Travfattning á la Katrin Wallberg

Sv: Travfattning á la Katrin Wallberg

Ja jisses, hur tänker jag egentligen? Bra fråga, jag började fundera över samma sak då jag skrev tidigare idag. Ibland betyder nog mina skänklar lyft benet och ibland gå fram. Ytterligare en förvirring för min stackars häst att försöka klura ut :crazy: . Men din idé om att båda betyder framåt kanske kan vara något. Ska lyssna lite med min instruktör, kan maila henne och fråga. Annars rider jag för henne om en och en halv vecka.

Två skänklar borde ju logiskt betyda "hoppa framåt". Hmmmm. Nu får vi klura. Hur tänker ni andra?

OA

Jag har alltid ridit så att lätt tryck fr båda skänklarna är framåt drivande, och en skänkel är endast sidförande,
alltså trycker jag med höger skänkel ska hästen, även om jag rider på helt långa tyglar, flytta sig åt vänster.
Det tkr jag funkar bra ;D
men allt ni skriver är intressant,

Skulle någon kunna förklara ännu mer ingående på den där travfattningen? Skulle nog hjälpa mitt springiga femgångs sto mycket tror jag!

Ett problem, hjälp sökes!
För lite så har jag känt, hon har ett JÄTTE stort steg i trav, men blir lätt otroligt spänd i länden när vi ska tölta, därför måste vi ju jobba mycket avslappnande och givetvis sidförande, för jag vill ju ha henna mjuk i sidorna för att hon ska tölta rent över huvud taget! Men då, när jag får igenom mjukheten i henne, vill hon ju trava, då jag en gång i tiden lärde henne trava genom att varje gång hoj tappade takten/rusade iväg, ställde mer krav i tölten, krav på att hon skulle korsa bak och JOBBA, inte springa. Så det funkade jättebra, varje gång hon tappade traven var det bara att böja i genom sidan sidan samtidigt som man va noga med att rakställa när hon tog trav.

Nu i tölt sättningen, blir detta ett problem, då de känns som om ja ger henne dubbla budskap:confused: .
1: böja igenom= trava
2: böja igenom= rena sig i takten i tölten

SÅ jag måste hitta en travsignal, HUR på ett OTROLIGT ivrig och ettrig, dock lydig lite femgångare med mycket laterala anlag?

Min instruktör tyckte att jag skulle träna in ett röstkommando vid longering/tömkörning, som jag kan ta med upp på ryggen på hästen.
Hon lyssnar ju till att jag säger trav från marken,men jag måste prova det mer konsekvent från ryggen.
De här hjälperna vi talar om här - det är ju förvirrande!
Och i kommunikationen med hästen borde ju allt gå mycket lättare om man kunde renodla signalerna mer.

Men ska man då börja blanda idéer från olika typer av ridning? Eller ska man försöka hålla fast vid ett sätt att rida?

Om du på en korrekt klassiskt skolad häst lägger till båda skänklarna får du terr á terre, vilket är "galopphopp" som användes i den gamla stidskonsten.:bump:
För övrigt är den travfattning ni talar om början till något som kallas skolskritt, en tvåtakigt mycket samlad gångart utan svävmoment. Mycket bra för islandshästen om man kommer så långt.
Skolskritten är inte en Katrin Wallberg produkt - långt därifrån, :cool: , men säkert nåt hon tar åt sig äran av...
Viktigt när man skolar (island)hästen är att inte glömma dess ursprungliga styrka, kraft och behov av fihet. Fram och ner i all ära, men individanpassad, till överdrift är det rent skadligt.

Jag har alltid ridit så att lätt tryck fr båda skänklarna är framåt drivande, och en skänkel är endast sidförande,
alltså trycker jag med höger skänkel ska hästen, även om jag rider på helt långa tyglar, flytta sig åt vänster.
Det tkr jag funkar bra ;D
men allt ni skriver är intressant,

Skulle någon kunna förklara ännu mer ingående på den där travfattningen? Skulle nog hjälpa mitt springiga femgångs sto mycket tror jag!

För lite så har jag känt, hon har ett JÄTTE stort steg i trav, men blir lätt otroligt spänd i länden när vi ska tölta, därför måste vi ju jobba mycket avslappnande och givetvis sidförande, för jag vill ju ha henna mjuk i sidorna för att hon ska tölta rent över huvud taget! Men då, när jag får igenom mjukheten i henne, vill hon ju trava, då jag en gång i tiden lärde henne trava genom att varje gång hoj tappade takten/rusade iväg, ställde mer krav i tölten, krav på att hon skulle korsa bak och JOBBA, inte springa. Så det funkade jättebra, varje gång hon tappade traven var det bara att böja i genom sidan sidan samtidigt som man va noga med att rakställa när hon tog trav.

Nu i tölt sättningen, blir detta ett problem, då de känns som om ja ger henne dubbla budskap:confused: .

SÅ jag måste hitta en travsignal, HUR på ett OTROLIGT ivrig och ettrig, dock lydig lite femgångare med mycket laterala anlag?

Kör en vanlig unhäst grej bara; handen mot manken och stadigt men inte hård hand. När hästen lärt sig det så kommer du sedan ha lättare att jobba med tölten och en låg hand.

Jag har bråttats med samma problem men tycker jag börjar få hyfs på det. Jag förändrar takten i sätet och även tanken (låter flummigt,men jag tror att det påverkar kroppen). Har läst i Islandshästen (tror jag det var) och även tagit lektioner i Centrerad RIdning och fått tipset att i tölten röra sätet i en liggande åtta. En pytterörelse, men det ändrar takten för hästen. Förra gången fick vi träna på att tölta och så släppa upp det ena sittbenet för att få trav, det funkade bra på den fyrgångare jag lånat. På min egen femgångare har jag glömt att testa. Men han har fått finfin trav och kan samla sig lite grann i traven. Nu jobbar vi med tölten och skillanden på hjälper.

Den mer traditionella travfattningen funkar ju inte om man vill trava med viss samling.

OA

alltå om ni säger att man INTE ska driva med båda skänklarna samtidigt för det betyder jämfota hopp med båda bak?! hur menar ni då att hästen skall förstå skillnaden mellan
tryck för höger skänkel-lyft ditt högerbakben
framåtdrivning

alltså hur kan hästen skillnaden? menar ni att ni trycker lätt när hästen ska lyfta benen och om ni tex ska börja trava så "håller ni inne" drivningen mer så att den inte släpper förns hästen kommit igång i trav?

invecklat detta
men hur vet hästen att ni menar att den ska flytta höger bak och inte höger fram tex? alltså ni menar att skänkel hjälpen för flytt av ben uppåt endast gäller bakben eller?

alltå om ni säger att man INTE ska driva med båda skänklarna samtidigt för det betyder jämfota hopp med båda bak?! hur menar ni då att hästen skall förstå skillnaden mellan
tryck för höger skänkel-lyft ditt högerbakben
framåtdrivning

alltså hur kan hästen skillnaden? menar ni att ni trycker lätt när hästen ska lyfta benen och om ni tex ska börja trava så "håller ni inne" drivningen mer så att den inte släpper förns hästen kommit igång i trav?

invecklat detta
men hur vet hästen att ni menar att den ska flytta höger bak och inte höger fram tex? alltså ni menar att skänkel hjälpen för flytt av ben uppåt endast gäller bakben eller?

Välkommen till förvirringen!:crazy: Jag har förstått det som att en skänkelhjälp ska påverka bakbenen enbart... Och om jag driver med högerskänkel, så betyder det att jag vill att hästen ska framåt/uppåt med sitt högra bakben.
Visst är det pinsamt att man inte ens är säker på detta...

Senast ändrad:

ja verkligen alla borde ju veta detta egentligen men vi/de flesta sitter ju bara och kör samma rejs som alltid...oftast som de man lärt sej på ridskolar dvs, tryck med båda skänklara=öka takten för hästen oftast till annan gångart.

Jag har bråttats med samma problem men tycker jag börjar få hyfs på det. Jag förändrar takten i sätet och även tanken (låter flummigt,men jag tror att det påverkar kroppen). Har läst i Islandshästen (tror jag det var) och även tagit lektioner i Centrerad RIdning och fått tipset att i tölten röra sätet i en liggande åtta. En pytterörelse, men det ändrar takten för hästen. Förra gången fick vi träna på att tölta och så släppa upp det ena sittbenet för att få trav, det funkade bra på den fyrgångare jag lånat. På min egen femgångare har jag glömt att testa. Men han har fått finfin trav och kan samla sig lite grann i traven. Nu jobbar vi med tölten och skillanden på hjälper.

Den mer traditionella travfattningen funkar ju inte om man vill trava med viss samling.

OA

nej, för det är ju så jag känner! Visst att jag kan släppa på tyglarna, ställa mig upp och är hon riktigt avslappnad, blir det ju trav! Men, om hon är i en lite stressad situation, eller om ja över huvud taget vill trava med samling, då hästen har en jättefin och vacker trav med mycket bärighet, vilken jag gärna vill bibehålla(!!), så hjälper inte denna "långa tyglar övning"
jag vill heller inte lära henne en "travknapp", då jag som sagt vill kunna ha samling in i trav, liksom in i tölt.

Men jag ska testa det du sa, självklart hänger säkert 90% på min balans och sits, och att jag blir stressad om hon inte tar traven,
men jag är så van att rida väluppfostrade 4gångare som går alla gångarter klockrent och fint, haha ;D

Det låter väldigt intressant det där med att "släppa upp ena sittbenet"! Kan du beskriva när och hur du gör vad?
Pratade idag med min tränare om travfattningen som vi gör på isisar, alltså att länga tyglarna ordentligt, luta sig framåt samtidigt som man reser sig.
Hon menade med stor tydlighet att det är ett säkert sätt att få hästen på bogarna. Jag får träna travfattningar med henne nu, och jag försöker verkligen att resa mig mera rakt upp utan att förändra tyngdpunkten, då till lättridning.
Det går framåt, sakta men säkert.

Senast ändrad:

Det låter väldigt intressant det där med att "släppa upp ena sittbenet"! Kan du beskriva när och hur du gör vad?
Pratade idag med min tränare om travfattningen som vi gör på isisar, alltså att länga tyglarna ordentligt, luta sig framåt samtidigt som man reser sig.
Hon menade med stor tydlighet att det är ett säkert sätt att få hästen på bogarna. Jag får träna travfattningar med henne nu, och jag försöker verkligen att resa mig mera rakt upp utan att förändra tyngdpunkten, då till lättridning.

Finns en beskrivning på "kroppsmedveten ridning" på www.satraislandshastgard.se. Gå in på kurser/lektioner och sedan Artikel Islandshästen 3/05, sist i den artikeln står klart o tydligt hur kroppsmedveten ridning fungerar.

Vi fick tölta och så fick vi lyfta ena sittbenet lite lätt ur sadeln och vips...trav! Jag hade lånat en fyrgångare och då funkade det.
Jag tycker också att den traditionella travfattningen á la islandshäst ger en häst på bogarna. I varje fall om man rider i normaltempo och inte i gaedingakeppnitempo.

I vilket stadie du lägger till skänkeln spelar roll för vilket kommando du ger hästen. När du vill påverka bakbenet samlande i t ex skritt, ska du lägga till skänkeln när frambenet är i sitt bakersta läge, men om du vill byta takt från skritt till trav, ska du lägga till skänkeln när inner fram är rakt ner. =)

Drivning sker med säte och röst, samling sker med skänkel, säte (ex släppa upp ett sittben för att byta takt, vinkling av bäcken), kropp (ex vridning av kropp, hästen ska följa dig), röst, spö och hand (hästen ska följa din hand, men du ska inte försöka samla den/plocka ihop via handen).

När man tränar akademiskt så är träningen väldigt fokuserad och samlande, och inte särksilt fartfylld =) Det är främst bärighetsträning som fokuseras och hästens energi och ryttarens drivning ska helst ligga i att hästen samlar sig, och inte i att den springer i ett snabbt tempo. Därför kan skritt, trav och galopp genomföras i nästan samma tempo om man är duktig och har en välskolad häst.

Det är jätte svårt att hela tiden göra rätt som ryttare, och antagligen ger vi våra hästar dubbla signaler ganska ofta. Jag rider nog på olika sätt när jag tränar och när jag rider ut, och kanske till och med på olika sätt när jag tränar också (beroende på vad jag tränar, AR eller gångartsträning inför tävling). Man får helt enkelt försöka hitta en stil som passar en själv och hästen, och försöka utvecklas tillsammans.

//Julia

men jag är så van att rida väluppfostrade 4gångare som går alla gångarter klockrent och fint, haha ;D

jag har en 5-gångar dock inte tränad i pass men han går alla gångarter klockrent:)
så det går ju att träna fram såklart men jag vet inte riktigt hur jag ska förklara att jag gjort men jag kan med lätthet växla mellan tölt-trav, trav-tölt.
det gäller att du "tänker" trav och tänker "tölt" när du vill rida det och till en början kanske du måste ha lite övertydliga tecken som senare blir mindre tydliga.
gå in för att träna detta en period och du kan även lära in "traaava" det läre jag min häst när han var unghäst.

hinner inte skriva mer just nu..

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Har börjat rida ett sto på 20 år nyligen, har själv haft islandshästar (för hobbyridning och klubbtävling främst) när jag var i...
Svar
14
· Visningar
2 081
Senast: Novisis
·
I
Islandshäst Har lite funderingar kring köp och val av häst. Jag har ridit islandshästar en kort period, men har ridvana sedan ungdomen. Maken är...
Svar
4
· Visningar
1 030
Senast: moli
·
Ridning Någon fler här som har en (passaktig) islandshäst och tar inspiration i ridningen från AR/KR/whatever you want to call it? Ni som har...
Svar
15
· Visningar
1 613
Senast: cristobal
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka