• Avel
  • Trådstartare Trådstartare PÄMMI
  • Startdatum Startdatum
P

PÄMMI

Borde vi inte ha en egen tråd i detta STORA :banana: område. Synpunkter? Hade tänkt betäcka m Rite On Line i år, fick beskedet att han var fullbokad o 80 på kö. Hm! Nån som har avkommor t Smasher - hört dom är sköra, Super Photo Kosmos? Abracadabrant är mitt nya fynd. Frågan är om avkommorna är startberättigade i typ Breeders i Sverige.

Sv: Travavel

Härligt med en travarhingsttråd här..:) :)
Hoppas fler hoppar med.

Vi har ett sto som just nu semineras med Rite on Line..det gäller ju att vara framme i tid..;)

Super Photo Kosmos ungarna är hur härliga som helst.
Vi har haft 5-6 stycken vid det här laget.
Alla är fina i exteriören, blir av normal storlek, kanske något större, lätta i modellen och trevliga i psyket.

Abracadabranth har vi också en just nu. Dett är en ettårshingst som är helt korrekt exteriört och trevlig på alla sätt och vis utom hovslageri..:o :D

Smasherungar har vi haft 3 stycken av.
Glasbitar..ja.:crazy:
Endast en lever nu.
En hade hjärtfel och en bokstavligen växte ihjäl sig som tvååring..
Den tredje har enbart gjort en start och vunnit den. Är snart på G igen.
Smasherungarna har varit fina exteriört, trevliga i psyket men lite blyga och känsliga..Lite lika som Turbo Trustavkommorna mentalt.

Just nu har vi 3 på seminering.
Den ena just till Rite on Line.
Sedan har vi en till Express Lavec.
ytterligare en till Achille. (frankrike)

2 ska till Gidde Palema.
En åter till Tap In.
En till Enjoy Lavec.
En till Egon Lavec.
En som står och väljer mellan Scarlet Night och Banker Hall..

Sedan har vi ett antal som inte är bestämda än.

Får man vara nyfiken och fråga vad du har för sto att betäcka?

AM

Vi (jag/sambo) står inte som ägare men "bestämmer" över Beauty Frostline e. Little Devil-Folllow Me e. Pay Dirt -långbent dam, stor aktion, helsyster m Magic Frostline som sprungit in c:a 500.000.:bump:
Very Good e. Cumin-Fruit Cup e. Nevele Diamond. Lämnat Important, köpt av Menhammar:banana:

Jag har en 2-årig hings e, Smasher u, Kramer Samba och han har hitintills inte haft några problem. Han har en jäkla trav och är rent ut sagt snygg. Trygg och stabil i psyket.

3-åringen e, Turbo Thrust u, Lass Ingela är likadan med travet och psyket, finns inget som kan "rubba" henne men dom e, Turbo kan bli väl stora, uppåt 170 cm i mh.

I år har jag fått ett stoföl e, Enjoy Lavec u, Kramer Samba och även hon har så här långt ett fint "klipp" i steget.

Hade själv tanken på Rite on Line men när han fick full bok har intresset falnat så jag har fortfarande inte bestämt mig om eller med vem hon ska betäckas. Tankar fanns också på Alesi OM men honom valde dom att skicka tillbaks till Italien pga CEM.

Jag skulle så gärna vilja betäcka med Scarlet knight men det är lite svårt när stoet som ska betäckas också är e. Pine chip. Jag såg en fölunge efter honom för två år sedan, den var SÅÅ fin.
Vi har valt att ta Kadabra i stället, har någon sett avkommor efter honom? Känns lite chansartat, men det kan ju vara spännande i bland. Opus viervil(F) verkar också intressant tycker jag.
Vi hade ett Supergillsto dräktig med General du pommeau men hon dog i kolik i höstas. Saknar henne SÅÅÅÅ otroligt mycket. Hoppas jag slutar gråta nån gång. Hon var det bästa vi någonsin kunnat haft.

Hej! Nyblivna stadsbon här ;)
Åkte förbi dig igår (körde bussen) och såg en liten i hagen, vem var det? Förstår att du saknar Sarah, hon var härlig :(

Ville flytta upp tråden lite bara;) Fö undrar jag om erfarenheter av Tap In som förärvare. Rykte: 25% blir bra 75% dumma i huvet:confused:

Dom Tap In avkommor jag har träffat har varit mkt snälla och trevliga, kanske lite knepiga men inte elaka.
Men jag har hört att man inte ska betäcka med honom om man har ett vasst sto.

Du kan ju fråga Humelibumlan kanske? ;)

Dom är lätträknade..tävlande Tap In "icke valacker"...:devil: :angel:

Annars har vi haft ganska många Tap In ungar och dom har varit hur snälla som helst fram till ett och etthalvt år..

Men visst, man ska nog akta sig för att avla på ett vasst sto.

Våran Taiton "spårade " ur..tyvärr..Ambro Goal bakåt där var det någon som sa..:o

AM

Vi har två Tap In:are. Båda är valacker... Den ena startar i Kalmar i morgon, (Drop In L.B.) mycket kapabel, men rätt otursförföljd. Den andra är två år, och kom inte in i träning förrän i November, men tränar bra med tanke på det.

Nafayette skrev:
Men visst, man ska nog akta sig för att avla på ett vasst sto.

AM

Å jag som ville ta han till min märr... men nja... man kan ju milt sagt säga att man inte vill ha märrar efter henne iaf, vass... nja, lite speciell då.
Det verkar som om stona hon fått (två st) får hennes humör.
Och det ena stoet är e: Backstreet Guy, och han ger ju genom snälla enkla individer, men inte denna!
Hingsten hon fick har varit mkt trevligare.
Så, Tap in kan nog vara lite fel då el?

Svårt det där...:crazy:
Jag skulle nog tänka mig för två gånger om man VET att märren lämnar vassa ungar.

Alla våra har varit lite olika i temperamentet, men mammorna var också väldigt olika.
Jody, som är en fjomp, har en unge som är fjompig men målmedveten.
Dominique, som var en snäll Florida Pro märr, var inte bra med Tap In.
Två "tarzanungar" som knappt startat vad jag vet...
Maternelle ska få en i år och är ombokad dit.

AM

Om man fortsätter att diskutera Tap in då... :idea:

Jag har sett ett helt gäng med långa ryggar men är det vanligt eller har jag bara lyckats få syn på såna?

Även här 50 procent.
Taiton och Jodyvin var/är långa i ryggen.
(båda hade samma färg som mammorna)

Mabella Glamour och Madoria var korta i ryggen..
(båda såg ut som Tap In)

Har för mig att vi har haft fler men kommer inte på dom..:confused:

AM

En märr ska till Scarlet Knight. Det ska faktiskt bli lite intressant. Märren har tre avkommor med fransoser till pappa (amerikansk stam på mamman av hög klass), alla har varit odugliga, kanske inte i kunnande, men lite knepiga, psyket har varit den största felande länken. De med amerikanska fäder har varit betydligt trevligare och robustare. Vad kan detta bero på?

Har bara haft hästar som varit franska i främst andra led o deras temp har varit ok:confused: . Men det är väl så, olika raser olika temp;) . Har blivit rekommenderad att betäcka vårt Little Devil-Pay Dirt-sto m Skogans Orlov:confused: Några erfarenheter? Personligen vill jag nog ha modernare stam och UtahlX är väl inte jätterolig bakom? ;) :bump:

Vilka franska hingstar gäller det? Vad är det för stam på märren?

Fakir du Vivier-blodet kan ge knepiga avkommor. Lite lättstessat och ivrigt t ex Dahir de Prelong. Kan även ge viss istadighet har jag hört i Frankrike, men inte hört det i Sverige... (?) Man ska vara noga med vilka ston man använder vissa hingstar till… Tyvärr är kunskapen om egenheter/brister hos franska blodlinjer ibland ganska bristfälliga hos svenska uppfödare vilket tyvärr kan ge lite olyckliga kombinationer... Är det Defi d'Annou skrev jag såhär om Armbro Goal-blod i en annan tråd:

Istadighet är ett känt drag från Armbro Goal. Er är ju inte den enda med honom i stamtavlan som varit oregelig om man säger så... :devil:

Om man ska generalisera tror jag det är mycket svårare (vi/svenska tränare är ovana) att träna franska hästar, men de som är riktigt bra är bättre och framför allt har de bättre löphuvud. :)

Utan att veta vad du har för sto då skulle jag satsa på mycket modernare stam är Skogans Orlov... Hur är märren i psyket? Är hon lugn som en filbunke skulle jag eventuellt ta Korean som jag har en liten "crush" på just i år... :D

Liknande trådar

Trav Ska vi ha en liten gissningslek! Hur många ston kommer hingstarna att betäcka 2008 i Sverige? Nedan är fjolårets hingstar med siffror...
Svar
3
· Visningar
1 661
Senast: Natasja
·
Trav Här är listan över antal betäckta ston 2007. Någon mer än jag som är förvånad - Rotation fem (5) ston!? Är det något som jag har missat...
Svar
8
· Visningar
2 271
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024