Travhoppning

Sv: Travhoppning

hoppar nästan bara i trav då jag fortfarande jobbar med att få pållen min lugn på hinder. de e bra träning oxå eftersom det (enligt mej) är svårare att bedömma avstånder o följa med i språnget när man travhoppar

Hoppar i trav när ja e hemma i padocken bara för lydnadskull... Yoggy tycker de e kul :)

Alexandra_W skrev:
Nu senaste träningen hade den elaka tränaren dock lagt 4 travbommar direkt (dvs inga steg emellan) av ett räcke.

Alltså, räcket låg på travavstånd från bommarna? Det gillar inte jag, tycker inte hästen ges något utrymme för avstånd då. Red för en tränare ett helt pass så och hästen hoppade som en kråka, och bara av god vilja :crazy: .

Hur menar du? Det är jättenyttigt att ha travcavaletti fram till ett hinder! Det är jobbigt för hästarna men väldigt nyttigt. Hästen du red kanske inte orkade riktigt helt enkelt?

Jag lägger gärna travbommar före hinderserier, till nordisen lägger jag tex minst 4 bommar på 1.45, men sedan har jag dubbelt avstånd fram till första språnget, alltså 2.90. Den tränaren jag red för den gången hade språnget på samma avstånd som travbommarna, typ 3 bommar på 1.50 och sedan bara 1.50 fram till språnget. Det kändes inte som att hästen fick plats med alla 4 hovarna för avsprånget på den lilla platsen, det blev oerhört konstiga språng, vill inte kalla det hoppning ens. Det var iofs inte samma häst, men jag skulle aldrig bygga en serie så själv och har aldrig sett det heller, så jag blev bara nyfiken på om det var vanligt?

Asa_S skrev:
Alltså, räcket låg på travavstånd från bommarna? Det gillar inte jag, tycker inte hästen ges något utrymme för avstånd då. Red för en tränare ett helt pass så och hästen hoppade som en kråka, och bara av god vilja :crazy: .

Och det frågar du NU? ;) Nu har jag ju hinnit glömma det. Jag minns ärligt talat inte om det var travavstånd eller om det var ökat avstånd till räcket =/ Om övningend yker upp igen ska jag kolla det och lägga det på minnet dock!

När jag hoppade så tror jag att det var samma avstånd.. Möjligtvis en aning längre, det kanske det var eftersom jag upplevte det som att hästen tyckte att det var jobbigt, men hann med! :)

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Ridning Hej! Jag älskar hoppning och rider just nu på ridskola där jag hoppar ca 1 gång i månaden. Min sköthäst är en väldigt stark häst men...
Svar
5
· Visningar
1 426
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar