Travhästens täcke fastnade i såren

Sv: Travhästens täcke fastnade i såren

Jag önskar att alla som genom årens lopp har flinat åt mig för att jag konsekvent av principiella skäl bara vägrar att använda blister på mina hästar läser om det här fallet. Blister kan orsaka sådana skador att risken för en enda felbehandlad häst är tillräckligt för att totalförbjuda skiten. Ursäkta språket, men jag har sett ett antal sådana här fall båda hos erkända proffs och skogsamatörer.

Jag önskar att alla som genom årens lopp har flinat åt mig för att jag konsekvent av principiella skäl bara vägrar att använda blister på mina hästar läser om det här fallet. Blister kan orsaka sådana skador att risken för en enda felbehandlad häst är tillräckligt för att totalförbjuda skiten. Ursäkta språket, men jag har sett ett antal sådana här fall båda hos erkända proffs och skogsamatörer.

Det var bland det dummaste jag hört, i detta fallet handlar det faktiskt om en FELBEHANDLING och det är just vad det är, alla felbehandlingar leder allt som oftast till skador. Men det är som alltid, vet man inte vad man håller på med så ska man inte hålla på med det.. men av den anledningen totalförbjuda :rofl:

Vad innebär blistring?
Förstod inte så mycket av artikeln :)

Och, stackars lille häst :(

Som jag har förstått det innebär blistring att man penslar på starkt liniment på hästen. Syftet är att få igång blodcirkulationen så att tex. inflammationer går över snabbare. Har dock ingen erfarenhet av det själv och har därför inga egentliga åsikter om metoden.

För övrigt så tycker jag att det knappast låter som om hästen enbart blivit utsatt för blistring, såvida ägaren inte doppat hela hästen i blister :smirk:

För övrigt så tycker jag att det knappast låter som om hästen enbart blivit utsatt för blistring, såvida ägaren inte doppat hela hästen i blister :smirk:

Travhästen hade blistrats, det vill säga ”linimentats”, efter att ha deltagit i ett travlopp.

Ordaggrant från artikeln....

:bow: :bow:

Jag skuller heller aldrig blistra....

:bow: Instämmer helt.

Men snälla.. överdriver du inte lite?
Hur ofta blistrar man hela kroppen på hästen? :rofl:
Den som gjorde det där verkar ju helt knäpp.

Man behandlar inte en häst som man gjort i detta fall
överhuvudj--lataget!!! :mad:

Fy fan! Blir så jävla arg när jag läser sådant!!!!!!!! Borde blistra den som har gjort det med hästen..... Vet man inte vad man gör ska man inte hålla på...

Personligen så är jag en stor blistermotståndare, men utan att veta mer skulle jag inte vilja kalla ägaren för djurplågare just pga blistringen. Däremot att hästen fått stå sådär utan att få behandling, eftersom folk anmält borde det inte så att säga vara så att den stått så några timmar bara.

Men just vad gäller blistringen, så jag har av misstag lyckats blistra sönder benen på min valack :crazy: Jag lindade benen med Cabejo heaterpaddar, som jag använt i många år på andra hästar utan problem. Hästen stod med dem i boxen i 18 h, när jag lindade av hade han vätskande fula blisterbrännsår på baksidan av kotorna, stora om femkronor. Ont hade hen med. Och jo paddarna hade 'fastnat' i såren. Och sjukt dåligt samvete och ont i hjärtat fick matte. Helt uppenbart så tålde han inte paddarna, men jag hade ju inte ens en TANKE på att han skulle kunna reagera så.

I ett annat fall så reagerade en av mina hästar på ett välkänt, milt linimentshampoo som jag otalet ggr innan tvättat hästen med, och somd et aldrig varit och heller inte ska vara någon fara att lägga täcke över. Så gjorde jag även denna gång, morgonen efter (12 h) hade hästen blistersår på höftbensknölarna. Vad som gjorde att det den här gången blev sådan effekt vet jag än idag inte, kanske blev högre koncentration på något vis, hästen kanske rörde sig mer, det kanske var varmare i stallet så den svettades lite och det triggade det hela. Jag vet inte mer än att jag lyckades blistra stackaren. (Jag har efter det använt samma linimentshampoo + täcke på känsliga valacken utan reaktion btw).

Och jag har en bild på synnerligen fula blisterskador efter ett veterinärlagt hasledsbandage.. Och det var varken mitt eller veterinärens fel eg. Det som var kruxet var att hästen fick kolik efter hemkomst efter OP, och blev tvungen att promeneras. Något han inte skulle göra egentligen (ja han, överkänsliga valacken igen), och det blev skav av bandaget som blistrade/brände.

Så, endera är jag en första klassens djurplågare, eller så ska man ha reda mer på om det var medveten eller oavsiktlig blistring innan man säger något om just bristlingen. Däremot är det både osvarbart och rent ut sagt förjävligt att hästen inte fått tillsyn och behandling för blisterskadorna utan behövt bli i så dåligt skick och inget hände förrän efter en anmälan. Syns ju på bilden i Aftonbladet hur ont den måste ha bak, iom den extremt kraftiga avlastningen på framdelen..

Det var bland det dummaste jag hört, i detta fallet handlar det faktiskt om en FELBEHANDLING och det är just vad det är, alla felbehandlingar leder allt som oftast till skador. Men det är som alltid, vet man inte vad man håller på med så ska man inte hålla på med det.. men av den anledningen totalförbjuda :rofl:

Jag vill bara förtydliga att blistring redan är förbjudet.

Men snälla.. överdriver du inte lite?
Hur ofta blistrar man hela kroppen på hästen? :rofl:
Den som gjorde det där verkar ju helt knäpp.

Nej, det tycker jag inte att jag gör. Det är så få människor som verkligen kan blistra (och då menar jag inte alla "låtsasblister" som numera har spritt sig, utan t.ex. fransk och irländskt blister) - men tyvärr väldigt många som tror att just DE är en av de få som kan, men inte är det - att jag står helt bakom det förbud mot blister som redan finns. Jag vidhåller att jag tycker att riskerna är så stora och en enda felbehandlad häst är tillräckligt för att motivera förbudet.

Jag vill bara förtydliga att blistring redan är förbjudet.

Det är det inte alls. Det är fullt lagligt att blistra. Både utvärtes och underhudsblistring (det senare av veterinär dock).

Däremot är en del blistersorter/blistermedel förbjudna. Sådana mysiga saker som fotogenblistring är exvis inte tillåtet längre.

Blistra kan man göra med nästan vad som helst och en tandborste/blisterborste dock om man känner för det..

:bow: :bow: :bow:

Det är det inte alls. Det är fullt lagligt att blistra. Både utvärtes och underhudsblistring (det senare av veterinär dock).

Däremot är en del blistersorter/blistermedel förbjudna. Sådana mysiga saker som fotogenblistring är exvis inte tillåtet längre.

Blistra kan man göra med nästan vad som helst och en tandborste/blisterborste dock om man känner för det..

det är sjukt vad våra stackars hästar får stå ut med i människans industrialiserade hästvärld.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka