Travfattning á la Katrin Wallberg

cristobal

Trådstartare
Är det någon som testat det på sin islänning?
Jag har problem med att mitt sto tar till grisepassen då vi ska trava, och eftersom jag läste KW´s häfte igår, tänkte jag att det kanske vore något att prova.
Hon skriver att man i skritten, precis före travfattningen, "ska be hästen lyfta sitt inre bakben just i det ögonblick som hästen ska till att lyfta ytter fram. Bäst travigångsättning får man om hästen då först byter takt och tar ett par tvåtaktiga skrittsteg för att sedan få mer energi och börja trava."
Kanske någon som har testat?

Sv: Travfattning á la Katrin Wallberg

Yepp, så lärde jag min femgångare trav, speciellt från marken. Men det var en lång process, tog över ett år. Men det var suveränt om man inte vill fatta á la islandsridning, utan kunna behålla en viss samling. Jag växlade mellan båda metoderna.

OA

Roligt!
Jag provade nyss, och det funkade! Först en vanlig travidgångsättning - blev grisepass, sedan á la Wallgren och då travade hon, tom med det fina sväv hon hade förra sommaren.
Då var jag nöjd, så hon fick som belöning att jag satt av.
Snacka om att det var härligt! I morgon kommer instruktören - detta ska bli roligt att berätta eller visa! Hoppas att det funkar då med...

Precis så gjorde jag med. Om vi fick några travsteg satt jag av direkt. Nu travar han finamang, och vi försöker hitta tillbaka till tölten. Ursvårt och jag har inte samma tålamod som med tölten.

OA

Det vore intressant och väldigt roligt am man kunde hitta något liknande för tölten. Jag är inte så bra på det teoretiska ang tölt, så det känns svårt att lista ut vilken hov man skulle vilja påverka vid töltfattningen...
Om jag ändå försöker...
Tölten är fyrtaktig, och om man har en häst som gärna blir lateral, borde det då inte vara bra att försöka få den att kliva fram med det diagonala då? Hur skulle det vara? Alltså, om den samtidigt vill lyfta vänster fram och bak, kan man påverka vä bakben att lyftas tidigare?
Kanske är för krångligt...

Tänker du som ett sätt att motverka grisepass i och med att du tänker att samma sidas hovar lyfter? Hmmm...svårt detta. Jag är nog lite lost i tankearbetet. Förstår hur du menar men kan inte få till det. Det är en bra idé, jag börjar ju kunna påverka bakbenet bra dagar i skrittskolor etc. Det gäller nog att veta precis när man ska påverka ett visst bakben och att klara det utan att spänna sig.

OA

Ja, de borde ju vara vana från skolorna och skänkelvikningen att man påverkar ett bakben i taget.
Kasnke något som är lättare att tänka kring om man jobbar från marken. Så man ser vad som händer...
Jobbar du med kapson vid arbete från marken?

Lite olika. Ibland stång/kapson, ibland bara kapson, ibland bara ett vanligt rakt eller ledat bett och någon gång i grimma. Har faktiskt testat på islandsstång också.

I stallet vi står har de gjort om paddocken och inte fått upp staketet ännu. Haha, där märker man hur bra slutorna satt. Lättare med den förvända slutan. Efter ett tag funkade slutorna även utan staket men först blev det bara pannkaka.

OA

Skulle du kunna utveckla lite mer hur man gör? :) VÄÄLDIGT intresserad eftersom min häst gärna slarvar..
Men jag förstår inte bara vad man menar.. :o

Skulle du kunna utveckla lite mer hur man gör? :) VÄÄLDIGT intresserad eftersom min häst gärna slarvar..
Men jag förstår inte bara vad man menar.. :o

Hoppsan! Nu fattar jag. Behövde använda hjärnan lite :rofl:

Men hur ska jag få honom att lyfta inner bak?? :o Flytta för skänkeln..????? :o

Hmm, jag är ingen expert...
När du ger en skänkelhjälp med tex vänstern, så ber du hästen att flytta det benet. Kanske någon med mer kunskap kan utveckla...

Först måste hästen förstå att skänkeln betyder att den ska lyfta just det benet, t ex höger skänkel tar höger ben framåt mot tyngdpunkten. Ett annat alternativ är att ta det från marken, att smacka eller kanske dutta med spöet just som hästen ska lyfta ytter fram. Men i vart fall, om hästen kan detta så lägger du till t ex höger skänkel just som vänster fram ska lyfta. Eller tvärt om så klart om du startar med det andra benparet.

Förvirrad förklaring, hoppas att du förstår.

OA

Ja, jo, jag har gjort så från marken, kanske därför hästen förstår?

Fast senast jag försökte - då tränaren var här - så sket det sig förstås och blev grisepass...
Kan vara svårt att vara 100 % att fokusera och slappna av då det plötsligt blir en massa annat att tänka på. Men hon kommer om någon timme igen och då ska jag försöka igen...

Och jobba mera från marken, kanske tom precis den här övningen.

Jag har arbetat så med mitt sto och med två andra ston, varav den ena är den lilla hästen jag tränar nu. Det har fungerat bra i alla fallen, men jag har stött på olika problem med dem. Med mitt eget sto fungerade det suveränt, men det andra stot jag tränade hade väldigt svårt att förstå att hjälpen betyder "byt takt" och inte "byt takt och spring fort!". Men det löste sig med tiden. Problemet med stot jag jobbar med nu är att hon inte ät tillräckligt stark för att bära sig ens några steg på volten, så hon faller ur med bakdelen. Hon har helt förstått hjälpen "byt takt" men hon litar inte helt på att hon bara behöver ta några få steg, så framförallt i ena varvet slänger hon ut rumpan direkt. Men vi jobbar på det, och i dag gick det riktigt bra i ena varvet på volten!

//Julia

Reglerar du tempot med sätet då?
Får man fråga om en sak med anknytning till detta, så vill jag veta om ni med en skänkel vill påverka ett ben i taget (steglängd, sidförande etc), men med båda skänklarna menar öka tempot?

Ja jisses, hur tänker jag egentligen? Bra fråga, jag började fundera över samma sak då jag skrev tidigare idag. Ibland betyder nog mina skänklar lyft benet och ibland gå fram. Ytterligare en förvirring för min stackars häst att försöka klura ut :crazy: . Men din idé om att båda betyder framåt kanske kan vara något. Ska lyssna lite med min instruktör, kan maila henne och fråga. Annars rider jag för henne om en och en halv vecka.

Två skänklar borde ju logiskt betyda "hoppa framåt". Hmmmm. Nu får vi klura. Hur tänker ni andra?

OA

Haha, prova vetja, kanske kan få till en spektakulär variant av galopp...
Jag rider på islandshästskola, har en cr-instruktör, läser mycket om akademisk och annan ridning, och ibland tappar jag bort mig i de olika vinklingarna. Kanske är inom AR man inte använder bägge skänklarna samtidigt? Förvirringen tilltar...

Jag tänker att jag gör så här, men det är säkert många gånger som jag förvirrar hästen genom att ge hästen dubbeltydiga signaler :o

En skänkel - lyft och flytta fram ditt ben
En skänkel med smackning (trav) - byt takt
Smackning (frammåt)- öka farten
Två skänklar - upp och hoppa! (aldrig utfört detta...)

Det svåraste tycker jag är att aldrig använda båda skänklarna samtidigt, eftersom det är lätt att glömma av och falla tillbaka i ett gammalt mönster. Jag får hålla stenkoll på mig själv under varje pass!

//Julia

Menar du att det gamla mönstret kommer från ngn annan typ av ridning?

Först måste hästen förstå att skänkeln betyder att den ska lyfta just det benet, t ex höger skänkel tar höger ben framåt mot tyngdpunkten. Ett annat alternativ är att ta det från marken, att smacka eller kanske dutta med spöet just som hästen ska lyfta ytter fram. Men i vart fall, om hästen kan detta så lägger du till t ex höger skänkel just som vänster fram ska lyfta. Eller tvärt om så klart om du startar med det andra benparet.

Förvirrad förklaring, hoppas att du förstår.

OA

Jag ber hästen flytta ben med skänklar och öka takt med säte.

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Har börjat rida ett sto på 20 år nyligen, har själv haft islandshästar (för hobbyridning och klubbtävling främst) när jag var i...
Svar
14
· Visningar
2 081
Senast: Novisis
·
I
Islandshäst Har lite funderingar kring köp och val av häst. Jag har ridit islandshästar en kort period, men har ridvana sedan ungdomen. Maken är...
Svar
4
· Visningar
1 030
Senast: moli
·
Ridning Någon fler här som har en (passaktig) islandshäst och tar inspiration i ridningen från AR/KR/whatever you want to call it? Ni som har...
Svar
15
· Visningar
1 613
Senast: cristobal
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka