Travare som jag tränar galopp på !

talisman

Trådstartare
Hej jag har en travare som jag brukar träna galopp på!
Jag brukar åka till täby galopp på deras ridhästgalopper men när jag tränar så bryter han ut vid öppningarna är det någon som vet vad man ska göra åt det?
När han bryter så kastar han sig helt plötsligt och jag har försöktatt lära bort men vet inte riktigt hur ?
Någon som har några idér ?

Sv: Travare som jag tränar galopp på !

Jag lägger alltid en volt vid utgången och är det så att hästen slarvar i volten för att komma av så gör jag om den tills hästen lyssnar. Sen går vi av banan.

Nu är jag ju lite dålig på höger och vänster... :) ...men normalt lägger du volten åt motsatt håll som du skall. Så rider du moturs varv på banan så gör du en moturs volt där du skall lämna banan. Så istället för att direkt svänga höger ut från banan så gör du en volt åt vänster och sen ut...

Oavsett vad du gör på banan så gå ALDRIG bara rätt ut. Sakta aldrig av precis innan utgången, utan galoppera/trava/skritta förbi, vänd sen istället och innan du går av banan så gör du en volt åt motsatt håll precis som Bowman skrev här ovanför.

Gör alltid olika också, så aldrig går av banan när hästen tror att den ska gå av banan. :)

Är precis som Memmis skriver. Handlar lite om att få hästen att fatta att nu gör vi något helt annat. Och det är nog inte fel att alltid göra så oavsett om man är på banan eller ute på ridslingan i skogen. Genom att sakta av, passera vägen ut och göra en volt åt motsatt håll och sen ut talar man lite om att nu skall vi göra något helt annat en stund... :angel:

Fast rörande travare...
Jag var medryttare på en travare ett tag och han hade väldigt fasta rutiner. Skritt från gården ut till grusvägen, sen trav från trädet och 400 meter framåt. Sen höger in på gärdesvägen och...
Inte en chans att man skulle göra något annat. Man fick lura iväg honom åt andra hållet i sällskap med någon annan häst. Då gick det bra.

Har inte varit med så mycket i travet men vill minnas att man även där gör en halv volt innan man lämnar banan? Så att ingen häst kommer in på stallbacken i full fart med sulky och allt. Har sett en skrämmande incident där travaren hoppat över grindarna med sulkyn (dock utan kusk vid det tillfället). Något som inte är ovanligt tyvärr...

Jag ska absolut pröva ett bra tag med de ni har sagt.. :)

Ibland rider jag rider snabbjobb på banan. Så ska jag rida förbi öppningen och då bara helt plötsligt bryter han och jag har försökt att få fram honom men antingen sparkar han bakut eller så backar han har provat med hela lappar vid ögonen men han spanar typ in utgången på långt hål och då försöker jag driva på extra men det funkar inte då händer det där jag skrev innan att han bryter mm

Har du sällskap när du rider eller är ni ensamma? Hur reagerar han vid sällskap? Kan kanske vara ett stöd att ha en häst på utsidan under turen...

Är ju lite olika åsikter om det. Men att rida sida vid sida har kännts som ett bra sätt att bygga upp förtroendet på en yngre eller ovan häst. Ryttaren på hästen som ligger i ytterspår får anpassa farten efter "novisen". Men man får ju vara lite försiktig med att gasa på när man ligger i innerspåret. Hänger inte hästen i ytterspåret med så kan det ju bli att det går rakt fram i nästa kurva när man tappat stödet så att säga... :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 320
Senast: lirco11
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 551
Senast: Maniac123
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 512
Senast: Roxy
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 970
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka