Travarens bäcken

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Balagur
  • Startdatum Startdatum
B

Balagur

Har travare annorlunda bäcken än ridhästar? Har aldrig hört det förut själv men vissa ridfolk hävdar det.

Bifogar en artikel om det:

I varje steg som en travare tar, vill den föra sitt bäcken fram och tillbaka för att kunna bredda steget bak och sätta ned bakfoten utanför samma sidan framben. Detta är tvunget för att kunna uppnå den stora aktionen som ett travlopp kräver. När höger bakben går framåt, böjer alltså travaren sig lite åt höger, för att strax, när den andra bakfoten går framåt, böja sig lite åt vänster.

När vi nu skall rida dressyr (eller annan ridning med för den delen), vill vi ju att hästen skall hålla sitt bäcken stilla, och kunna hålla sig böjd åt samma håll en längre tid. Redan detta är alltså svårt för travaren, och han hamnar lätt i pass i sina försök att röra på bäckenet som han är van vid. En travare kräver således mycket arbete (och mycket tålamod) på böjda spår, i böjd form och i skolorna, så att han lungt och fint, i en öppen form (ingen hopdragning, inga krav på samling) lär sig att kontrollera rörelserna i sin bakkropp.

När detta börjar fungera skall han tränas mycket i samling (främst i böjd form) för att bli tillräckligt stark i rygg och bakkropp för att kunna galoppera. De långsamma samlade tempona är det återigen omöjligt för hästen att klara av om han försöker att röra bäckenet fram och tillbaka (bakbenen hamnar för långt fram, helt enkelt), varför det återigen kräver mycket tid och tålamod för att lära hästen detta.

I galoppen, slutligen, skall ju inner höft hela tiden vara längre fram än ytter. Det är således svårt/omöjligt för en häst som vill röra bäckenet att galoppera. det ser man ju gärna på travare också, de galopperar fram och travar bak (och ser mycket förtvivlade ut). Först när hästen har lärt sig at kontrollera sitt bäcken i skritt och trav är det möjligt för honom att göra det i galopp. I början klarar de att hålla koordinationen i ett fåtal steg, varför man inte bör galoppera mer åt gången. Ryttaren skall alltså avbryta galoppen innan hästen tappar koordinationen, och att långsamt be om fler och fler steg. Viktigt är att galoppen gick i ett lugnt och samlat tempo, så att hästen tränar sin koordination. Att jaga in hästen i galoppen föder bara problem. Vänta ut hästen, ett som det är försöker han.

För att en travhäst skall kunna galoppera, och över huvud taget fungera bra som ridhäst, måste den alltså dels lära sig en ny sorts koordination av sina rörelser, och dels få tillräcklig muskelmassa för att orka med denna koordination.

Finns ju linjegångare med som inte breddar. Har aldrig hört detta förut så jag undrar vad ni tycker?

Sv: Travarens bäcken

suck.. snacka om generaliserande artikel. Långt ifrån alla travare breddar så pass med bakbenen om det beskrivs där.. Och att en travhäst inte kan galoppera? jag tycker det är det enda våra kunnat göra :angel:..
Jag kan köpa att det är svårt för hästen att galoppera samlat.. men nog fasen är det inte en omöjlig uppgift att få en travhäst att galoppera i högre tempo.

blir mottligt irriterad på alla dessa omöjligt som författaren använder :mad:

Undrar vart man kan få tag i dessa travare som inte kan galoppera? Skulle ha köpt en på direkten så kanske man slipper dessa g:n i raden.:angel:

suck.. snacka om generaliserande artikel. Långt ifrån alla travare breddar så pass med bakbenen om det beskrivs där.. Och att en travhäst inte kan galoppera? jag tycker det är det enda våra kunnat göra :angel:..
Jag kan köpa att det är svårt för hästen att galoppera samlat.. men nog fasen är det inte en omöjlig uppgift att få en travhäst att galoppera i högre tempo.

blir mottligt irriterad på alla dessa omöjligt som författaren använder :mad:

Jag tycker han beskriver bra hur det är för en travhäst och vad man måste ha i tanke för att det ska fungera att skola om den, de vill ju röra sitt bäcken, vagga och ha sitt bäcken vinklat på det sätt som de alltid har haft när de bara behöver skjuta på. Det stod väl ändå ingenting om att travhästar inte kan galoppera? De har självklart oerhört svårt att galoppera samlat från början och därav kommer ofta fenomenet paddlandet bak just för att de inte har lärt sig att kontrollera bäckenet och sina egna rörelser. Galoppera snabbt är väl klart att de kan, då är det ju bara för dom att göra som de brukar - skjuta på. Tycker det är jättetrevligt att han verkligen poängterar att när man ska träna dom i en riktig galopp att bara låta de galoppera några steg från fattningen där de normalt brukar orka att vinkla bäckenet rätt och sedan sakta av och börja om igen för att få ut dom där enstaka rätta galoppstegen att stärka upp hästen med. Och dessa OMÖJLIGT som han använder lägger han på rätt ställen, det är omöjligt för dom att galoppera om de vill röra bäckenet åt fel håll om de ska galoppera i rätt takt, det blir helt fel, därför måste vi lära dom att vara stabil först.

Balagur: Travhästarna har likadana bäcken som andra raser men med deras träning så vinklar inte dom om bäckenet så att det lägger vikt på bakdelen som man vill att ridhästarna ska göra. Man måste lära dom, precis som det står i artikeln att få kontroll på sin kropp, omvandla skjutkraften till bärkraft.

Senast ändrad:

Roligt. :rofl:

Det är inte alls tvunget att bredda sådär mkt som beskrivs i artikeln. Min travare är linjegångare.
Han galopperar lugnt och fint i båda galopperna vilket han har gjort sen jag lärde honom galoppfattning.. han har travtränats under tiden.

Alltså stämmer inte den där artikeln på alla travare nej.

Den där artikeln är skriven av Bernt (Bengt?) Branderup (?) eller vad han nu heter. Den dära dansken som rider barock.
Jag har läst den där texten tidigare och förvånas över hur en så duktig hästmänniska kan så lite:confused:
Allt går ut på t r ä n i n g och s t y r k a!
Skulle jag ta ett halvblod och bara träna den att öka sin trav hela tiden så skulle ochså för den ha lite svårt att fatta galoppen....
Något som skulle vara spännande är att ta en travhäst som liten och rida in och träna den för ridning istället för trav. Undrar om den skulle ha svårt att fatta galopp och om den skulle röra sitt bäcken på det sätt som artikelförfattaren så ingående beskriver.
De travare jag kör breddar inget alls då jag kör motion med dem. Och fler av dem kan gå riktigt långsam trav ochså. Ingen av mina travare springer/travar på bettet då jag kör långsammt. Jag kör dem i den form DE själva väljer och jag får skäll av min gubbe att jag kör med girlangtömmar.
Jag bara älskar då de själva travar stabilt i lugn trav på helt slaka boliner och ibland kör ner nosen i backen, och när de väljer att ha huvudet ganska lågt.
gulan

Den där artikeln är skriven av Bernt (Bengt?) Branderup (?) eller vad han nu heter. Den dära dansken som rider barock.

Nej det är väl ändå Markus Holst som har skrivit den.

Något som skulle vara spännande är att ta en travhäst som liten och rida in och träna den för ridning istället för trav. Undrar om den skulle ha svårt att fatta galopp och om den skulle röra sitt bäcken på det sätt som artikelförfattaren så ingående beskriver.

Troligen inte om det blir riden från början, får den aldrig lära sig att trava högre hastigheter utan bara ridas som en vanlig ridhäst så blir det nog stor skillnad, och hur hästen ser ut i sin exteriör.

Har tre goda exempel:

Sto f.1988, aldrig travtränad, inte ens inkörd, riden sedan unga år, hon breddar aldrig och har haft mycket lätt med sin galopp (dock 4-taktig)

Sto f.1996, endast tränad som 4-5 åring, aldrig startad, ridhäst från 5-års ålder, hon breddar inte hellre och har ett relativt stabilt bäcken

Valack f.1991, travtränad enligt grundens alla regler, startad på banan till 8 års ålder, ridhäst fram tills idag men har haft stora problem med sin egna kropp, alldeles för långa bakben, överbyggd och stora gångarter (fick inte plats med sina bakben - breddade alltid). Väldigt rörlig i sitt bäcken och kropp, gungade och vaggade bäckenet, svårt med att galoppera då han hellre vill lägga bäckenet på sidan än att bära upp sig. Men idag har han lärt sig att vinkla bäckenet och vara mer stabil.

De travare jag kör breddar inget alls då jag kör motion med dem. Och fler av dem kan gå riktigt långsam trav ochså.

De behöver ju inte bredda om de får plats (långsam trav), men just breddningen kommer ju när de ska gå fort om det nu inte är en linjegångare.

Senast ändrad:

De behöver ju inte bredda om de får plats (långsam trav), men just breddningen kommer ju när de ska gå fort om det nu inte är en linjegångare.

Bara undrar en sak då. I vanlig ridning behöver de ju aldrig trava fort och då behöver de ju inte bredda heller de som nu gör det. I vanlig långsam trav breddar de ju inte för det behövs ju inte.

Om man tex tar detta som exempel:

I varje steg som en travare tar, vill den föra sitt bäcken fram och tillbaka för att kunna bredda steget bak och sätta ned bakfoten utanför samma sidan framben. Detta är tvunget för att kunna uppnå den stora aktionen som ett travlopp kräver. När höger bakben går framåt, böjer alltså travaren sig lite åt höger, för att strax, när den andra bakfoten går framåt, böja sig lite åt vänster.

Bara undrar en sak då... om den inte breddar i långsamma farter vad är då problemet egentligen?
Har inte tänkt speciellt mkt på detta innan eftersom vi mest haft linjegångare och en del breddare - men vi har inte ridit speciellt mkt dressyr på dem.

De må väl jobba med samma rörelser - breddning eller inte - med sitt bäcken under långsammare tempon. Skjutkraften borde göra bäckenrörelsen desamma? Har den aldrig behövt använda sitt bäcken på något annat sätt så uppkommer väl dessa problem att den fortfarande vill röra bäckenet åt alla möjliga håll när vi vill omvandla skjutkraften till bärkraft. Det tar som bekant lång tid att lära om dom att först och främst orka med att vinkla om hela eländet där bak :D

Mina spekulationer bara! Man vill alltid lära sig mer om detta som ridtravarägare! Men ser jag på min egna valack så har han ett helt annat rörelsemönster när han går långsam trav framför vagn och ett annat i samma tempo när han rids, han blir stabil i bäckenet och bålen vid ridning och ser liksom mer "slaffsig" ut när han joggar framför vagnen, rullar på med hela kroppen.

Något jag skulle vilja testa är att jobba med en riktig linjegångare! Det har jag aldrig varit med om förutom märrarna som aldrig har lärt sig att trava bra s.a.s. ostartade och enbart kvalade som de är :p

Kom på en sak! Kompisen har en märr som var startat och tränad i flera år, hon är precis likadan som våran valack, extrem vaggare och rörlig i sitt bäcken, har blivit mycket bättre nu när hon är så pass mycket dressyrarbetad men det syns så väl, gupp gupp fram och tillbaka, sida från sida

Senast ändrad:

Jag har aldrig förnekat att det finns hästar som gör som de beskrivs i artikeln.. vad jag skrev var att det finns lika många som inte gör det om inte fler.. Våran travvalack t.ex.

Det är det jag tycker är generaliserande..

Ridhästen skall ABSOLUT INTE hålla sitt bäcken stilla utan skall röra det - mina ridhästar har haft betydligt rörligare bäcken än travarna - även om de börjar bli ungefär samma nu...

Den som var på Falsterbo i somras och såg dressyr-finalerna såg också att dressyrhästarna var hårt avlade på trav och börjar se mer och mer ut som travhästar - lika väl som travhästarna börjar se ädlare ut och linjegångarna liknar dressyrhästar mer och mer. -Så snart är kanske cirkeln sluten och det är återigen samma häst.

Nu när jag tränat travare en tid så måste jag nog säga att de är inte alls svårare att rida volter eller annat liknande på än utpräglade rid-gångartshästar. -De "modernare" hästarna har blivit så svårridna att t.o.m. proffsen har svårt att rida dem - syntes också väldigt tydligt i Falsterbo där det samlats väldigt många duktiga ryttare på väldigt svårridna hästar.

Skillnaderna är inte alls så stora som många vill ha det till - de tränas dock oftast väldigt olika - vilket brukar vara den största skillnaden.

Lycka till

Om det nu verkligen är Bent som skrivit ovanstående artikel - så måste han nog ha tagit ett glas rödvin för mycket den kvällen....

Undrar om han någonsin sett hur stadigt ett hästbäcken sitter...
/krims som frilagt ett antal hästbäcken

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 520
Senast: Stekspaden
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka