Travhäst"folk" brukar ha MKT smarta lösningar!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare evej00100
  • Startdatum Startdatum
Sv: Travhäst"folk" brukar ha MKT smarta lösningar!

Ett tips jag fick från en travmänniska´var silicontejp! Man tejpar det runt bettet så blir det som ett gummibett bara att det tar mindre plats, tycker nämligen att vanliga gummiklädda bett nästan alltid är så breda & konstiga i formen:)

Jag vet om flera stall som ha så. Ledningen går dock utanför gallret. Sista 30cm är slang och den trär man in genom gallret till hinken när man fyller. Spaken sitter på utsidan så hästarna kan omöjligt komma åt dem. När man fyllt drar man lätt ut slangstumpen så den hänger på utsidan igen. :) Riktigt smart!!

Dock har de haft vanliga hinkar som lätt går att ta lös. Jag tycker att hinkar blir grisiga direkt så jag vill kunna ta lös dem och spola rent varje dag. Sen bara hänga tillbaka dem tomma och fylla i boxen. :)

Det var precis så jag menade men jag var inte riktigt kapabel till att förklara det ;)

En annan grej som kan framkalla vissa "inte publicerbara" ord är dessa förbaskade boxlås. :devil:
Jag menar de här vanliga låsen som har en liten dragknopp som man ska försöka få tag i och dra samtidigt som man har någonting i den andra handen. Omöjligt! Tack, han däruppe, att det finns balsnören! Det sätter man runt den där knoppen, och vips så blir det enklare att få upp låset, utan att behöva ställa ifrån sej det man har i den andra handen. Foderhinken t.ex. :D

Boxdörrar måste enligt mitt säkerhetstänk vara lätta att öppna med en hand. Vid en eventuell paniksituation som t.ex. brand i stallet så kan man inte hålla på och fippla och bråka med ett boxlås för att få upp boxdörren och få ut hästen.

Visst det här är kanske självklarheter för en del människor, men långt ifrån alla har förstått hur viktig denna detalj är.

Det svåra med tips och trix är att om man gör något som man tycker är bra och funkar så tänker man inte på att det är ett trix utan bara det man brukar göra. Det finns säkert massor med smarta lösningar bland hästägare, men det gäller att man kommer på att det är ett trix/knep. Jag ska följa tråden med nöje.
Kan bidra med ett knep:
Om man har ett longerdelta liggande så är detta jättebra att använda när man vill väga större saker på hövåg. Höbalar, sadel eller annat stort. Bara att använda deltat och hänga på vågen. Ett annat tips (som jag fått härifrån Bukefalos) är att ta två murarbaljor, lägga isolering emellan och vips har man bra och isolerat vattenkar till hästarna i hagen under vintern. Funkar kalasbra.
Om man har vattenhink i boxen så står den bra om man ställer den i ett bildäck. Likaså i hagen.
Kanske inge nya knep, men någon kanske inte provat?

Som gammal kobonde har jag inte rikttigt förstått varför man vattnar med hink till alla .Kanske någon där man vill hålla koll på drickandet.Moderna vattensystem med rejäla flöden och stora koppar som används till kor fungerar till mina hästar.Det man ser i stall är små koppar med dålig matning.Springa med 25 hinkar 2 gr dag /pers verkar MINDRE smart.Om man vill ha koll på flödet borde det gå att hitta eller uppfinna lämpliga flödesmätare till vettigt pris.Hästskötseln verkar ofta leta arbetslösningar långt bakåt i tiden.

Jo jag håller med dej. Det ÄR vansinne att vattna med hink. Jag kan iofs förstå om man vill hålla koll på hur mycket hästen dricker, när den t.ex. är sjuk.

Men det kan ju finnas olika anledningar till att folk fortsätter med hinkar.
Det kan handla om ekonomi. Det kostar ju en hel del att förse ett stall med vattenkoppar och slangar/rör.
Eller som i "mitt" stall, som är 2 olika stall. Det är kallstall och då bör man nog investera i värmeslinga för att undvika frusna ledningar/vattenkoppar. Det är en ganska så dyr investering.
Eller så är det ren lathet, eller dumhet att fortsätta i gamla hjulspår.

Vore det mitt eget stall så blev det ovillkorligen vattenkoppar i boxarna. ;)

Har en delaval vattenkopp med bra flöde, problemet är att kallblodet tycker det är jättekul att dränka boxen varje natt. Även fast jag monterat en ventil som gör att jag kan minska flödet. Hinken går inte heller att använda, då han tycker om att sitta i den eller demolera den på annat vis. Lösningen till honom är att han numer har vattnet i sin stora permanenta krubba, kraftfodret i en transportkrubba.

Jag håller med dig. Mycket av det man gör rutinmässigt ser andra som "VÄRSTA BALLA LÖSNINGEN" :cool: Själv fick jag stående ovationer i medryttarhästens lilla stall med 4 hästar i då jag kratsade de leriga hovarna med diskhandskar på mig. Hovarna är ständigt leriga så här års, benen med. Vill man inte ta i det, så tar man helt enkelt på sig ett par diskhandskar. Ett par handskar har jag även på mig när jag tvättar rent bettet då vi bara har IIISkallt vatten i stallet. Brrr...men med handskarna på så fryser jag inte lika mycket om fingrarna :) Små enkla lösningar som förenklar...:p

Tur du inte har min häst i stallet då...:D
Hon är värre än värst på att öppna dörrar,ta av täcken etc.
Vi har boxdörrar med öppna överdelar och boxlåsen är den modellen med en låsstång som öppnas genom att dra ett handtag neråt. Hon kan öppna både sin och grannens boxdörr. Har hon riktigt tråkigt så snurrar hon på handtaget så hela stånganordningen gängar ur sig och faller i golvet..:crazy:
Så vi måste ha säkerhetskedja på numera.
Balsnöre har jag till grinden i hagen som har samma låssystem som ditt och kan bli ganska trögt att få upp, men det har hon lärt sig dra i efter en stunds kämpande att få tag i det, och släpper ut alla hästar om inte kedjan är på där också.
I somras var hon uppstallad några nätter i öppen utebox med liten sjukhage till, det är ett trästaket med tre långa slanor som går genom metallöglor. Du kan bara dra dem åt ett håll då grinden gränsar mot en vägg på andra. Då hon ville komma åt det gröna gräset utanför, drog hon helt enkelt ur de 2 översta 3 meters slanorna ur öglorna sidledes och lade dem snyggt åt sidan,
innan hon och fölis klev över den understa och "rymde."

I övrigt kan hon spänna upp täckesgjordar och bogspänning, och tvinnar sina kompisars manar till dreadlocks och avslutar med att "låsa" dreadsen genom att bilda en ögla. och trä stumpen genom den. Om jag bara kunde få detta på film någon gång, kusen har ju för sjutton inga fingrar....

:rofl::rofl::rofl::rofl:

Houdini personifierad eller rättare sagt hästifierad.

Vilken underbar häst, trots allt. Jag skrattar så jag kiknar! :rofl:

Påminner ganska mycket om min gamla fuxvalack, som var fena på att lyfta av grindhandtagen - trots rejält med ström i tråden. Flyttade grinden snyggt åt sidan och stegade ut....

Senast ändrad:

Själv har jag använt såna där bomullsöronproppar en gång i tiden på jobbet och är övertygad om att bomullen mest har psykologisk effekt på människan. :p

Även på hästen kan jag intyga:p
Min kuse vägrar åka hästsläp utan sin fleecehuva på! ( den heltäckande med hål för ögonen )
Det hela började med att hon är extremt ljudkänslig och har också en viss klaustrofobi efter att ha blivit påkörd på banan av ett annat ekipage, därefter blev alla trånga situationer en plåga ( trots mitt inköp av ett XL släp i takhöjd och bredd och timmar av träning, så blir hon inte lika avslappnad som innan). När bilar kör för nära bakom blir hon orolig, likaså vid omkörningar från MC och liknande. Därför ville vi döva henne. Men hon bara skakade ur sig bomullen, då prövade vi med huva och gummitutor, som hon kliade av mot väggen inklusive grimman.
Då prövade vi hennes heltäckande fleecehuva som hon har för att hålla sig varm om nackmusklerna mellan värmning och lopp, och den fick sitta kvar :love:
Så numera sträcker hon ner huvudet och väntar på att man ska trä på den innan lastning, annars blir det tvärnit vid luckan.:angel:

:rofl::rofl::rofl::rofl:

Houdini personifierad eller rättare sagt hästifierad.

Vilken underbar häst, trots allt. Jag skrattar så jag kiknar! :rofl:

Ja visst är hon! :love:
Trots alla sina hyss och den långa lista av frakturer hon orsakat genom att trampa på oss, klämma oss i dörrar, slänga upp huvudet i min bröstkorg vid ridning och snubblat på sina egna framben vid körning etc, etc

I början trodde vi att hon var osmart och lite "dampig" men det har vi med tiden fått äta upp :D Minns en gång att Alf Jonsson skrek åt mig att uppfostra min förbannade märr, så jag slapp hänga i grimskaftet och bromsa hennes framfart ur transporten mm, men jag bet mig i tungan den gången. Och nu har han själv kallblod med nerver har jag sett.......:angel:

Hon är smart och klurig och känslig, blir lätt understimulerad, därav har hon lyckats slita ut sina ligamentnacken, eftersom hon är den lyckligaste hästen på jorden när något stimulerande händer. Hon skruvar sitt huvud när hon blir glad och förväntansfull och eftersom hon är överrörlig i kroppen har detta troligen gett upphov till slitage eftersom hon kan skruva den 200 ggr under ett träningspass......:grin:

Men det ryktas ju om att stona efter Järvsöfaks är lite "speciella" :angel:

Gud så kul å se så mkt svar i tråden!:love:

Grymt konsigt med den tränaren som inte tillät vattenslang:confused: de skulle ju effektiviserat (stavning?) arbetet rejält så ni kunde gjort nåt annat:eek:

Bra ide med diskhandskarna oxå! blir till att inskaffa! ;)

Balsnöre i boxlås är oxå riktigt bra! de fanns några riktigt tröga boxlås i ett stall ja stod inackorderad i för några år sen, dom hade köpt tennisbollar som dem gjort hål i och därefter trätt i balsnöret å de va jätte smidigt :bump:

Jag kanske skulle skriva några egna tips oxå:o

#I vår sadelkammare (innan ja flyttade från pappa) var de som i många stall brist på plats för täcken, pappa satte då upp en bom som kunde hissas upp och ner där täcken hängde. dem blev lite dammiga men då vek ja dem och trädde en soppåse över dem innan ja hängde upp dem.

#om man vill värma sin sadelkammare kan man lägga plaströr i botten av sin gödselstack som sen går in i sadelkammaren. måste dock finnas nån typ av fläkt som drar värmen genom rören.

#vid skötselplatserna hade vi svart/gula platskedjor istället för tex grimskaft. dem gick sönder lättare men höll ändå väldigt bra. ingen risk att hästen kunde bli hängande eller fastna i dem.

#om man behöver blöta upp hästens hö av någon anledning och inte vill söla för mkt i boxen kan man ta en stor balja å lägga höet i å sen vattna med vatten kanna.
(vattenkanna är förresten en riktigt bra grej å ha i stallet mkt lättare att bära vatten i än en hink och man spiller inte heller så lätt som men en full hink;) )

# jag har börjat förvara benskydd och borstar i korgar. kom över ett gäng av samma typ som sopkorgar som amn har påse.. vet inte hur jag ska förklara:confused: men de är riktigt bra för de blir inte massa hår elle smuts i botten som på en hink eller ryktlåda;)

# extra bett och grimskaft å likande har jag uppträdda på sånna ringar som finns i butiker.

Hmm vet inte om de va några revolutionerande tips elle smarta lösningar men :crazy:

Jag har trådkorgar till mina skydd - placerade strategiskt över elementet så de även kan agera torkställning.

Brukar jag också köra med :) Något stall jag jobbade i, kommer inte ihåg vart nu .. men de hade hinkar fasta på väggen (gick att ta loss som en vanlig hink) men det var en kort slang ifrån en vattenledning i taket och en spak på varje liten slang som gick ned i en hink där man slog av och på vattnet, hur smidigt som helst var bara att slå på vattnet på spärren vid varje hink och pyssla med annat å stänga av när de var nästan fullt :D

Har försökt komma på VART jag har sett detta men nu blir jag så förvirrad! Har jag drömt ller verkligen jobbat i ett stall där denna lösning var så? Kom just på när jag tänkte lite mer på saken att om spärren sitter inne i boxen kan ju hästen hur lätt som helst slå av och på vattnet själv .. och det blir inte riktigt så bra :o

Så har jag i mitt stall och jag har skrivit om det tidigare på buke. Jag har spakarna utanför boxen så att jag kan slå på vattnet både om jag står i boxen och om jag står utanför men hästen når inte spaken genom gallret.
Nu är jag ju inte travmänniska men smarta lösningar har jag ändå ;)

Delvis knapplån

Jag har också en betesdammsugare som underlättar enormt mycket när det är dags att mocka hagarna. Något varenda stall borde ha så hade nog masksmittorna minskats väldigt mycket då mockningen inte innebär en massa slit utan går enkelt. Man sätter den enkelt bakom en fyrhjuling eller varför inte en gräsklippare också kör man. Fungerar precis som en dammsugare modell stor :laugh:

Jag har också slangar till varenda hage eftersom jag rent fysiskt inte kan bära så har det aldrig varit något alternativ för mej. Visst kostar det några kronor och det är lite pyssel att lägga ut om man har långt (jag har 400 meter slang till en hage) men sedan kan de ligga där året runt. På sommarbetet tömmer jag bara slangarna och sedan kan de ligga kvar där trots snö och is. Jag har vanliga trädgårdslangar och de håller trots att jag inte tar in dem över vintern så fryser de inte sönder eftersom jag tömmer dem på vatten. Men jag har visserligen bara haft dem liggandes där i fyra år så jag vet inte hur länge de håller.

Vi har polyeten-slang till alla hagar. De ligger där året runt, och vi tömmer dom inte på vatten. Sen badkar med flottörer. Vi slår bara av vattenkranen när det börjar frysa. Inte håller vi på och tömmer slangarna på vatten, inte.

Och de håller typ hur länge som helst, 20 år hittills.

Jag har vattenkoppar i mitt stall, men har slutat använda dem och vattnar i hink istället. Jag får koll på hur hästarna dricker vilket jag tycker är bättre. Nu har jag bara tre boxar så det är inget jobb för mig, men hade jag ett stort stall skulle jag ha vattenkoppar istället. Det ska vara praktiskt.

I övrigt kan hon spänna upp täckesgjordar och bogspänning, och tvinnar sina kompisars manar till dreadlocks och avslutar med att "låsa" dreadsen genom att bilda en ögla. och trä stumpen genom den. Om jag bara kunde få detta på film någon gång, kusen har ju för sjutton inga fingrar....
[/QUOTE]
Precis så där brukar manen på min häst också bli. Jag fattar inte hur det går till. Något hon gör själv i alla fall för det är likadant trots att hon haft olika hagkompisar. (och ytterst få har fått komma nära henne). Det är ett elände att reda ut sedan.:grin:

'Knapplån'

Detta är ju inte min idé men den absolut bästa investering jag gjort är helt klart Thermobar. Vi har till alla hagar och vintertid drar vi ut en lång vattenslang från stallet till baren och fyller. Vi har dem i anslutning till vindskydden som står vid ingången, då vi kan koppla både el och sätta fast dem i väggen......

Samtliga hästar dricker bättre under vintern numera, och jag slipper oroa mig för frusna kar. Vi hade neråt -28 förra året och den klarade det galant.:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 840
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag vet inte om jag kommer få så mycket napp på denna tråd men jag tänkte ge det ett försök. För att försöka göra en lång...
Svar
13
· Visningar
1 242
Senast: Drago
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 658
Senast: scizofren
·
M
Träning Känner att jag vill ha lite feedback och hjälp med pållen och våra uppsittningar. Fungerar som medryttare/inridare av en nyss fyllda...
Svar
13
· Visningar
1 407
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka