Travhoppa?

Fritidsryttare

Trådstartare
Jag vet inte hur jag ska göra med min kuse, vi hoppar lite i skogen och i hagen. Han går ganska bra att hoppa i galopp även om han är ganska obalanserad, men när vi kommer i trav river han alltid. Det känns precis som om han tappar all den kraft som behövs för att kunna hoppa, han bara går över. Jag har försökt att driva på allt jag kan, bygga högre hinder och lätta hinder. Ingenting verkar fungera, hur ska jag göra?? Vill ju så gärna travhoppa med honom! :(

Sv: Travhoppa?

Fritidsryttare skrev:
Jag vet inte hur jag ska göra med min kuse, vi hoppar lite i skogen och i hagen. Han går ganska bra att hoppa i galopp även om han är ganska obalanserad, men när vi kommer i trav river han alltid. Det känns precis som om han tappar all den kraft som behövs för att kunna hoppa, han bara går över. Jag har försökt att driva på allt jag kan, bygga högre hinder och lätta hinder. Ingenting verkar fungera, hur ska jag göra?? Vill ju så gärna travhoppa med honom! :(

Hur menar du bara går över. En häst som trav hoppar på ett lågt hinder ska inte hoppa utan bara trava över det. jag tycker att du inte ska bygga högre hinder utan jobba på lägre hinder och mkt istället.
Sen så måste du bygga upp balansen på din häst.

Testa oxå att skritta över förhöjda bommar. så att hästen får lufta på benen.

Vi har övat mkt cavaletti, och han går super där, länger på steget, svävar över, och där är det inget släp med benen utan allt går super. I skritten kan han vara i lite, men när vi hoppar honom i galopp så går han super, hoppar stort och med mkt kraft. Men när vi styr honom mot ett hinder i trav kan vi få in honom i en fin takt och fart, men det är precis innan och över hindret som det känns som om hela hästen "dör" under en. Han tar inte i, det är precis som om han tycker att han inte behöver anstränga sig ett dugg utan bara trava rakt igenom. Det är inga bara över vanliga bommar han gör detta, vi skulle travhoppa över en låg björkstam som var nedfallen,då körde han samma teknik och snubblade sig över stammen. =/ Han släpar liksom benen genom hindret.
Jag vill bibehålla den balans och framåtbjudning han har i galoppen men kan inte lista ut hur jag ska göra.:confused:

Fritidsryttare skrev:
Vi har övat mkt cavaletti, och han går super där, länger på steget, svävar över, och där är det inget släp med benen utan allt går super. I skritten kan han vara i lite, men när vi hoppar honom i galopp så går han super, hoppar stort och med mkt kraft. Men när vi styr honom mot ett hinder i trav kan vi få in honom i en fin takt och fart, men det är precis innan och över hindret som det känns som om hela hästen "dör" under en. Han tar inte i, det är precis som om han tycker att han inte behöver anstränga sig ett dugg utan bara trava rakt igenom. Det är inga bara över vanliga bommar han gör detta, vi skulle travhoppa över en låg björkstam som var nedfallen,då körde han samma teknik och snubblade sig över stammen. =/ Han släpar liksom benen genom hindret.
Jag vill bibehålla den balans och framåtbjudning han har i galoppen men kan inte lista ut hur jag ska göra.:confused:
Men då måste du göra honom mera uppmärksam

Fritidsryttare skrev:
Ska försöka, får väl muta honom med morötter om ingenting annat hjälper ;)
Jag vet ju inte hur du rider men du får inte vara passiv. rid i en kvalitets trav imot hindret. och rid som om det var 1 m.

jag har verkligen försökt, men det är strunt samma om man ligger i som en kardborre med hälarna på honom, eller om man lägger till spöet, han har helt enkelt ingen lust, min kompis får heller ingen pli på honom... och det kvittar om man kör volter innan och runt hindret för att han ska få ett bra tempo, när vi kommer fram till det blir det ändå samma sak. :confused:

Fritidsryttare skrev:
jag har verkligen försökt, men det är strunt samma om man ligger i som en kardborre med hälarna på honom, eller om man lägger till spöet, han har helt enkelt ingen lust, min kompis får heller ingen pli på honom... och det kvittar om man kör volter innan och runt hindret för att han ska få ett bra tempo, när vi kommer fram till det blir det ändå samma sak. :confused:
Men inte på det sättet. utan att du bara vissar att nu ska du hoppa med att göra en halvhalt

hm, jo det låter som en bra ide. Kan testa på måndag, får väl fortsätta att kämpa på med honom... Så får vi se vem som är envisast...

Fritidsryttare skrev:
hm, jo det låter som en bra ide. Kan testa på måndag, får väl fortsätta att kämpa på med honom... Så får vi se vem som är envisast...
du måste vara envisas

Jo, jag har alltid varit den som är envisast hittills, så banne mig om jag inte ska vara det den här gången också... men en del av hoppproblemen kanske kan häng aihop med att han fortfarande är lite "vinglig" och obalanserad

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar