Travare med problem med bakknäna

C

Colgate

Vet ni nåt om problem med bakknäna hos travare?
Vet ni om dom kan funka som ridhästar?

Jättetacksamför svar
 
Sv: Travare med problem med bakknäna

Jag förstår inte riktigt frågan?? :confused: Jag har en travare som jag rider, det går toppenbra!!
 
Sv: Travare med problem med bakknäna

Jo, det är så här att vi har ringt på en häst, en kallblodstravare som
haft problem med bakknäna, vet inte exakt vad det var för problem
men ägaren sa att det var vanligt hos travare? :confused:

Jag undrar alltså om travare som haft dom problemen kan funka bra som ridhästar?
 
Sv: Travare med problem med bakknäna

Ska man använda en häst som ridhäst bör man alltid välja en med friska ben... gör en vet.besiktning och hör med vet.om hästens möjligheter... Även en skogsmulle ska kunna "mulla" på utan smärtor;)
 
Sv: Travare med problem med bakknäna

kl

Det är sant att många travare har problem med bakknäna, det är ju mycket som ska skjutas iväg med dem i trav.

Ta reda på mer om vad för problem den haft/har.
Det är ju iallafall bra att nuvarande ägare är öppen med det tycker jag.
 
Sv: Travare med problem med bakknäna

Colgate skrev:
Jo, det är så här att vi har ringt på en häst, en kallblodstravare som
haft problem med bakknäna, vet inte exakt vad det var för problem
men ägaren sa att det var vanligt hos travare? :confused:

Jag undrar alltså om travare som haft dom problemen kan funka bra som ridhästar?

Okej, då förstår jag! Min ridtravare, varmblod, har bekymmer med hela bakpartiet - kors, ländrygg, bakben... Jag har haft ut Equiterapeut några gånger samt använder Back on Tracks ryggvärmare. Det har gett superresultat, nu är hon nästan besvärsfri. Hon kommer vara helt bra innan behandlingen är över.

Så jag säger som de andra, gör en veterinärbesiktning, och låt gärna en Equiterapeut/kiropraktor tycka till om hästen också. Du behöver ju veta vad det är för problem hästen har i bakknäna innan du köper. Sen beror det ju förstås också på vad du ska göra med hästen, hur hårt den kommer att gå. Lycka till!!
 
Sv: Travare med problem med bakknäna

Svarar alla:

Självklart ska han besiktigas före köp, men om han går igenom besiktningen, är det säkert att han är frisk då?

Ägaren har inte sagt exakt vad det var för problem, bara att han hade ont och inte skulle hålla för trav.
Som jag förstod det är han friskförklarad av veterinär.

Ägaren säger att han håller för hur mycket ridning som helst, det är den hårda travträningen som han inte fixar.
Kan man lita på det?
Det är ju trots allt väldigt stor skillnad på användningen av bakbenen i trav och ridning så det borde inte bli samma påfrestning.

Hästen är bara 5 år.
Vad tycker ni?
ska man åka och kolla på den och se om ägaren verkar pålitlig och så?
 
Sv: Travare med problem med bakknäna

Jag tycker absolut du ska titta på hästen. Det kan mycket väl vara som han säger. Ta en veterinär som du litar på som besiktigar hästen så ska han/hon kunna säga om den kommer funka att rida på. Några garantier kan man ju aldrig få, men vet. kan se skicket på hästen nu.

Min ridtravare höll heller inte för travet. Hon var sex år när jag fick henne. det är min svärfars häst från början, så jag fick henne gratis och funderade då inte så mycket utan tänkte att jag får se hur hon håller. Hon blev halt bak hela tiden av travträningen, men ingen utredning är gjord på henne vad jag vet. Men jag tog ju ut Equiterapeut och kollade igenom henne och nu är hon i stort sett bra igen, ganska snabbt också. Hon har aldrig visat någon hälta så länge jag har haft henne. (1,5 år). Vi rider i skogen, tränar dressyr och hoppar lite. Allt på hobbynivå. Men hon kan gå rätt hårt en del dagar och håller bra för det med.
 
Sv: Travare med problem med bakknäna

Ja om du veterinär besiktigar o fokuserar på bakknäna o den går igenom så varför inte det man kan vara försiktig med är ridning i djup sand o snö så det inte blri för mtk fast det gäller ju de flesta hästar att det ska göras med förnuft
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 386
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp