M
mishan
Jag har sett annonser där de vill köpa upp travare för vidare export till England/Irland. Tydligen har det där blivit på modet att korsa dessa med Irish cob/Tinker, enligt annonsören. Är detta sant eller är det ngt förklätt för uppköp till slakt? Och varför just välja travare? Dels måste de importera, dvs frakta över vatten och sen måste väl engelsmännen/irländarna ha bättre alternativ för korsning. De, som har så många? raser att välja på? Och travare finns ju på närmare håll att finna, t.ex. Frankrike. Nästa fråga blir ju då. Vad har våra svenska travare som inte de franska har. Vad vill de ha ut för karatärsdrag (fann just nu inget bättre ord)?
Många frågor blir det, nu när jag stötte på annonsen igen. Jag själv har inga planer på att sälja dit, men jag fann att pållens lillasyster hade blivit exporterad dit. För avel(har inget direkt avelsvärde) el tävling?
Förresten finns det ngt register liknande STC/ATG som man kan söka häst på i England/Irland?
Många frågor blir det, nu när jag stötte på annonsen igen. Jag själv har inga planer på att sälja dit, men jag fann att pållens lillasyster hade blivit exporterad dit. För avel(har inget direkt avelsvärde) el tävling?
Förresten finns det ngt register liknande STC/ATG som man kan söka häst på i England/Irland?