Travare som ridhäst, sitta i trav?

Sv: Travare som ridhäst, sitta i trav?

Samlad trav finns inte så länge hästen inte orkar bära.. därimot kan man ev rida arbetstrav i ett långsammare tempo.

Jag har skrittat mycket med min i skogen över stock och sten för att hästen ska öva upp sin balans och bli mer försiktig. jag har en riktig ångvält.
Jag har gjort så att jag rider korta repriser ingen idé att sitta och nöta varv på varv.det gör ingen lycklig på en obalanserad häst ;)

Man får sänka ribban rejält på en grön travare.Behandla dem som om dom vore unghästar.

Travarna drar ofta i väg i övertempo pga i det tempot kan dom balansera sig.Det är ju trots allt "deras tempo" Och att få ordning på det kan ta tid .och det beror ofta på vilka förutsättningar hästen har extriört .

Innan man börjar kräva nått måste gas och broms fungera.detta gäller iof vilken häst som helst
Efter att man fått ordning på det kan man börja fundera på ridvägar på banan och annat.

Min har dessutom haft svårare att balansera sig i lättridning än i nersittning.Därimot kan man med hjälp att lättridning variera tempot genom att rida lätt långsammare.
:)
 
Sv: Travare som ridhäst, sitta i trav?

Den undrar jag hur mkt man kan rida ett varmblod, alltså inte hur mkt per dag utan hur långt kan ett varmblöd gå?
de flesta varmblod är ju om ens de utbildade till lätt c men kan dom gå längre om man arbetar med dom?

Jag ska gå utbildning om något år då jag tänkte försöka rida hästen där då, men kommer att varmblod orka och kunna gå så mkt? Alltså de blir väl ca 2 timmars ridning per dag, ganska mkt hoppning höga höjder(?),

Hur långt med skolorkanman gå med ett varmblod?
Jaja, ja vet att de va mkt frågor kanske konstiga också, men jag har hört så mkt olika svar så ja g vill få lite mer klartäcken innan jag bestämmer mig!

Jag har en varmblodshingst som jag tävlar dressyr på och vi har placeringar upp till LA3 och resultat på över 60% i LA6 och vi har även startat några medelelsvåra på försök men där är han inte färdig, utan där får vi jobba vidare.
Det har krävts väldigt mycket jobb och envishet från min sida men sedan så måste jag ju säga att jag har lärt mig massor också.

Om du ska gå utbildning om något år så tror jag att du bör se dig om efter en travare som redan är ridtränad sedan några år och har visat lite kapacitet redan. På en nyinriden travare så tror jag nog att konditionen finns men kordinationen och musklerna för att bära saknas.

Sedan hur långt en travare kan gå och om det går att rida skolor på dom så tror att det beror oerhört på individen, hur tidigt du kan börja, hur mycket den har travtränats och det viktigaste av allt hur den är byggd (travare avlas ju inte så mycket på extriören, även om det kommer mer och mer där med). Tror tyvärr inte att alla har kapaciteten att kunna gå medelsvår, men det innebär ju inte att det inte kan bli en jättetrevlig allroundhäst för det.
 
Sv: Travare som ridhäst, sitta i trav?

Tack! =) Nu fick jag lita hopp..=) Jag har hittat ett 10 årigt varmblod som går i form i alla gångarter. Får se hur de blir sen! =)
:love:
 
Sv: Travare som ridhäst, sitta i trav?

på min travare brukade jag för det mesta rid lätt, om jag höll takten åt honom så var det lättare att kunna jobba honom.
men det gällde också att hålla exakt samma tempo i lättridningen hela tiden oavsett hur hästen travade.
 
Sv: Travare som ridhäst, sitta i trav?

Polly_Mulle skrev:
Om han galopperar konstigt så beror det förmodligen på att han inte orkar. Longera och tömkör för att bygga muskler och det är bättre att du rider 30 min varannan dag riktigt arbete än att du rider en timme om dagen och det sällan blir bra jobb. Mukslerna kommer med det korrekta arbetet.
Precis som Polly_Mulle säger, och de dagarna då hästen vilar får även musklerna chans att återhämta sig.
 
Sv: Travare som ridhäst, sitta i trav?

Mycket bra skrivet alltihop!! :bow:
Men:
qodrofenia skrev:
Jag har gjort så att jag rider korta repriser ingen idé att sitta och nöta varv på varv.det gör ingen lycklig på en obalanserad häst ;)
Då coh då skadar inte heller. Mitt sto blir lätt stel om jag inte rider på volter nåra gånger i veckan. Att dressyra i skogen, sidförande övningar, öppna/sluta, skänkelvikningar etc kan man ju utföra överallt.
Men mitt sto blir lätt lat :smirk: och jag upplever det bättre att jobba med henne på volter då och då. (Fast inte konstant givetvis!)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: Roxy
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
648
Senast: Miingla
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 500
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp