Sv: trava

Piraja skrev:
Finns att skåda på Hovslagarskolans museum...skor med brodd från vikingatid...ca år800-1200

Varja dag lär man sig något nytt. Men jag tror ändå att Bifrost just talade om anledningarna till varför skon först kom till, medan andra talar om dess vidare utbredning även om det bara är 100 år senare än när den kom. Hästskor är ju kända ända från Romarrikets tid och jag tror precis att det är så Bifrost säger, att enda anledningen var för att skydda hästens hovar mot frätande gödsel i stallarna och för att de dessutom var bra vapen i strid. Men efter som tiden gick så såg man ju såklart andra sätt att använda skon till, med eller utan broddar och då t.ex till arbetande hästar ute på is.

det beror på hur tjock snölager det är.:rofl: Är det tjockt brukar jag både trava och galoppera men är det inte tjockt och mjukt så travar jag inte

Jag både travar och galopperar på asfalt om det är snö på. En stelfrusen grusväg är inte mindre hård än asfalten, möjligen mindre hal.
Travar i lungt tempo på asfalt även utan snö.

Tack Apocalypze! :bow: Det var precis det jag menade. :) Självklart såg ju folk andra användningsområden för skorna senare. Det där med hårda stadsgator som sliter ut hovarna håller inte riktigt, eftersom hovarna växer mer ju mer de slits. Vildhästar går ca 3 mil om dagen på stenigt (hårt) underlag och deras hovar blir inte för nedslitna. Barfotahovar växer bautasnabbt. Sorry att jag återigen vandrar bort från tråden, men jag var bara tvungen. *slår sig på fingrarna*

Jag både travar och galopperar när det är snö på, kan även trava lugnt när det inte ligger snö på, men galopperar inte..

Mvh Diana

Hrm.. vi brukar både tölta, trava och gallopera med strasser-isisar på asfalt. Med eller utan snö och de älskar det..:love:

Jag måste över 290:an för att komma till en av körvägarna här och dit är det en grusväg plus typ 200 meter asfalt och där brukar jag trava om jag inte möter lastbilar även när det inte är snö på vägen och min häst är inte sönder än.. :smirk:

Travar både på bar o snöig asfalt, både uppför o nedför, dock ska man ju passa sej så hästen inte börjar gå på bogarna, då har man travat för långt! 100 meter brukar väl rekomenderas? Men det känner man ju oftast i hästen... Som många redan påpekat stärker det senor o ligament, i lagom mängd (som med all annan träning oxå, lagom är bäst!)!! Blir det för mkt för man motsatt effekt, hästen börjar jobba fel med, särskilt, bogarna och du får en häst som fastnar i bogarna ist... det är iaf vad jag fått lära mej av Mamma Massör...
Galopperade även på asfalt med ponnyn men med varmblodet gör jag inte de (än) då hon har porslinsben (än).

Man kan se det på skorna när man tar av dem när det är dags att verka och sko... Min hästs skor är alltid mer nötta vid trakterna på den sidan mot hoven, vilket borde "bevisa" att hoven elasticitet fungerar även med skor.

Bifrost+Athena skrev:
Tack Apocalypze!

Nemas problemas, man får ju tänka längre än näsan räcker ibland :angel: dessutom älskar jag historia! :D *slår mig på fingrarna*

DiscoveryGirl skrev:
brukar ni trava på asfalt om den är täckt med snö????

Beror på om dom slår igenom. Underlaget här är oftats bra när det först snöat rikligt, sen har bilarna kört så mkt att den snön har packats ihop och sist snöar det igen.

Bå blir det perfekt för trav som galopp:D

Bifrost+Athena skrev:
Om du har en oskodd häst, däremot, finns det inget som hindrar dig från att galoppera på asfalt. (Om den nu inte är isig och hal... :) )

Menar du utan snötäcke över asfalten?! Skulle inte falla mig ens i tanken att trava på bar asfalt med mina oskodda hästar. Asfalten fungerar som värsta raspen...

Min strasser-hovslagare verkar sin häst ca 1gr/år, han rider hur mycket som helst på hur många underlag som helst. Hästens hovar är gudomliga!

Min häst verkas 6-8 vecka av en vanlig hovslager. Dom var gudomliga tills hästen tog sig en oplanerad tur efter E10 oskodd...Dock var hennes galopp totalt obalanserad och 4mil oskodd på asfalt är verkligen inget att rekomendera, men jag kommer aldrig i mitt liv trava/galoppera oskodda hästar på asfalt...

Har inte läst alla inlägg, men jag har hört att det inte är farligt att skritta, trava, galoppera Unghästar på asfalt, det stärker bara senorna. Däremot skall man inte göra det med äldre hästar, då sliter det bara. Dock har jag aldrig testat något utav av det. Håller mig till att skritta om jag är tvungen att rida på asfalt, vilket kanske händer 1 gång/år .. så (: .. Men på snö är det ju ingen större fara så länge det inte är halt, eller liknande.

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 944
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 036
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama