travhästar som stegrar och slår runt...

PrittePuff

Trådstartare
Satt å titta på "Vinnare: V65", och fick se en hemsk bild, det var en häst som stegrade och slog runt.
Dom hade varit tvungna att avliva hästen...

Då jag tidigare haft en avdankad travare där det kom fram några år efter vi sålde hästen att han hade tydligen stegrat och slagit runt på banan han med. INget vi visste om när vi hade honom, men vi anade att nåt hade hänt då hans travkarriär hade tagit slut abrupt och han var ovanligt bakskygg för att vara gammaltravare.

Då började jag fundera... Hur vanligt är det att dom slår runt med sulky?
Förstår att det inte är jättevanligt, men det händer ju.
Finns det några som klarat att slå runt, och sen kommit tillbaka till travet?

Eller skadar dom flesta sig så att man avlivar dom och min gamla kille var bara ett undantag som fått leva?
Så här i efterhand så hade det bästa varit att avliva min fd travare, då han innan han slog runt inte hade några kroppsliga eller psykiska problem, men aldrig skulle funka varken inom trav eller som ridhäst.

Hoppas jag har lagt den rätt, (brukar inte hänga på trav :o )
Är det nån mer som funderat i dessa banor?

Sv: travhästar som stegrar och slår runt...

Det händer inte så ofta och man brukar ganska snart upptäcka om de fått skador. din häst kan ju ha blivit rädd för nåt och skenat och skadat sig , det låter mer som det.
Jag har sett en del hästar som slagit runt men klarat sig utan skador så det beror på hur de trillar.
De stegrar ofta för att de känner sig trängda el för att man måste hålla i dem i en trång situation, så det är svårt att undvika, har ridit ridhästar som stegrat sig också, speciellt efter en Furioso II el III

okej, så inte så ofta iaf..

händer det oftare på tävling eller träning??

nä, min fd häst slog runt med sulkyn inför en tävling....

Jag upplever det inte som vanligt - jag har väl kanske kört ett par stycken som rest sig. Två av dem har tappat balansen och vält åt sidan.
Ingen av dem blev bakrädd av den händelsen.

En var hopplöst knäpp redan innan och gjorde det på stallbacken för att han inte ville stå stilla och den andra var en ponny som var lite överladdad innan lopp. Ponnyn vara bara att sela om och köra loppet med (vilket jag fick av nån outgrundlig anledning) och den andra som hände några år senare minns jag inte riktigt - han reste sig aldrig mer med vagn efter den händelsenäven om han gjorde många andra märkliga saker.

Oftast kan man undvika situationen genom att driva framåt - jag tror det är betydligt vanligare att de slår bakut och skadar sig. Ändå vill jag inte påstå att det heller är speciellt vanligt även om det förekommer.

Antagligen oftare på träning och med unghästar som ibland inte riktigt förstår vad som väntas av dem, på tävling har det hänt mest tror jag i vinnarcirkeln faktiskt, när de ska knäppa kort och hästen ska stå still, vilket den inte alltid vill:)

Har aldrig upplevt en travhäst som stegrar sig så den slår runt men flertalet ridhästar har varit på vippen, men det är nog svårare att balansera upp en ryttare som inte är beredd och hänger i tyglarna än en kusk som har mer annat att hålla sig i istället för tömmarna.

Senast jag såg en häst resa sig riktigt högt var en märr på ridskolan vars ryttare tryckte på med sporrarna på mitten och höll alldeles för hårt framtill varav märren upplevde situationen mycket obehaglig och energin försvann åt det enda håll den kunde, uppåt.

Beror nog väldigt mycket på psyke och mentalitet när det handlar om olyckor på hästarna om de klarar av det eller ej, om de nu inte får bestående kroppsskador. Våran gammelvalack som älskar körningen över allt annat var med om en riktigt otäck olycka för något år sedan när vi skulle köra in trästolpen från sommarhagarna, han skulle gå runt en hög med stolp men såklart låg en stolpe på en grästuva och däcket touchade den trubbiga delen så den spetsiga delen for upp mellan hans skinkor och slog till honom, han blev rädd och "satte" sig vilket ledde till att han spetsade sig själv, genom bakom skapet och ut strax under analen, det tunna skinnet där.

Jag gick bredvid vagnen bakom och höll i tömmarna och syster höll i honom framme vid bettet, han drog sig lös såklart, sparkade åt smärtan och fick ena bakbenet över skakeln, gick omkull och knäckte skakeln, drog lös stolpen och slet sönder selen innan han skenade iväg med bara huvudlaget kvar och selen hängandes i tömmarna, klokare häst får man leta efter för han stannade när jag ropade på honom. Han repade sig oerhört snabbt det goda läkköttet den hästen har men frågan var ju om han både skulle bli bakrädd och livrädd för vagnen som ändå var med när detta hemska hände. Inte något men har han fått! Helt otroligt egentligen, han blev alldeles överlycklig när vi köpte hem den nya selen och tömkörde honom. För att inte tala om när vi selade på med vagnen igen, hästen stod och skakade av ren förväntan innan han äntligen fick kommando att dra, ögonen lyste och han strålade av glädje. Då älskar man det man är född till och har otroligt bra psyke, han är precis som han var innan olyckan :bow: en kanonkörhäst

Gissar att du såg French Love som Bergarn körde nere i Frankrike?
Den hästen hade inte varit där nere så länge tror jag, vet inte om den hade gjort mer än två starter där nere..

Men hur som helst så har de ett annat voltsystem i frankrike så de hästar som inte är vana kan lättare stressa upp sig om de redan är laddade inför loppet därför stegrade han och så när Bergarn föll i backen så blev det nog så att han drog lite i tömmarn (inte med flit) vilket gjorde att hästen tappade balansen o föll åt sidan..

Men det är inte så vanligt att hästar stagrar över, det händer ju, men det är inte alls vanligt att hästen skadar sig så illa så att den måste avlivas utan oftast blir det bara lite småsår. Har själv aldrig haft en häst som stegrat över huvud taget, men har flera omkring mig som har. Och måste påstå att det ganska många ggr berår på den som sitter i vagnens fel tyvärr, varför de stegrat över, alltså att de inte vet hur de ska aggera när hästen väl börjar stegra.. Alltså de som är ovana/nybörjare/inte så kunniga eller att det bara blir reflexmässigt..

Satt å titta på "Vinnare: V65", och fick se en hemsk bild, det var en häst som stegrade och slog runt.
Dom hade varit tvungna att avliva hästen...

Då jag tidigare haft en avdankad travare där det kom fram några år efter vi sålde hästen att han hade tydligen stegrat och slagit runt på banan han med. INget vi visste om när vi hade honom, men vi anade att nåt hade hänt då hans travkarriär hade tagit slut abrupt och han var ovanligt bakskygg för att vara gammaltravare.

Då började jag fundera... Hur vanligt är det att dom slår runt med sulky?
Förstår att det inte är jättevanligt, men det händer ju.
Finns det några som klarat att slå runt, och sen kommit tillbaka till travet?

Eller skadar dom flesta sig så att man avlivar dom och min gamla kille var bara ett undantag som fått leva?
Så här i efterhand så hade det bästa varit att avliva min fd travare, då han innan han slog runt inte hade några kroppsliga eller psykiska problem, men aldrig skulle funka varken inom trav eller som ridhäst.

Hoppas jag har lagt den rätt, (brukar inte hänga på trav :o )
Är det nån mer som funderat i dessa banor?

Ofta stegara de sig för att man håller i de för mycket, de blir helt enkelt stressade eller förbannade. Men det händer ju inte så ofta, oftast klara de ju att resa sig utan att gå omkull.

Hästar kan ju komma tillbaka och tävla efter det, men det beror ju på om de blev skadade. Och hur illa de skadade sig. Det kan ju sätta sig i huvudet med, och då är det oftast kört!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 861
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar