Travare som töltar!

C

CarolaLind

Har köpt mig ett kallblodstravarsto som visar upp en galant tölt. En avslappnad och ren 4:e gångart, ganska kul faktiskt!

Menh hur vanligt är det att kallblodstravare töltar?

Att varmblodstravare gör det till och från är ju ganska känt, men varifrån kommer det på kallblodet?

Fler som har ett kallblod med 4 gångarter?

Sv: Travare som töltar!

Nu har jag hört från flera håll om kbltravare som "avslappnat" töltar, och det har jag själv aldrig träffat - så vore onekligen grymt intressant ifall någon (du?) kunde filma/ta kort eller liknande?!

De kbltravare jag träffat som töltar har gjort det i princip enbart pga spänning, stress eller annat negativt (obalans etc). Men jag har träffat flera som gör det.

Nog nästan alla, när jag tänker efter.... (men aldrig någon som gjort det naturligt!) Min mörka märr var väldigt ren i sina gångarter och väldigt "diagonal" i sin skritt (= ingen passgång alls), men en gång på uteritt så blev hon verkligen grymt stressad/uppjagad och då "töltade" hon (fast ingen riktig tölt). Fast det var mest att hon släppte i ryggen och helt enkelt inte orkade hålla ihop sitt taktande + att hon var grymt överrörlig, hade noll koll på sin kropp och låste sej "i huvudet". Inget positivt direkt... Aldrig i hagen, där var hon alltid imponerande "diagonal".

Trollfuxa töltade i början, fast nästan enbart i högervarv i trav på volt (voltstart-minnen?) när hon spjärnade mycket i ryggen och inte kunde släppa igenom rörelsen. Eller på uteritter, i början stressade hon upp sej hemskt på uteritterna och jag märkte fort att hon visste att hon inte "fick" takta - men istället la hon till en väldigt vägvinnande, "låg" (sänkte tyngdpunkten), snabb "skritt". Fast det försvann också när hon började slappna av och vara lugn på uteritterna (när hon började förstå att jag aldrig bad om "fart"). Har inte sett det på 2 år nu. Upplevde det dock som att hon töltade "på riktigt", inte någon "passartad" variant. I övrigt är hon väldigt diagonal i sitt rörelsemönster också.

Red tidigare en Pål Lunar-avkomma som också töltade klockrent i början när jag jobbade med honom, då i högervarv på volt när man bad om trav. (mycket bekväm tölt!) Fast på honom var det nog samma som på Trollfuxa, låste ryggen något grymt + väldigt oliksidig & öm i bakknäna (+ voltstartsminnen?). Överrörlig i grund och botten, om det har någon betydelse - skrittade med en "orm"-rörelse genom kroppen. Med lite jobb med "nervsystemet" så försvann det helt, gick att få en stor rumslig trav i högervarv på volt efter ett par månader.
Också han var i övrigt väldigt diagonal i sitt rörelsemönster så töltandet "förvånade".

Däremot har jag träffat en del som varit väldigt "laterala" i sitt rörelsemönster, men då har de ju inte bjudit på någon tölt direkt utan snarare passgång. Elding är populär idag och jag har träffat massor av Elding-ättlingar som har svårt att hålla skritt & trav ren - faller lätt in i passvarianter.
Fast på dem har nog ingen av gångarterna varit riktigt rena, skritten gränsar till pass, traven gränsar till pass, till och med galoppen gränsar till pass.
Vet att Trollfuxas båda stoföl (med en Elding-son som pappa) har haft en del bekymmer med travet, när de får trava på ordentligt framåt klarar de att hålla den diagonal - men när det går långsammare faller de lätt över i passgång (fast finns ju en ganska stor gråzon däremellan). Syntes väl redan när 2-åringen var nyfödd/föl, hon hade tre gångarter - skritt, pass & galopp.
Är glad att nuvarande fölungen (ingen Elding i sikte där inte ;) ) precis som sin mor är väldigt diagonal, han visar ibland lite mer lateralt rörelsemönster men ingen ren pass som sina systrar.

6-åringen verkar inte ha något av detta i sej, har enbart sett ren skritt, trav, galopp på honom. Han är inte extremt diagonal, kan bli mer mot laterala hållet när han är "bekväm" och går och såsar, men aldrig några tölt eller passgångs-varianter.

Det är lite konstigt egentligen - i det stora hela tycker jag att de flesta kbltravare jag träffar är imponerande "diagonala" i sitt rörelsemönster (gemensamt för alla dessa är ju att de brukar ha extremt lätt för piaffen - de piafferar i tid och otid "av farten"). Men så finns det ju också de som inte är diagonala alls (de som bara har "lateral" skritt, pass & galopp i registret).
Gemensamt för alla är dock att de är väldigt, väldigt rörliga. Ungefär på samma sätt som islänningar brukar vara, deras ryggar & bäcken verkar liksom inte ha några begränsningar....?

Jadu, jag vet helt enkelt inte?! Är det "passtaktig tölt" eller "travtaktig tölt"? Är hon lateral eller diagonal i sitt rörelsemönster i övrigt?

(sorry att jag pladdrar iväg, men jag är mycket intresserad av detta!)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 837
Senast: fixi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
924
Senast: Sirap
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat