Travarkorsningar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mishan
  • Startdatum Startdatum
M

mishan

Jag har sett annonser där de vill köpa upp travare för vidare export till England/Irland. Tydligen har det där blivit på modet att korsa dessa med Irish cob/Tinker, enligt annonsören. Är detta sant eller är det ngt förklätt för uppköp till slakt? Och varför just välja travare? Dels måste de importera, dvs frakta över vatten och sen måste väl engelsmännen/irländarna ha bättre alternativ för korsning. De, som har så många? raser att välja på? Och travare finns ju på närmare håll att finna, t.ex. Frankrike. Nästa fråga blir ju då. Vad har våra svenska travare som inte de franska har. Vad vill de ha ut för karatärsdrag (fann just nu inget bättre ord)?
Många frågor blir det, nu när jag stötte på annonsen igen. Jag själv har inga planer på att sälja dit, men jag fann att pållens lillasyster hade blivit exporterad dit. För avel(har inget direkt avelsvärde) el tävling?
Förresten finns det ngt register liknande STC/ATG som man kan söka häst på i England/Irland?

Låter väldigt otroligt :confused:
Varför vill man avla fram travkorsningar och dessutom med dessa raser. Kan ju inte bli något bra alls.

Dessutom så är ju travsporten så gott som obefintlig på både Irland och i England så varför?

Vad är det för priser det handlar om, är dom överhuvudtaget intresserade av härstamning/meriter?
Var har du sett den annonsen?

Tycker att det luktar väldigt mycket slakttransport om det hela!
Isådana fall skall otyget stoppas! :devil:

Tycker det verkar skumt. Skulle aldrig ha skickat iväg min häst till något sånt.

Nu sist hittade jag här på Buke. Finns fortfarande kvar tror jag, under travhäst köpes.
Kanske någon som håller på med importer Irish cob/Tinker kan uttala sig.
Man kanske skulle börja med dylikt här, kan man bygga upp ngt med en valack i grunden :D

Okej, hittade annonsen under "hästar köpes under 10 000:-"
Beskrivning
Köpes för avel, Uppfödare på Irland vill ha vbl. för korsnings avel med Irish Cob. har blivit poppis som körhästar på Irland och i England. Hästarna kommer enbart att användas till avel.Stora lösdrifter.
Ring för mer info.
Det fanns faktiskt namn och teluppgifter som såg ganska "normala" ut, så vem vet?

Personligen skulle jag inte sälja häst dit...
Förstår inte varför man vill importera billiga "skithästar" för att avla på? För inte tror dom väl att dom kan få hela och fräscha individer, värda att avla på, för ett sådant pris?

Håller med........vi sålde nyss ett sto till Norge (mycket seriös köpare :))och de fick betala över 10.000:- enbart för att få hästen över gränsen. Sedan tillkom transporten. Att köpa en jättebillig häst och sedan kosta på alla avgifter för importen borde ju inte bli någon lönsam affär........men det kanske är "gratis" för länder som är med i EU. Norge har nog särskilda regler kom jag på...........vore väldigt intressant att veta om detta är "seriöst" eller inte.

Den travare vi har i sverige är till största delen amerikansk, den franska är en egen ras sas.

Vad som eg skiljer dem åt är jag inte helt på det klara med mer än att många anser att den franska blir en bättre rishäst. Och så har ju den amerikanska anlag för passgång.

Många travtränare anser att en korsning mellan amerikanskt och franskt är det bästa.

Jo, skillnad "svenskt"- franskt, travmässigt är jag medveten om. Men jag menar ur avelssynpunkt med dessa irish cob/tinker. Då fransk och amerikansk stam är så olika borde man vara noga med vilka individer man väljer ut.
Jag förstår resonemanget att man korsar t.ex arab-travare för att få fram en "bättre" distanshäst, därför undrar jag vad det är man eftersträvar med denna korsning, travare-irish cob/tinker.
Men då det verkar som om ingen har hört ngt, så får jag anamma det som verkar vara mest troligt, slakt.

Ja, jag har aldrig någonsin hört talas om efterfrågan på travarblod i Storbritannien. Om det vore så skulle de inte importera "billighetshästar". Typiskt slakttransportörernas arbetssätt.

Man vet aldrig vad som döljer sig bakom en annons även om det finns telefonnr o namn.
I en annan annons från Buke i höstas köptes ston (vbl tr) upp för avel. Människan :mad: hade försäljningstall i Sverige och Danmark. Allt lät ok men tyvärr blev det inte som det lovades. Vem som igentligen köpte hästarna är oklart. Annonsören, chaffören eller danska köpare?
Dessa hästar har med all sannolikhet körts vidare söderut eftersom ingen velat göra ägarbyte. :cry:
// Linda

jag tror att många blir lurade av att det står en kvinna som kontaktperson, tror att många tycjer det känns mer känslomässigt seriöst och har svårt att tänka sig att en kvinna skulle hålla på med slakttransporter.
Känner till historier där slaktuppköparen t.o.m har haft med sig barnen för att titta på hästar för att det ska verka mer trovärdigt och spela på människors känslor.....fy det säger jag :mad:

hästar som säljs under 10.000, de är stor risk att de åker till slakt till utlandet. man transporterar hästarna i trånga små transporter, slaktarna tjänar på att ta importerade billiga hästar under 10.000. själva importören kan låta väldigt trevlig! kanske ha små barn som kommer o tittar på hästen o gullar m den, för att de ska låta trovärdigt!
man ska akta sig! sälj inte hästar billigt om du inte vet var den hamnar!

För mig behöver du inte vara orolig, jag säljer inte. Min pålle är som ett häftplåster, ju mer jag skakar desto hårdare suger han sig fast.
Han skulle behöva komma till ett nytt hem med en mkt mer aktivare ägare, men jag har haft honom sedan han var ett år, så det är svårt. Med tanke på hur marknaden ser ut för travhästar.
Som någon skrev är det väldigt lätt att bli lurad. Jag trodde att det var/är seriöst med tanke på att telefonnumret står där. För om man är en skummis lämnar man väl inte ut hemnumret?

När jag köpte Pinky skulle ställde jag henne först i ett stall där ägaren pysslade med import av irländska hästar. Utav Pinkys ägare köpte hon en vbl travhingst, för att exportera till Irland, just för att blanda in i IC-aveln.

Det var inte direkt nån märkvärdig hingst exteriört, han var bara 2-3 år och de hade inga höga förhoppningar på honom som travare... Men han skulle tydligen duga för att bättra på de irländska hästarna?? :crazy:

Känns lite skumt...

man vet ju aldrig... de kanske är "Falska" hem nr... fast de låter ganska skumt... :confused:

Jag läser en del brittiska hästmagazin och har tillbringat mycket tid i Stor Brittanien och kollar då mycket bland annonserna och faktiskt har jag hittat en del travare och travar korsningar till salu, och det speciellt det senaste året. Även om det inte är många så är det fler än vanligt.
För bara några år sen hade jag inte hört talas om travare till salu där.
Kanske är det med våra svenska travare att dom är så billiga att det faktiskt lönar sig att transportera över hästen till Stor Brittanien och sedan sälja dom där. För där kostar en häst inte efter ras lika mycket som här i Sverige utan mer för vad dom kan prestera.
En korsning mellan tex Cob och travare borde ge en utmärkt vagnshäst, med cobbens lugna temperament och travaren lite "snabbare" trav. Är även övertygad om att det även skulle bli en bra rid häst. Har faktiskt sett bilder på en korsning travare/cob som ridhäst och den var mycket snygg och gick fint, dessutom skäck.
Så alltså priset och att travaren faktiskt kan ha något att tillföra en annan hästras om det är vad man letar efter. Och kom ihåg att inte samma sorts "hästrasism" förekommer där, även om dom också dömmer snabbt ibland. Travaren är ju faktisk nästan lite "exotisk" där, om inte annat ovanlig. Och cob eller tinker och fullblod är mycket vanlig i Stor Brittanien.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka