig-taktmässig behöver jag bara samla innan o sen ge tecknet.
Den andra behöver betydligt mkt mer stöd från mig o jag måste sätta takten.

Olika från olika hästar

På c-ponnyn fick man tagga i hörnan, satte sig mer i sadlen och sattsade på ökningen.

D-ponnyn formade man i hörnet rakriktade och lättade lite på handen och tänkte ökning så ökade han för 8-9 själv :love:

Storhästen gör jag lite som på c-ponnyn, samlar upp trampar i hörnan sätter mig och lättar på handen och sen ger signal för ökning, under ökningarna får man ta små halvhalet för att hon inte ska ramla ner.

lånar liite..

Vad hette/heter din D-ponny? :D

Kl

Tack för era svar. Vissa saker sätter sej i mitt huvud och det här är en sån. Blir stressad och förbereder då för dåligt bla.

Jag känner igen det Lancet säger med halvhalter, det har gällt mina hästar. Vilket gör att det är svårt. Och jag har aldrig lärt mej rida ökning bra.
Det där med ladda ur hörnen osv, jo det har jag lärt mej, men problemet är att det är så nära att bli för mycket och då blir det galopp, eller så blir det för lite, jättesvårt att hitta rätt läge. Det blir lätt tippar fram, kommer inte upp fram. (självklart en fråga om vad hästen orkar också och bakbensaktivitet mm )

Nu har jag några gånger lättat lite lite istället för att sitta ner som jag alltid gjort (och som ni skriver)och liksom släpper upp fram så blir det mkt bättre. Alltså hm, vinklar bäckenet men med lite mer stöd i stigbyglarna liksom. Om det går att förstå. Då kommer hästen upp fram, det blir inte galopp. Alltså, det syns inte, men det blir skillnad.

Vad tänker ni?

jo jag tänker också vinkla om bäcknet men precis som du säger, inte så det syns. Försök att sitta stilla på hästen efter att du laddat och bara hålla en lätt och luftig kontakt med bettet?

*kl*
Jag "taggar" inte i några hörn för att få till en bra ökning, däremot så samlar jag. Under övning är det lättaste sättet att rida öppna på kortsidan, ridan genom hörnet och släppa fram hästen.

Ju mer ökning, desto mer samling innan.
Om du får till en bra ökning så tycker jag att hästen släpper ner dig sadeln. Och dessvärre även tvärtom, en dålig ökning med släppt rygg ger en studsig häst.

Taggar och tagga det de flesta nog menar med taggning är att man sätter hästen lite trycker til med ytterskänklen och ser så de är på allerten och sen ökar.

Det man kan se om man gör öppna-ökning är hur pass starka o allerta hästarna är, om de är det så börjar de öka direkt från öppnan, annars springer de lite och sen ökar. Så de är en väldigt bra övning, men man måste vara noga med att hästen blir rakställd och inte börjar öka på tvären.

Det beror ju på hur stort hästen ökar. hur hästens grundgångarter är och hur stark hästen ör.

jo jag tänker också vinkla om bäcknet men precis som du säger, inte så det syns. Försök att sitta stilla på hästen efter att du laddat och bara hålla en lätt och luftig kontakt med bettet?

Jo det nog så att jag pga att det sitter i mitt huvud gör "för mycket", och med känslig häst är det urviktigt att sitta still just:o
och att ha båda sidor med, vilket jag missar också och då blir det galopp:crazy:

*kl*
Jag "taggar" inte i några hörn för att få till en bra ökning, däremot så samlar jag. Under övning är det lättaste sättet att rida öppna på kortsidan, ridan genom hörnet och släppa fram hästen.

Ju mer ökning, desto mer samling innan.
Om du får till en bra ökning så tycker jag att hästen släpper ner dig sadeln. Och dessvärre även tvärtom, en dålig ökning med släppt rygg ger en studsig häst.

Fast det var inte problemet att blir nersläppt eller att det blir studsigt, utan att hästen inte ska bli överladdad eller trilla fram.
Ang sitsen var det att "öppna upp" om man säger så, för att släppa upp hästen och få med baken. Kanske förklarade dåligt.

Ang öppnan så blir det gärna så som Lancet skriver, och dessutom hinner jag inte med att få den rak alltid då, beror väl på mej, för jag vet att det är bra annars och har fått det rådet.

Senast ändrad av en moderator:

Jo, nya ryttaren på min ponny har det poblemet, hon gör för mycket, det viktigaste är då att man tänker lugn, rakrikta och vänd in på diagonalen sitt stilla och lungt i sadlen lätta lite på handen och tänk ökning. Det är inte lätt:angel: Men vad i ridning är lätt..;)

Jo, nya ryttaren på min ponny har det poblemet, hon gör för mycket, det viktigaste är då att man tänker lugn, rakrikta och vänd in på diagonalen sitt stilla och lungt i sadlen lätta lite på handen och tänk ökning. Det är inte lätt:angel: Men vad i ridning är lätt..;)

Ja precis:o :cool: Och just att inte slarva med rakriktningen, jag gör det, pga att det lätt blir problem så blir jag för ivrig och gör inte en sak i taget tror jag. Jättebra att fundera runt det så här, istället för när jag sitter där och rider:crazy:

Det gäller dels att komma igång bra, sen att bibehålla hela vägen. Men där tycker jag det blir lättare om jag sitter mer som jag skrev ovan. Har inte gjort det riktigt tidigare faktiskt.

Sen har jag i åtanke vad Kyra skrev tror jag, att en häst har ett visst antal ökningar som en hopphäst har ett visst antal språng, och att man inte ska träna alltför intensivt eftersom det då sliter:crazy:

jag har en tränare som är oerhört noga med rakriktning så där har jag aldrig kommit undan och är ofta ute och springer och kollar så de verkligen spårar rakt:angel:

Helt sant, man ser en del som gör 20 ökningar varje träningspass, Jag tycker att man nån gång om man verkligen känner att man behöver det kan träan några längningar, men oftast kommer de gratis när hästen blir starkare och behöver inte tränas.

Ett tips är att rida ökningarna bara 10 meter och i stort sätt aldrig hela diagonaler eller långsidor, jättebra är att öka-samla-öka- samla, hrä vinner man massor med stryka det gör man inte på att öka diagonal efter diagonal..

En otroligt ridsugen Lancet som nu får nya sig med att åka runder och titta när andra rider, träna mina hästar från marken och filosofera på buke. Vill också träna!:mad:

Du får berätta hur det går med ökningarna sen!

Hm, svårt med ökningar.

Hästen har inga problem, men jag har, jag spänner mig på insidan av låret och kommer inte ner i sadeln som jag ska.

Jag är noga med hörnpasseringen, och FÖRSÖKER göra halvhalt innan och efter den, + samla igenom hörnet, lätt i handen.

Sedan teknet och hästen skjuter i väg, han sätter takten själv, jag har svårt att hänga med.....

Jag rider aldrig en hel mellantrav diagonal elller långsida, bara ca 20 m.

Ökad trav gör jag endast på träning om tränaren säger till, hemma rider jag det aldrig.

jag tycker också öka är svårt, får bara till det på Nordis om jag har precis allt på plats innan :o En bra gång kan jag få till en mellantrav - men vi kommer nog aldrig klara ökad :rofl:

ästen måste först sitta ihop - därför funkar det ju ur öppna eller öppna tänk .

Eftersom min häst inte har talang för att länga sig alls :angel: så måste allt vara på plats.
Dvs hästen rak, jag på plats ,och öka för rumpan (halv tysk halvhalt -
tänk att du sitter grensle på en jätteboll - fös den mjukt framför dig.) I den rörelsen vinklas bäckenet om men är fritt från spänning
Minsta lilla muskelspänning för mycket och det skiter sig:devil:
Sedan måste jag komma ihåg att släppa fram näsan på hästen och samtidigt hålla upp bröstbenet.
_inte luta mig bakåt_

Allt handlar om centimetrar för mig - och det är skitsvårt att sitta när (om :o ) nordis börjar swinga med ryggen.
Öka i galopp är inte att tänka på på Nordis - vi har tillräckligt svårt att hålla oss från bogarna ändå.

Öht taget måste jag stenhårt hålla mig ovanför hans tyngdpunkt, "höften måste gå före axeln" - tänk,

och aldrig någonsin luta mig bakåt eller balansera utifrån fel skinka.

Annars öka i galopp - göra torkrörelsen av sadeln längre, men ändå sitta kvar i position

Jag rider tempoförändringar runt fyrkanstspåret

Senast ändrad av en moderator:

Jo jag ska berätta:) Har bara eg gjort på träning också, (och fått höra ang rakriktningen :cool: ja. Men jag vet det redan.
Sen ett några få gånger, ensam och det är då jag insett sitsdelen, vilket gjorde ett par fina ökningar häromdagen på långsidan:cool:
(ja hästen är redan rak där)

På träningarna har det gått sämst eftersom då måste jag ju göra allt rätt och det har inte blivit bra:crazy:

Rider inte hela diagonaler men jag vet sen förr att jag har problem med att hålla kvar. Problemen är inte med den här hästen alls, hon har lätt eg utan det är jag och i mitt huvud:crazy: Hon är inte svår att sitta på heller utan det är helt och hållet jag.

Ska rapportera. Tack! Hoppas du kan rida snart igen, men inte för tidigt, hör du!

Mimus: Samma här, jag själv är problemet. Samt förstås att hästen ännu inte har hela styrkan, men en del, jag tar det också mycket lugnt med att träna detta. Men därav frustrationen och att jag ville ha lite input eftersom JAG borde träna mer men har inte tillräckligt många hästar att träna på:cool:

:rofl:

Jag vet, jag behöver träna i massor, men inte hästen...

När man rider ut, och travar längs vägarna i fräsch, aktiv trav, då är det bra träning att sätta sig ner och släppa stigbyglarna, och hitta hästens takt.

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 155
Senast: WildWilma
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka