Travar som en Kratta

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Bootsen
  • Startdatum Startdatum
B

Bootsen

Hej!
Jag har en 4årig qvadrigo märr som går som en kratta.
Jag vet inte var jag ska angripa problemet längre, -snedbalansering, specifik muskelträning men hur.

hästen har sedan ankomsten till mitt stall sent som2åring travat som en kratta, brutit med huvud Vä & baken Hö (böjt sulkynt styrstång 2ggr-fick använda huvudstång), drar vänster ben, hjälpsteg (-niger med hela frampartiet) (som att trava för snabbt i backe).
Konditionen är inte heller den bästa i 3tempo ligger hon på160-180 i puls & 2tempo över (190)-200 i puls.
hon drar fortfarande V bak.
Är fortfarande an aning smalare/mindre på Vänster insida av låret gentomot Höger sida.
Hon har en "missbildning" av en tand uppe vid örat som gör att hon är känslig för beröring både på & vid örat som ibland får en fistel.
Har därav även tagit bort pannbandet & låtit käken hålla huvudlaget på plats.
Eftersom hon boxades i januari så besökte vi vet. pga. uppsväld has som hon fick behandlad & gick i övrigt igenom henne men fann inget. även kiropraktiket har tittat på henne utan att finna ngt.
Har även tidigare låtit vet. tittat på henne.
Har vid ngt. tillfälle nickat uppåt vid tung styrketräning i backe & skritt.

jag vill ha bort hennes nigningar som hindrar henne att trava & bygga kondition, även i 3tempo förekommer detta, men sparsammare.

Hon bryter inte längre.
drar vänster bak.
stor & grov i gången.
niger med hela frampartiet.
drar Vä bak

har ni tips om detta eller är det långsökt att få märren till start.
träningsmöjligheterna är oändliga, skall dock vara försiktig med TUNG styrketräning då hon påvisat gallreaktioner på hasarna.
snedbalansering är jag tveksam till eftersom jag tror detta ger skador som på beställning män är även intreserad av invändingar här.

En tanke i det hela har varit att hon inte orkar bära sig.

Tack på förhand.

Sv: Travar som en Kratta

Fick lite dåligt samvete nu. Inte behöver man slakta, men om jag vore dig skulle jag verkligen fråga mig om det är värt alla bekymer och pengar att försöka få denna häst till start. För hästens skull ochså. Det kan inte vara skoj och träna hårt och ha alla dessa problem.
Jag tycker du ska överväga att lägga av med hästen.
gulan

På bara två år av seriös och nogrann dressyrridning i skritt kan du absolut säkert göra den rakare och få den att trava bättre.
Sen kan du jogga den i ett halvår och sen kanske den är redo för snabbjobb.
Jag har gjort den resan med en häst och den blev jättefin, frågan är dock om du kan vänta så länge. Och om hästen har en sån enorm inneboendes kapacitet att den är värld att väntas på.

Har du testat med homeopathuset??
Det är ju ganska dyrt men det ger verkligen resultat. Vi skickade in hårprov på våran häst Aldermarin, när ingenting funkade, och nu går han hur bra som helst, travar som en klocka:D

boka tid för kontroll, det kan vara problem med benen.

Har du testat med homeopathuset??
Det är ju ganska dyrt men det ger verkligen resultat. Vi skickade in hårprov på våran häst Aldermarin, när ingenting funkade, och nu går han hur bra som helst, travar som en klocka:D

Vart finns homeopathuset?

Vad fick ni för nytta och resultat?

Dum fråga kanske men jag är inte så insatt med just sånt.
Vi har också ett illatravande Qvadrigo sto, som går med sula och kil.

Det är ju helt fantastiskt!

Vi är beredda att prova vad som helst snart. När hon nu inte fungerar.

:bow::bow::bow: Tackar för svaret!

Jag ska på tjejkvällen Romme imorgon, så jag håller tömmarna för din kuse:)
Kul att få se honom live.

Förlåt TS för mitt lån!

Tror du ska försöka med ridträning, mkt i backe men även på "små" volter för att få henne att jobba ordentligt med v bak.
Longering?
Vet du något om hur mamma/syskon varit? Kanske kan ge nån liten inblick.
Men det är svårt att sitta här o vara "expert", lättare när man kunnat se o köra hästen men jag önskar dig all lycka med hästen o tycker inte du ska ge upp än då hon ju bara är 4 o en del kallblod har jag upplevt varit lite senare.:)

Förlåt TS för mitt lån!

De va så lite:) Ett tips när du har skickat in manprov och det tar lång tid innan du får svar, så kan det vara bra att ligga på lite själv och testa ringa själv, om det behövs fler gånger;) Då brukar man få svar snabbare:D

Tack så mycket! Hoppas verkligen att han får ett fint lopp och kan utmana till slut:banana:

Vet ju inte var i landet du bor, men finns det ingen "gammal räv" i bygden som kan titta på hästen? Ofta ser de helt andra saker än oss lite yngre (host ;)) och veterinärer osv. Vissa har ju ett säkert öga och annorlunda idéer....

Nyfiken.... :) Vad kollade de med manprovet och vad såg de?

Nyfiken.... :) Vad kollade de med manprovet och vad såg de?

De fel som de fick fram på honom var(jag skriver rakt av vad de var dom sa): "Det var en störning på tjocktarmen som orsakade ansamlingar av slaggprodukter och toxiner i kroppen. Dessa orsakade i sin tur inflammatoriska processer i kroppen, främst i höger bog och framben".

Förlåt TS för mitt lån!

Förresten du får skriva igen sen om du väljer att testa det här och säga hur det gick med hästen efter det;)

Förresten du får skriva igen sen om du väljer att testa det här och säga hur det gick med hästen efter det;)

Javisst :) kommer vi att testa och berätta hur det går.

Mkt intressant det du skriver, hon har nämligen problem med höger bog.

Det märks på hennes humör:devil: när hon har ont, då har vi varit och rätat till henne och det blir bättre ett tag.

Lycka till nu ikväll! :banana:

TS, ska du inte testa du också på din märr?

Det var ungefär så mina tankar också gick....

Liknande trådar

Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 333
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar