Travare och tävling

SmizzSpeedy

Trådstartare
Startade en klubbtävling i dressyr i helgen med min travhäst Nisse. Jag hade jättekul å är nöjd med vår prestation :smirk: även om % inte blev godkänd nu (men vi kommer tillbaka till våren :) )
Har du tävlat din travare i dressyr/hoppning/annan gren under året? Hur har det gått? Vart har du tävlat? Är nyfiken, för det finns ju fler "tokiga" travhästfantaster än jag (34 år och ingen tävlingsmänniska alls :D ) som ger sig ut på banorna :)
Var på hopptävling i Eskilstuna för 2 år sen och såg alla fantastiska hästar och ryttare där och blev imponerad. Bilderna är tagna i somras. Lägg gärna med en bild!

th_nisse.jpg
th_Knisse.jpg

Sv: Travare och tävling

Jag har tävlat hoppning på min travare. (Visserligen har hon ponnymått, men föräldrarna är stora, ble väll ngt fel i tillverkningen ;) ) var mest klubbtävlingar, och mycket hoppträningar. Väldigt duktig. Snabb i benen, o vi fick ofta höra att hon var mycket smidigare en många "riktiga" hopphästar.
Som sagt.....En lite heltokig dam! Men jä*lar va mycket ja lärde mig på henne! För o inte tala om vilken bra balans man får! Var min första egna häst. Bara haft foderhästar innan. Fick henne när jag var 11 år.
Idag är hon 22 år, o hoppar inte längre, men rids av en liten tjej på banan o i skog o mark, ett par gånger i veckan. Brukar le när jag ser dom komma taktandes i världens fart på vägen! Still going strong!

Här är min lilla dam. Har inget bättre kort just nu.

DSC00227.jpg

Tävlade en dressyr för nån vecka sedan, gick väl inte så bra då hästen dog inne på banan medans på framridningen var han en riktig liten kanon! :love:
Var planerat att ställa upp i 80/90 cm clearround i helgen men han har växt ur både hopp och allroundsadel så det blev inget av det :cool:

541953.jpg

hopp2.jpg

flytt03.jpg

Är för feg för hoppning själv men tänkte be någon duktig o modig människa hoppa Nisse någongång frampå. Har skuttat över 40 cm ca o han tycker det är kul å har bra teknik även om taxeringen inte blir bra alla gånger. Löshoppade honom för ett par år sen och fick inte stopp på honom :D han bara sprang förbi havrehinken och hoppade om o om igen!
Vet inte om STC lägger till meriter som hopp o dressyr på listan :rofl: . Kanske inte bästa reklamen för hans far som sprungit in 7 mille på travet :D
Fina hästar ni har förresten :)

Senast ändrad:

jag har en travare sen 2 mån tbx.
han kommer tävlas i dressyr och hoppning.
han har precis börjat lära sig galoppera någorlunda för skänkeln.
innan, om han galopperade, så rusade han bara.
men det är väldigt mkt jobb kvar dock. han va himla stressig i början och fick små panikattacker när han inte förstog vad han skulle göra.
så vi har mest tränat tempot nu och beröm.
Han ska deb sin första riktiga hopptävling nu, 90 cm o 1 m.
och är bara hoppad ca 8 ggr. Han är lättlärd och vill lära sig.
Bara rutin som behövs nu.

Vad fina hästar ni har allihopa! Fortsätt och träna och tävla och visa fram våra travare. Själv har jag börjat med distans i år. Mycket att lära, men vi har kul:-)

Jag tävlade med min förra häst, varmblodstravare, i några klubbtävlingar med gott resultat. För mig var/ är det viktigt att hästen är genomarbetad och lyhörd innan man ställer upp i tävlingrna. Ekipaget ska vara mogna för sin uppgift och man ska kunna rida ett program/ hoppa bana hemma utan större problem. sen när man kommer till tävlingsplatsen och nerverna börjar röra på sig är det lätt hänt att man inte kan visa upp sin häst lika bra som hemma men det lär man sig efter hand.. Jag har fortfarande en förkärlek till travarna men har insett deras begränsningar gällande gångarterna när man rider ett dressyrprogram. Rid för instruktör regelbundet och visa upp er på tävlingsbanorna. För att få inspiration kan man alltid kolla på hemsidan travare.com !!! Lycka till och visa upp vilken allroundhäst travarna är!!!!!!!!!!

Zuzzi skrev:
Var planerat att ställa upp i 80/90 cm clearround i helgen men han har växt ur både hopp och allroundsadel så det blev inget av det :cool:

Hur fort växte han :o ... det låter som ni planerat denna tävling i 2 år :D

Jag är väl kanske knäpp :confused: som tycker att det är kul även om vi inte är 100% klara för tävling. Jag måste ju börja nånstans :D och träningen med tävling är ju för mig och hästen att komma ut, rida fram och släppa lite nervositet på banan. Jag tror inte heller att min travare har nått bland "de stora" att göra, bara vi klarar godkänd % är jag jättenöjd :D .
Med detta menar jag absolut inget personligt mot dig utan bara min egen uppfattning.
Jag har ridit/ägt halvblod åxå i mina dar men fastnat för varmblodingen och har kul med min häst= viktigast för mig. Sen om resten av hästvärlden (iaf del av den) tycker jag är helt "bort i stöll" så får det stå för dem.
Jag har sett så många som kämpar och har roligt med sitt varmblod och önskar alla (även halvblodsyttarna o alla andra raser) lycka till på tävlingsbanorna!! :bump:

Vimsan skrev:
Hur fort växte han :o ... det låter som ni planerat denna tävling i 2 år :D

tja man får väl skylla sig själv om man trycker i hästen anabola :angel:

hehe nä men allvarligt, allroundsadeln växte han ur i mitten av sommaren och en kompis är med i tävlingsstyrelsen så jag visste om den här tävlingen bra länge och tänkte att nu jäklar ska jag strunta i min lilla hopprädsla och ta och debutera i "höjderna" igen :p red hästen mest med dressyrsadel ett bra tag och sen sen skulle vi ta och träna en dag, tyckte då att sadeln satt väldigt konstigt? red lite och upptäckte då att den helt plötsligt var ALLDELES för liten för hästen. Sen hann jag inte hitta någon ny innan. Men ska beställa en ny nu :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 327
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 827
Senast: Görel
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kräkningar
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30