Travarsto?

lynxlady

Trådstartare
Nu har jag en fråga, kära Buke'are.;)

Jag har ett 13årigt varmblodssto som är piggt och friskt. I går blev jag tillfrågad av uppfödaren om de skulle kunna få ett föl efter henne? De har gott om travare själva men är ute efter hennes stam. Först var jag inte intresserad men nu har tankarna börjat snurra; varför inte?

Men i så fall så får de betala semin själva, samt foder och utgifter för mitt sto det år hon står dräktig. Det är väl rätt skäligt? Men jag ska ju dessutom ha en liten parvel i ett halvår innan han/hon ska vänjas av, som ska uppfostras och vara till besvär för mig om man ser det krasst. Det känns som att det vill jag ha ersättning för i så fall?

Hur tänker ni som har koll på avel?

25924296.jpg

Sv: Travarsto?

Först; Vilken vacker tjej! :love::love:

För det andra.. Klart du ska ha betalt? Det är ju inte gratis att stå med dräktigt sto och sedan ett föl.

Det finns väl 2 alternativ som jag ser det.

De tar hem stoet till sig och betalar för henne och lämnar tillbaka henne när deras föl är avvant, Då står de ju alla stoet utgifter och jag tycker det är själigt att de betalar dig en summa som motsvarar Försäkrings premien uner de månader de har stoet = du är helt utan kostnader.

Eller så betalar de sig vad stoet kostar/mån och hon stannar hos dig, jag kan tycka att det är schysst att betala försäkrings premien även i detta fallet som lite tack för lånet.

Hur man sen gör rent praktiskt får man ju komma överens om, vem kör stoet till station, ska hon stå kvar hos dig hela tiden etc, ett annat sätt är ju att lånaren hämtar hem stoet till sig nån månad eller 2 innan b.f och låter stoet föla där och stanna tills hon är avvand.

Utomlands är det relativt vanligt med "skräddarsydda" föl, en stoägare erbjuder andra att låna magen på stoet under ett år, lånaren väljer hingst och betalar en summa till ägaren som täcker stoets uppehälle och lite för tack för lånet.
Väldigt bra när man inte har möjlighet att köpa/hålla ett sto och är ute efter speciella blodslinjer.

*svarar alla*

Ja, jag släpper inte ifrån mig stoet, jag har jobbat för mycket med hennes psyke och stuk för att lämna bort henne ens ett år.

Men frågan var mer; De får alltså stå för alla utgifter säger vi. Då går jag alltså plus/minus noll. Men vad får jag för mitt extra jobb då? :o Känner mig lite sniken men jag sliter ändå på mitt sto och får en massa extra jobb plus att jag måste bygga ut boxen?

I dina utgifter får du ju då också räkna in ditt arbete och förlusten av en ridhäst under ett år, om du nu har henne som ridhäst;)

Jag har luskat ut stoet stam, och är förvånad över att man vill avla vidare...

Är det för att uppfödarna av känslomässiga skäl vill ha en avkomma för eget bruk finns ju chansen att de är beredda att betala en slant för att låna henne.

Vill de avla för att sälja så är det bättre att de struntar i alltihop och sätter in pengarna till Röda Korset. :cool:

Det är Nevele Pride-blodet de är ute efter, blandat med Glasgow, på det vill de lägga nån fransk hingst. Kan visst vara en hit.
Strunt i det, jag ska inte ha den så jag struntar fullkomligt i varför.:p

Jag vill bara veta vad jag kan kräva för det hela.

I dina utgifter får du ju då också räkna in ditt arbete och förlusten av en ridhäst under ett år, om du nu har henne som ridhäst;)

Ja, hon går enbart som ridhäst, och som 13åring håller hon knappast i all evighet. Ett år är lång tid..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 544
Senast: dobbis
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 574
Senast: axel
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 393
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 579
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka