Stämmer. Och de har fler människopatienter än hästpatienter. Men att ta människopatienter var det som gjorde att de kunde skaffa den rent ekonomiskt. Det skulle säkert bli en ändring i magnetröntgenanv på häst om försäkringsbolagen ersatte det i större omfattning.
Men magnetröntgen har funnits inom humansjukvården långt innan den första för häst installerades i landet. (Det är same shit, men krävs ju lite andra storlekar för hästar så att säga)
Jag menade inte att kritisera alla som provar, hoppas du inte tog det så. Men jag kikar en hel del på t ex Animal Planet, och mer än en gång kommer det in en gammal hund, med t ex skelettcancer. Och veterinärerna ger beskedet att endera får man ta bort hunden, eller så får man amputera benet, cellgiftsbehandla och då handlar det om 3 - 6 månader. Självklart kan veterinärerna ha fel (mer om det sen) och det kan bli år istället för månader. Men som i det senaste fall jag såg, hunden var gammal, den hade skelettcancer i ett framben (bogen), den hade metastaser i lungorna och med amputation och cellgift så 3 - 6 månader. Metastaserna i lungorna kunde de ju inte få bort liksom. Nu sa de ägarna nej, men veterinären tyckte att 'det här är inte hela värden, det går att behandla'. Och visst, men för att få max ett halvår till.
Sen, min förra vovva fick njursvikt, fick 6 månader till av veterinärerna. Levde fyra symptomfria år i högsta välmåga innan hon fick akut njursvikt och togs bort. Nuvarande hane har leversvikt, han är inte lika symptomfri, men sålänge han är glad och mår bra.
Men just det där att djurägare måste kunna ställa behandlingen i proportion till vinsten. Jag kan tycka den saknas våldsamt hos vissa (menar INGEN i den här tråden), och ju mer teknik som finns, dessto fler tillfällen finns det där man kan köpa sig någon månad.
Sen, man kan inte gärna säga någon gräns heller, utan får se till just det du säger hur hunden mår under behandlingen t ex. Ta er hund, den fick ju tyvärr bara några månader, men kunde fått år. Men viktigast så led den inte av behandlingen. Men om det handlat om en behandling där hunden mått dåligt t ex, eller väldigt omfattande ingrepp som i sig var farliga alt smärtsamma, då kanske d resonerat annorlunda.