Travare i andra länder?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
- Vet inte om jag lagt tråden rätt, flytta gärna om det är fel -
Satt och funderade på en sak nu...
Att det i stort sett finns en halvblodsras i varje Europeiskt land, det har jag vetat länge.
Men travare då? För i Sverige har vi ju svensk varmblodig och kallblodig travare, men finns det någon motsvarighet i andra Europeiska länder?
Eller är det så att travare är en "undergrupp" av halvbloden i andra länder?

Det är inte av någon speciell anledning jag vill veta, utan kom bara på att jag aldrig hört talas om andra travare än svenska :D
 
Sv: Travare i andra länder?

Det du kallar svensk varmblodig travare är precis som den svenska varmblodiga ridhästen en korsning. Inom travet är det främst amerikanska travare och till en mindre del franska. Det enda de har gemensamt med det du kallar halvblod är att de är framavlade med hjälp av engelskt fullblod och att de båda är varmblod. Varmblod är alltså en hästtyp och inte en ras. Halvblod är egentligen en häst som har en förälder av fullblodsras och en förälder av någon annan ras.

Kallblodstravare är framavlade med hjälp av nordsvenskar. Finns också orlovtravare och finska travare, men huruvida de är släkt med dagens varmblodstravare eller om några stamböcker är godkända av varandra överlåter jag till travexperterna att berätta.
 
Sv: Travare i andra länder?

Amerikansk och fransk travare är de vanligaste varmblodssorterna, samma uppbyggnad. Orlovtravaren från ryssland har en egen grund men har använts i aveln för våran "svenska varmblodstravare" som är en ras uppbyggd av orlov/amerikansk/fransk travare, men det är ingen egen internationell ras som många tror eftersom den heter svensk varmblodstravare då den är en gren ur de 3 vbl-raserna.

Såklart är den en ras men ingen egen.

Orlovtravaren används inte längre då den inte längre konkurrerar med de andra rent fartmässigt men på 50-60-tal importerades en hel del till Sverige, bl.a. Torg som mer eller mindre alltid är upphov till de skimmeltravare som finns idag. Men ryssland bedriver fortfarande avel på sina orlovs, både som rid- och travhästar.

Kallblodstravaren är en gren ur den nordsvenska brukshästens stambok och består av döle, nsv bruks och inkorsningar med vbl travare (vilket inte var tillåtet men det förekom innan någon blodtypning och DNA-prover togs). Det är ett samlingsnamn för svensk och norsk kbltravare då det är samma ras.

Finsk travare har en helt annan historia och grund, en inhemsk ras som har varit fri från inblandning av annat blod på senare årtionden, kbl-travaren fick egen stambok i början av 1970-talet och de har 4 olika inriktningar: arbetshäst, travhäst, ridhäst, och småhäst (ponny). De tillåter inte avel mellan våran kbl travare och tvärtom.
 
Sv: Travare i andra länder?

Snyggt och uttömmande av Zuzzi.
Det tävlas ju en hel del trav i bland annat Tyskland och Italien också (plus att de i tyskland använder sina travare för gångartsridning med tölt).
Någon koll på typ - mest amerikanskt blod, eller?
Så långt jag har förstått, är det huvudsakligen det amerikanska blodet som ligger bakom pass- och töltanlagen (passlopp i USA och genetiska studier tyder ju på det).
 
Sv: Travare i andra länder?

Haha, jag kan INTE utveckla, men alla som äger franska travare eller åtminstone 50% franskt blod inklusive mig själv (tiburblod tex) brukar berätta att de töltar.
Min var underbar att rida tölt på. Jag har riridt en del islandshäst med så jag plockade medvetet fram den.
 
Sv: Travare i andra länder?

Jag har ett fransk/amerikanskt sto som både töltar och passar:-) Tibur bakom, ja.
 
Sv: Travare i andra länder?

Snyggt och uttömmande av Zuzzi.
Det tävlas ju en hel del trav i bland annat Tyskland och Italien också (plus att de i tyskland använder sina travare för gångartsridning med tölt).
Någon koll på typ - mest amerikanskt blod, eller?
Så långt jag har förstått, är det huvudsakligen det amerikanska blodet som ligger bakom pass- och töltanlagen (passlopp i USA och genetiska studier tyder ju på det).

De har väl i princip samma blod som oss, grunden amerikanskt med uppblandning av franskt.

Gångarterna kommer från de amerikanska ja, det finns en viss gren i den amerikanska travarens härkomst och där har vi ett starkare inslag av hackney, morgan, saddlebred, ja gångartshästar helt enkelt :) Zoot Suit som är Elit-premierad i Sverige för sina goda tävlingsavkommor och förärver sig bra avelsmässigt kommer just ur en sån linje då hans mamma gick passlöp. Zoogin (e.Zoot Suit) gav gärna avkommor som både passar och töltar.

Att franska travare skulle ge töltare har jag aldrig någonsin hört talas om, franska travaren och dess bakgrund tyder inte på några gångartshästar. Man använde sig av norfolkhästar och engelskt fullblod, som blev grunden för rasen Selle Francais. Man provade att korsa in amerikanska travare men eftersom de mer eller mindre var passgångare blev det inga bra resultat. Den franska hästen var nämligen både större och grövre och rörde sig helt annorlunda. På senare tid har man öppnat upp för lite amerikanskt blod som lämpade sig bättre som t.ex. Coktail Jet som mer eller mindre har bildat sig en egen linje numera.

Annars är stamboken helt stängd sedan 1937 för annat än franskt. De har beviserligen visat att de lämpar sig bra för ridning och montésporten är otroligt stor i landet. Den franska travaren är ofta rejäl i kroppen med taktfasta avkommor. I frankrike avlar man gärna med travarkorsningar på just Selle Francais fortfarande med fina framgångar.

Exempel på bra franska travare är Viti som tävlade t.om Grand Prix hoppning, mor till Galoubet A (e.Almé Z) som tävlade svår internationell hoppning som i sin tur lämnade Baloubet du Rouet, ingen närmare presentation behövs ;)

Jappeloup du Luze hade en fransk travare som pappa och fullblod till mor. Svår internationell hoppning och dominerade över självaste Milton med sina 158 cm. Fantastisk liten hopphäst, som en gummiboll.

Hehe ursäkta att jag försvann iväg lite, det här är mitt stora intresse :D har man en 50/50 korsning tror jag knappast att det är franska sidan som ger tölten, syster har en med Tibur i andra led, den mesta taktfasta hästen jag ridit.
 
Sv: Travare i andra länder?

Kollade för skojs skull upp vilka stamböcker som är godkända för svensk travaravel:

9 § För hästar inom den varmblodiga travarrasen erkänns
stamböckerna i
1. U.E.T.-länderna Belgien, Danmark, Estland, Finland,
Frankrike, Italien, Litauen, Malta, Nederländerna,
Norge, Ryssland, Schweiz, Serbien, Slovenien, Spanien,
Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike,
samt
2. Australien, Kanada, Nya Zeeland och USA.
För hästar inom den kallblodiga travarrasen erkänns
stamboken för sådana hästar i Norge.

Ryssland känns lite lurigt, det fanns tidigare en infosida där de skilde på Russian Trotter, Orlov trotter och Orlov–Rostopchin (ridhäst).
 
Sv: Travare i andra länder?

De franska travarna brukar ju ibland likna spanska hästar, mitt sto blev ofta felaktigt misstagen för en andalusier med sina höga knä, och lätt för samling och tölt. Tölte är ju en samlande rörelse och det tycker jag inte de amerikanska långa travarna visar.
Jag läser det du skriver med stort intresse, och blir förvånad över att det kanske är tvärtom :)
 
Sv: Travare i andra länder?

De franska travarna brukar ju ibland likna spanska hästar, mitt sto blev ofta felaktigt misstagen för en andalusier med sina höga knä, och lätt för samling och tölt. Tölte är ju en samlande rörelse och det tycker jag inte de amerikanska långa travarna visar.
Jag läser det du skriver med stort intresse, och blir förvånad över att det kanske är tvärtom :)

Håller inte med dig. Tölt är inte samlande i sig och det är inga likheter mellan andalusierna och franska travare sett i ett lite större perspektiv. Att du haft en häst som liknat en iberier, är en annan sak.
De franska travare jag sett har varit stora, större än "amerikanarna". Och inte haft samma lösa gångarter.
Jag hade en helamerikans vbl-travare, efter King Lavec men oregistrerad, och hon töltade i flera tempon. Hade mycket pass i sig också. Hon misstogs vid något tillfälle för en quarterhäst vilket är orginellt.
Den franske vbl-travare jag hade för drygt 20 år sedan, hade inte ett steg av extra gångarter i sig. Han var stor och grov och misstogs för ett halvblod.

Så det är nog helt enkelt individuellt.
Men den forskning jag läst, stödjer helt klart Zuzzis uttalanden. Och Zuzzi är mycket påläst så jag tror inte vi behöver betvivla sanningshalten i hennes uttalanden.
 
Sv: Travare i andra länder?

Ryssland känns lite lurigt, det fanns tidigare en infosida där de skilde på Russian Trotter, Orlov trotter och Orlov–Rostopchin (ridhäst).

Rysk travare är en "uppgradering" av orlovtravaren då de har använt sig av amerikanska travare i den aveln, orlovtravaren är fortfarande en ren orlov utan inblandning av annat blod och lämpar sig mycket väl som ridhäst trots sin travstam, Balagur är av travstam men som du nog vet en otroligt framgångsrik dressyrhäst, så den som säger att han inte är en travare, fel fel fel! ;) Han är INTE avlad för ridning som den ryska ridhästen.

Ryska travaren kan visa passgång.

Ridhästen är grövre än orloven och lämpar sig väl för dressyr. Lite synd att den är så ovanlig, fantastisk vacker hästras som rör sig lätt och ledigt.
 
Sv: Travare i andra länder?

intressant tråd! Men det finns inte mkt mer jag kan bidra med nu när Zuzzi har beskrivit allt så bra!
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 013
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 087
Senast: mamman
·
Avel Detta är en ren nörd/intressefråga: Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska...
Svar
12
· Visningar
2 096
Senast: Myrten
·
Avel Hej alla! Finns något register där man kan se hur många hästar per ras det finns i Sverige? Jag är mest nyfiken på Nordsvenska...
Svar
7
· Visningar
1 076
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp