Travare rädd

E

Eki

Hej jag har en travare han är 9 år gammal, han har varit bara i training för bana, men han började trasslor med ben när han skulle springa fort.
Efter det var han 4 år i hagen, och inte gjort något. Sen var han på väg till slakten, dom klarade sig inte mera med honom, men jag sa jag kan ha honom.
Nu har jag honom nästan 3 månader, och han är så rädd, jag har försökt rida med honom, first bara sadel, sen hänga, sen sitter, men han blir tokig ibland, han börjar springa, och jag har inge kontrol mer över honom.Jag ramlade av också. Jag vet inte vad jag måst göra nu, alla dagar går vi samma väg,och han kan knycker sig för ingenting.
Vem vet vad jag kan göra. :cry:
 
Sv: Travare rädd

Ha inte så bråttom! Låt hästen "bo in sig" på det nya stället innan du ställer några krav på den. Man säger att det kan ta ett år innan en häst bott in sig i ett nytt stall med en ny ägare. Det gäller hästar i allmänhet, och eftersom din häst tydligen inte har haft det så lätt är det bäst att skynda långsamt.
Gör till att börja med ingenting utom att ge hästen mat och leda den till och från hagen, och borsta den korta stunder.
Efter en tid (minst en månad) kan du börja gå korta promenader med den. Öka på promenaderna efterhand. Har du skog/terräng i närheten? Bra i så fall. Ännu bättre om det finns backar att klättra i, det bygger upp hästens muskler och förbereder inför ridningen.
Så småningom kan du kanske börja longera korta pass, utökade efterhand.
Och att sitta upp och rida? Ja, jag skulle vänta minst ett halvår.
Du känner själv när hästen lugnat sig och fått ett förtroende för dej som ledare. Träna mycket ledarskap!

Lycka till!

Immer
 
Sv: Travare rädd

Du skrev att han gått i en hage i 4 år! Då skulle jag börja med skritt promenader (1-2 månader) för att mjuka upp senor mm. Gå lite i skogen bland stockar och stenar. Det är bra träning för en travhäst som bara är van med ett plant underlag (banan). Träna även att böja åt båda hållen. Ge godis vid jumsken (om han kan det i början) annars där han klarar, mellan frambenen, mellan bakbenen mm. Mjuka upp han i kroppen. Träna med att ha något vid sidorna. Många travare är inte van att ha skänklarna mot sidorna. Om du rider så håll ut benne i början.
Träna lite att han ska gå bakom dig, stanna när du gör det mm. Använd rösten och ge kommandon med, lättare att ta till när du sitter på hästen sen.
Jag har själv haft en likadan. Hon har numera fullt förtroende för mig nu, jag kan be henne om allt och hon gör det.
 
Sv: Travare rädd

Tålamod och åter tålamod. Min kille höll på att dö varenda dag när vi skulle rida ut. Efter promenad vid hand i flera veckor på samma väg och massa beröm kunde jag så sakta börja sitta upp och skritt lite på hemvägen.

Om han nu har stått så länge såmåste du bygga muskler först vilket du lättast gör från marken både genom promenader och tömkörning. Ta honom i grimma och grimskaft och ut och vandra. Över stock och sten utan någon egentlig stig eller så.

Se till att han får förtroende för dig och ha kul ihop. När förtroendet sedan sitter där då kan du börja begära och har ändå en kompis för livet.

Har du någon paddock du kan vara i??? Öva ledarskapsövningar i hage och lite överallt. Studera honom i hagen. Hur rör hans sig vad reagerar han på osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Travare rädd

Tömkör, longera med och utan sadel.
Ingen i närheten som du kan ta till hjälp?
Eftresom han inte är riden på förut kan det bli för mycket för honom på en gång.
 
Sv: Travare rädd

Ja vandra varje dag med honom, i börjar gick det inte utan träns, men nu går det med grimma.
Han börjar lita på mig, och det stämmer nog att jag började för snabbt med allt, jag har bestämd mig nu att vi ska bara vandra och sen försöka på nyt.
Och största del måst jag klara ensam, tyvärr, jag bor mitt i skogen, långt bort från stan, så mina kompisar kommer inte alla dagar.
Men varför kan han vara varje dag så annorlunda,, igår var han som en får när vi var på promenad, men föregår han var hellt hopsig och räd.
Är det typisk travare eller går det om??
 
Sv: Travare rädd

Så var min oxå i början. Nu är han ganska lugn oftast. Jag gjorde oxå felet att gå för fort fram i början. En tjej inne på Ridtravare.se sa till mig att man ska tänka lite annorlunda.

Om man normalt börjar på 0 när man ska rida in en häst så ska man börja på -5 när man ska omskola en travare. Fick mig en liten tankeställare då.
 
Sv: Travare rädd

Det lät bara lite väl, halva livet i hage, andra halvan skadad, hot om slakt och allt det där.
I ärlighetens namn så borde det finnas någon häst för dig därute med lite roligare förutsättningar är den här.
 
Sv: Travare rädd

Trots att han har haft det inte så roligt, vill jag kämpa med honom.
Han är värd, ok det sku ha varit mycket enklare att ha enfärdigt häst, men jag tycker nog så länge det finns livet finns det hopp.
Efter 1 år kan jagg säger mera.
 
Sv: Travare rädd

En "Färdig häst" finns väl inte,men det här lät ju bara alldeles för trist!
 
Sv: Travare rädd

Låter snarare som okunnskap från din sida tycker jag.

Hur bra rider du egentligen?

Inte illa ment, men det är så förbaskat vanligt att folk "skyller" på diverse åkommor och hästen och jag vet inte vad, när de egentligen helt enkelt inte klarar av den..
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
502
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
850
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp