travhäst med ett öga?

xet

Trådstartare
Jag hade tänkt ta tränarlicensen och måste då ha en häst att ta den med. Hittade då ett sto till salu e. Giant Chill som i en olycka mist hö.öga hur påverkar det henne om hon ska gå på banan, ja med synen av de andra hästarna och så.
Kan det liknas lite med att ha ett helstängthuvudlag? :idea:

Kanske ska man satsa på en häst med två ögon?

Sv: travhäst med ett öga?

Har hon varit utan ett öga länge så märks oftast ingen skillnad mot två. Du får väl provköra henne!!

jag ahr haft en passhäst med ett höga han gick lika bra som vilken annan häst. han förlora ögat som 1åring

Hade en liten tjej som miste det som föl. VÄ-öga, man fick tänka på när man var på sidan utan öga att alltid "röra" henne så hon visste var man var.. På banan hade hon helstängt och var jätte fin, bland dom bättre två åringarna vi hade då...

Ja, då lät det ju inte som en jätte defekt. Tänkte att eftersom att det var högerögat om hon skulle reagera konstigt om hästar kommer upp utvändigt, men det hade ju blivit lika om det va vänster det beror ju på vilket spår hon går i... där tänkte jag allt till :D

När jag var liten ägde vi ett sto med bara ett öga. Hon var ingen stjärna men hade nog inte varit det med två ögon heller. Lite senare stod en hingst med bara ett öga, i vårt stall. Han sprang in nästan en miljon.

det här blir nog inte nån stjärna heller, rek. 20,5m å 6000:- i potten.
f.1999.

å bara fem starter då är det ju i snitt 1200:- per start :smirk:

xet skrev:
å bara fem starter då är det ju i snitt 1200:- per start :smirk:

Det beror väl på lite VARFÖR hästen inte blivit bättre, ibland finns det giltiga orsaker :D

Är det höger öga som saknas på den tilltänkta hästen?

Om det är den hästen jag är bekant med så skulle jag alvarligt avråda köp............ :crazy:

stally skrev:
Är det höger öga som saknas på den tilltänkta hästen?

Om det är den hästen jag är bekant med så skulle jag alvarligt avråda köp............ :crazy:

Japp, den e fux e din oxå det?

Nej,den jag åsyftar är inte fux.....

Men hästar med ett öga är klart handikappade,när det gäller utövande av tävlingsgrenar....

Men,det finns säkert undantag.Jag vill dock varna,då jag stött på de som varit m.k.t. rädda och stressade i lopp,således även i provlopp.

Kan du inte hitta någon annan att köra med?

Vänl. Stally

stally skrev:
Nej,den jag åsyftar är inte fux.....

Men hästar med ett öga är klart handikappade,när det gäller utövande av tävlingsgrenar....

Men,det finns säkert undantag.Jag vill dock varna,då jag stött på de som varit m.k.t. rädda och stressade i lopp,således även i provlopp.

Kan du inte hitta någon annan att köra med?

Vänl. Stally

Det går säkert att hitta, jag verkar falla för de som är skadade, min kbltr har jorden ärr i ena ögat... kanske är jag synskadehästarsriksförbund :D

:rofl:

Vore någe det :rofl: Jag är som du,fastnar för dessa..... :crazy:

Ja nog finns det hästar med bara ett öga som kan lyckas på en travbana!
ELsa ur Dijon! Ett bra exempel! :)

Viggo Dorann är enögd han är jättefin.

Jackpot Sund.
Misste högerögat som föl.
Inga problem. Väldigt trevlig häst!

Liknande trådar

Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 783
Senast: Corax
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 815
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025