Sv: Travare som ridhäst?
Jag har haft några olika hästar och ridit några olika hästar till och den travaren jag har nu är den bästa av alla! Hon var lugn och trevlig att rida när jag köpte henne men så blev jag gravid och red inte så jag lånade ut på foder ( och hon blev sedan såld...lång historia). Fick tillbaka henne för två år sedan och då var hon mycket, mycket stressad i ridningen. Allt skulle gå i 110, helst och hon var stark som en oxe.
Jag beslutade mig för att skritta. Bara och enbart skritta.. När jag kortade tyglarna så travade hon, när jag släppte tyglarna så travade hon så jag höll emot och tvingade henne att skritta.
Så fort jag märkte att hon inte drog mer och lugnade sig så släppte jag och plötsligt insåg hon att skritta faktiskt ÄR riktigt trevligt, man ser så mycket mer av naturen och allt som händer runt omkring då liksom

All det här skrittande har gjort mig mindre rädd för att rida henne och henne långt mycket lugnare än vad hon var för snart 2 år sedan. Så mycket bättre!! Vi travar till och med ute nu, och det UTAN några tendenser till att dra i väg.
Hon är långt mycket roligare nu än vad hon var förr, mycket lugnare och känner nog själv sig bättre i sinnet nu. Hon älskar att rida ut, det finns så mycket intressant överallt, älskar att rida ut på asfaltsvägen och spana på bilar, cyklister, barnvagnar och allt annat. Hon gillar däremot inte ridhuset.....
Hon har ibland beskrivits som den snällaste hästen i stallet och det är hon, hon är väluppfostrad till tusen och inget berör henne, trafiksäker som ingen annan, aldrig sett en så trafiksäker och trygg i sig själv häst förr. Hon är inte rädd för något och när hon väl blir rädd så handlar det om en plötslig händelse som tex att en anka flyger rakt upp precis framför nosen. Hennes rädsla visar sig då som att hoppa till och inget annat.....
Hon är en häst som man kan köpa om man vill ha en sällskapshäst.. men som en nybörjarhäst lämpar hon sig inte alls till. Hon är ingen häst man tränar dressyr på eller tränar hoppning på, tyvärr. Hon är skogsmulle och det tycker jag räcker för oss. Att träna lite och så är ju ingen nackdel men just tävlingar och liknande är inget jag tycker hon passar till.
Jag köpte henne för 3000 inklusive all utrustning där bara sadeln var värd ca 3500 kr.... Vet inte varför hon var så billig, men hon har inte varit skadad under de 5 åren jag haft henne nu. Hon är startad en del, är från Danmark och har stått i proffsträning. En gammal och säkert sliten travare och som kanske inte tål mer än att skogsmulla på, vad vet jag?
Men jag vet i alla fall att min häst på inga sätt är en onormal travare. De allra flesta är trevliga och härliga på backen och lite stressade och svåra i ridningen, speciellt för en nybörjare. Som flera skrev så behöver de en hel del utbildning och många av dem går från hand till hand som en slit och släng häst, utan att få den utbildningen. Köps som första häst pga priset, till 14 åriga dottern som alltid ridit på ridskola osv.
Så jag tror inte att travare är rätt häst för er faktiskt.