Travhoppning

S

sabbet

Hur viktigt tycker ni att det är? Brukar ni travhoppa under hoppträningen?

På lektionen senast så trillade jag av på ett 50-cm hinder som jag skulle hoppa i TRAV :smirk: Det var ett tag sen jag travhoppade nämligen... Bra lydnadsövning var det dock eftersom Nova bara ville galoppera mot hindret och jag fick sitta och hålla i henne hela tiden (därav avtrillningen). Inte så kul att börja lektionen på det sättet men det gick bättre efter en stund kan jag meddela ;)

Sv: Travhoppning

kom igen nu, berätta!!! är det inte någon annan här som har lyckats trilla av när ni travhoppat? ;)

travhoppar för det mesta då jag har en travare som har lite knep med galoppen ännu, men numera strävar vi nästan alltid att galoppera emot för träningens skull

jag travhoppar ibörjan av passet, som uppvärmning, men asså över små hinder. men det gör jag mest för att jag är så jävla rädd för att hoppa och det känns liksom lungnare i trav.

Vi travhoppar en del på våra hoppträningar. Är väl för att man ska få hästen att hoppa upp sig bättre. Är själv inte så jätteförtjust i travhoppning.

jag travhoppar ibland för lydnaden skull, när han hetsat upp sig för mycket. Ofta tillsammans med cavaletti. Sen travar man nästan alltid in när man kör 5,5an

Ibland, men mest ibörjan av vår träning (för typ 8 månader sen) nu är han duktigare när han hoppar i galopp, så var det inte förut.

Vadå 5,5 an?? (Blir jag dumförklarad nu??)

trillat av? näe, snarare blivit avkatapultad!

hade en ridskolehäst som är för stark för mig, orkade inte runt med benen (korta ben) skulle travhoppa (skitläskigt) stigsprång på 80 cm.. travara emot men tänker "stanna stanna stanna!"
hästen stannar! trodde jag.. för hästkräket stoppar till för att sedan hoppa upp..
skjuter upp mig i luften och när hon landar på andra sidan hindret landar jag med insidan av höger lår på framvalvet och ner framför hästen på alla fyra..

men där va de juh inte slut eller! då är juh jag framför hästen som precis landat efter hinder, så hon hoppar över mig också, och slarvmajan river med bakbenen! :eek: och slår upp och runt mig under henne, åsså landar jag på rygg, blundar och tänker nu är det väl slut!

men näe.. jag hör skrik och känner hur tröjan stramar åt runt magen.. hästen hade tänkt landa med bakfötterna där jag placerat mig men hon parerade och fick ena hoven framför och andra bakom mig..

men nu va de slut iaf.. hästen vänder på en femöring och kör nosen i armhålan på mig, hon blev jätteorolig.. :love:
skadorna blev spricka i höft och revben.. men sket i läkaren och red veckan därpå.. :angel:

travhoppar väldigt ogärna nu om jag inte har en häst jag litar på.. jag blev nästan förvånad själv när jag sist travhoppade ett räcke på 110 på en d-ponny! :eek: men han var säker så det kändes mycket bättre..
har skritthoppat 1 meter på en draghäst också..

Medryttarpållen hoppar jag bara från trav eftersom hans galopp går i överljudstempo. Och nog har det hänt att jag har suttit ganska löst när han har hoppat som om det låg hungriga vargar under hindret... :angel:

5,5:an är en övning. Bom in (brukar vi ha), räcke, 5,5 m och sedan oxer. Bra styrketräning för hästarna om man har lite högre.

Vi har travhoppning ibland, främst in i serier. En del tränare är mer för travhoppning än andra. Bra för ryttarens balans och sits. Hästarna får ta i lite extra.

Har börjat att hoppa lite lätt med min foder häst. Jag själv tycker det är lättare att komma an mot hindret i trav och sen ta gallop. För annars tycker jag att det går för fort och jag blir rädd. Men när man får mer kläm på det så är det väl lättas med gallop.

vi travhoppar rätt ofta på träningar för att hästarna ska lära sig att vänta på hindret och använda kroppen rätt när dom hoppar, vi brukar trav hoppa rätt högt typ 90-1 m och det gör verkligen nytta

jag kan tänka mig att travhoppa mer just för lydnadens skull. Tror nog att det kan behövas ibland när hon blir lite för upphetsad :smirk:

ojdå, tur att du inte skadade dig mer. Jo, nu är man ju lite skraj för att travhoppa. Instruktören tänkte höja hindrena till 80-90cm men då sa jag blankt nej! Som du säger, kanske på en säker häst som vet vad som ska göras. När jag red på ridskola så var det aldrig något problem att travhoppa, hästarna där visste exakt vad som förväntades av dem, det var bara att följa med :)

5,5an gillar jag, men då kommer man ju faktiskt i galopp mot det stora hindret :)

Men vad har hänt? :confused: Är det ingen som travhoppar längre? Vad ÄR detta!! :eek:

Jag börjar alltid med att travhoppa, som lydnad, uppvärmning och för att hästen ska få hoppa upp sig ordentligt och korta sig. Slänger även in skritthoppning ibland, men då jäklar är det nära att man ligger på backen :p

Tränaren envisas med att alltid inleda träningarna med travhoppning, oftast komma i trav in i studsserie men varieras lite (även om studsserien är vanligast). Min herre tycker trav är en menlös gångart att hoppa i och brukar komma i galopp (och tillåts det av tränaren). Nu senaste träningen hade den elaka tränaren dock lagt 4 travbommar direkt (dvs inga steg emellan) av ett räcke. Första försöket hoppade V ganska lamt och tyckte 'meh' (trav, lågt hinder - vad var det för trams?). Andra fattade han galopp och jag var en ELAK matte och lät honom komma i galopp då. Han insåg att galopp över travbommar blev jämrans knepigt. Sen skärpte han sig och kom in i bra trav och hoppade bra. När vi övergav övningen låg räcket på ungefär 75 cm (det är en ponnygrupp och ponnyer bara som hoppar, min är maxad D men definitivt ponnysteg) och det var RIKTIGT nyttigt då hästen ju fick 'ta i' och verkligen hoppa just för vi kom ur långsam trav. I galopp kan han larva sig över på vilja och fart liksom på de höjderna ;)

Sen var den där travbommar-räcke med i banan vi skulle hoppa. Första försöket så TOKREV vi det där jävla räcket, både stöd och bommar föll i ett sammelsurium. Och inte var det hästens fel inte. Typiskt ryttarfel, jag red inte och jag blev kvar i munnen på honom och då KAN han inte travhoppa 75 cm. Hade vi kommit i galopp hade den snälla lilla hästen räddat situationen åt mig och tagit sig över.

Så NYTTIGT. Fast jag är inte speciellt förtjust i travhoppning, jag är allergisk mot att stå i fältsits i trav ;)

travhoppning är jättebra styrketräning för hästen, och som ryttare lär man sig att vänta på språnget :)

på träningarna hemma brukar vi hoppa fram på ett travhinder med bom framför, upp till ca 110.. det gör dem snabba i benen och de får verkligen hoppa på teknink och jobba med ryggen och inte bara hoppa på fart..

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Ridning Hej! Jag älskar hoppning och rider just nu på ridskola där jag hoppar ca 1 gång i månaden. Min sköthäst är en väldigt stark häst men...
Svar
5
· Visningar
1 426
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar