Travhjälp!

Mysaan

Trådstartare
Mitt sto vill inte trava. Hon blir spänd och tycker det är tråkigt vilket jag förstår. Har ridit henne nu några gånger efter vila och den är glöd i henne men hon verkar nästan rädd för att trava. Så nu vill jag har tips på hur jga på ett roligt sätt ska lyckas få damen att trava utan att jag sitter och driver 1½ sida innan travstegen kommer. Fundera på cavalletti skulle kunna vara något? Hon gick över några markbommar härom dagen och det gillade hon skarpt måste jag säga.

Kom med massa tips eftersom jag är van vid motsatsen. Alltså att hästen springer lite för mycket och är lite för på i traven.

Sv: Travhjälp!

Alltså... är hon frisk? :confused: Varför skulle hon annars vara rädd för att trava?

Jag hade börjat med att longera eller tömköra ett par varv för att se om det finns någon framåtanda alls samt kollat efter hälta.

Alltså... är hon frisk? :confused: Varför skulle hon annars vara rädd för att trava?

Jag hade börjat med att longera eller tömköra ett par varv för att se om det finns någon framåtanda alls samt kollat efter hälta.

Ja hon är frisk. Genomkollad och röntagd osv. Vi vet inte varför hon inte vågar trava förmodligen pga sina tråkiga upplevelser från sin korta stund som travhäst. Innan jag ställde av henne för en månad sedan så kunde hon faktiskt ute i skogen trava nästan 200 meter avslappnat och i hagen både travar och galopperar hon.

Framåtanda har hon både i skritt och innan avställningen hade vi kommit så långt så hon travade på så pass så jag fick sakta av henne och ibland även hålla in henne lite för att hon älgade på för mycket.

Läs vad jag skrev lite utförligare till fjordtokan också.

Senast ändrad:

Låter inte som hon är frisk, är hon genomkollad?

Travar hon i hage mm? Travar hon på töm/lina?

Ja hon är genomkollad. Hon travar i hage. Tömköra går knappt att göra alls utan hon får panik så just nu jobbar jag på att hon ska kunna skritta avslappnat på töm.

innan hon belv avställd för en månad sedan så kunde hon ute i skogen trava ca 200 meter i relativt avslappnad form. Det som hädner när jag begär trav av henne är att hon får panik och börjar backa. Hon kan gå i bra unghästform i skritt och så fort jag begär trav så kastar hon upp huvudet, spänner sig och börjar backa.
Ibland får jag henne i trav några steg och då får hon givetvis massa beröm. Det är som att hon räknar med att få stryk samtidigt som jag begär trav. Förmodligen tråkiga erfarenheter från sin korta tid som travhäst hos travtränare.

Men nu vill jag alltså ha tips på övningar eller så som kan få henne att börja trava av lite mer fri vilja.

Travarstoet jag hade var likadan.
Travade några steg och saktade sedan av.
Hon behandlades för ryggfel så kanske hade det något med det att göra

Vad var det för fel på hennes rygg?

Var din alltid så att hon sakta av? Min dam hade jag lyckats få att trava ca 200 meter innan jag ställde henne på vila för en månad sedan. Tyvärr så har vi nu kommit tillbaks till att hon inte vill trava. Men samtidigt så går det bättre och bättre för varje gång hon travar och bara får massa beröm. Så kanske inte är ryggfel ändå.

Problemet är avhjälpt! Skulle testa att longera lite i skriit eftersom jag tycker det är bra att kunna. Hon har innan varit rädd men i dag fanns ingen rädsla och innan vi var klara hade hon gått i alla gångarter i båda varven. :love:

Är det säkert att hästen är helt frisk så skulle jag lära in ett komando från marken som jag sedan skulle ta med mig upp på ryggen. Kännslan när du ger detta kommando ska vara "helt fantastiskt underbart" och även om det bara blir antydan till igångsättning de första gångerna skulle jag berömma massor. Det är ju ett sto så hon behöver nog trixas lite med ;)

Är det säkert att hästen är helt frisk så skulle jag lära in ett komando från marken som jag sedan skulle ta med mig upp på ryggen. Kännslan när du ger detta kommando ska vara "helt fantastiskt underbart" och även om det bara blir antydan till igångsättning de första gångerna skulle jag berömma massor. Det är ju ett sto så hon behöver nog trixas lite med ;)

Jag började lite när jag red sist med pussljud vilket jag fick bäst reaktion på. Givetvis fick hon jättemycket beröm då. Nu har damen en hel del tråkigt bagage och är dessutom en bitchig variant. Vilket hon ärft efter sin kära fader.

Så i alla fall i går när jag longera så sa jag traaaava. Sedan smacka jag en gång och hände inget då lade jag in pussljudet. Tanken är ju att hon så småningom ska kunna börja trava utan att jag gör något mer än klämmer till lite med skänklarna förståss.

Men gårdagen var väldigt positiv faktiskt. Känns som hon kommit över tröskeln att inte våga trava så nu får vi ta det där ifrån. Nästan gång ajg rider ska jag testa igen och givetvis får hon hel massa beröm när hon gör rätt. Jag är ganska mycket för att berömma små framsteg.

Det låter lite som att hon missförstår dig också, att hon blir stressad av din skänkel när du vill trava. (Hästar som inte förstår backar ofta och kör upp huvudet.) Är hon verkligen inriden ordentligt? Har hon fått lära sig skänkelns betydelse på ett bra sätt? Bara frågor, inte kritik mot den som ridit in henne.

Det låter lite som att hon missförstår dig också, att hon blir stressad av din skänkel när du vill trava. (Hästar som inte förstår backar ofta och kör upp huvudet.) Är hon verkligen inriden ordentligt? Har hon fått lära sig skänkelns betydelse på ett bra sätt? Bara frågor, inte kritik mot den som ridit in henne.

Nä hon är inte inriden ordentligt eftersom hon är under inridning. Men innan i går hade vi problemet att hon inte ville trava i töm eller brevid mig heller. Detta förmodligen (efter diskussion med förar äagren) beror på hennes mycket tragiska upplevelser när hon skulle köras in för att bli travhäst.

Hon har inte ens travat med draghjälp utan ändå bara lunkat på i skritt. Draghjälpen har kunnat försvinna utan problem. Men för drygt 1 månad sedan så travade hon relativt avspännt när vi red ute. SEdan blev hon avställd av olika anledningaroch det är nu när vi använder paddocken under igångsättningen igen som hon alltså återgått till ursprungligt beteende.

Men skänkeln förstår hon eller gjorde åtminstone för en dryg månad sedan då jag fick henne att trava i skogen med ett mycket lätt tryck.

har hästen stått pga skada ? hur länge har hästen stått ? Är ju inte säkert att sadeln ligger bra längre om hon gått upp i vikt eller tappat muskler...

Hästen har stått 1 månad pga att hon är dräktig och visade klart och tydligt att hon inte ville bli riden. Dessa gånger jga ridit nu har jag använt en bomlös eftersom jag inte har en sadel som ligger bra.

Har hästen ståt en månad kan det väl tänkas att hon är stel.
Och är hon dessutom dräktig, så blir det ju jobbigare.
Har ett dräktigt sto, som inte tycker det är så kul att ridas i dressyr längre, går väldigt långt fram med huvudet, som för att kompensera, tyngden i magen.
Skulle nog börja med att bara skritta.
Sen får du väl se vad hon tycker om att bli riden överhuvudtaget.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: Sesca
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Vad ska era barn ha för vinterskor i år