Sv: trava

När jag höll till mkt på galoppen för massa år sen så var det en del som trav tränade på asfalt... Detta för att stärka senorna, men det är inte Bara bra eftersom det om det görs på fel sätt även kan skada skelett delarna (i första hand kotorna har jag för mig), påfrestningen på så stumt underlag blir för hög har jag för mig.
Men att trava på ideligen mjukt underlag är ju inte heller bra... Att rida på snötäckt mark öht tror jag är bra eftersom ett lagom sviktande underlag är det bästa.

dramatik_87 skrev:
Jag har hört att det är bra träning för senorna på hästen att både galoppera och trava på asfalt...
och att man ska göra det lite då och då för att det stärker senorna!
Jag brukar själv både gallopera och trava på asfalt, fast inte när det är snö på. och ingen av alla hästar jag någonsin har ridit har blivit halta eller skadade av det pånågot sätt!:smirk:
Jag tycker bara att det är bra...

Jag håller med det stärker bara senorna att rida på hårt underlag så som asfalt så länge hästen går i rätt form och i balans!!
Då den hästen jag rider bara är tre år så rider jag inte på asfalt. Men däremot så går hon varje dag ca 30-40 minuter i en skrittmaskin och där är underlaget asfalt och det känns bra då det stärker hennes senor på ett bra sätt!!
Så rid gärna på asfalt, både i trav och galopp men var noga med att du vet vad du gör, för gör du på fel sätt så kan det mycket väl skada hästen.

Kramar!:banana:

Självklart ska man veta vad man gör...det är ju tex inte så smart att flängrida på asfalt...
Och sen förstår jag inte varför alla kan tänka sig att galoppera på en stenhård grusväg?
Det är mycket värre än att galoppera på en asfaltsväg, då en grusväg är stum, medans en asfaltsväg är lite "fjädrande"...:smirk:

Håller helt med dig! I regel ska man väl inte göra någon med hästen som man inte riktigt har koll på...men som sagt så länge hästen r i rätt form och går balanserat så är det bara bra och stärkande!

japp...¨så är det ju...bara det att vissa vägrar erkänna det...
Och jag hade hellre ridit min häst på asfalt varje dag än att aldrig göra det och bara rida runt i en mjuk paddock/ridhus...det om något är allra värst...:crazy:

Jaa, det brukar jag om snön är packad så att broddarna inte går igenom. Det hörs ju om broddarna går igenom till asfalten och då brukar jag hålla mig till skritt.:)

Jag tänkte just säga ngt liknande. att denna debatt om asfalt, och diskussionen som flammar upp från olika håll varje gång den dyker upp, är ganska meningslös. Folk förfasar sig över hur skadligt det är för hästen och hur hårt det är osv, men man borde i så fall vara betydligt mer bekymrad över om man rider sin häst generellt i dålig form och balans - på vilken sorts underlag som helst, än om man travar den i god form några minuter några gånger i veckan på asfalt. Obalanserad och ej i form under ridning är det som sliter mer än ngt annat på hästens ben och ligament och kroppar i största allmänhet.

men nu har vi samtliga kommit LÅNGT bort från trådskaparens fråga: och den var: om ni travar på SNÖ täckt asfalt.

Ja de har vi visst gjort *sörlåt*;)
Men visst travar jag på asfalt och som alltid i rätt form och balans. Så mitt svar på trådskaparens fråga är; Ja de gör jag.

japp!
lättare att träna och så på vägarna än på ängarna, i alla fall när det gäller att öka och minska farten...

Bifrost+Athena skrev:
Även ifall man inte sätter i så många sömmar, som du, MercedesBenz, säger, sitter ju ändå skon fast. Ifall inte skon sitter fast ordentligt tar ju sömmarna sönder hoven när de vickas fram och tillbaka. En jättebra bok om hela hovens funktion och en guide till sunda, naturliga hovar är "Horse Owner's Guide To Natural Hoof Care" av Jamie Jackson. Den finns även översatt till norska, men jag har inte hittat den på svenska än. Sök efter den på google, så kan du köpa den via nätet. Kostar ca 300 kr. Viktig hovinformation för alla hästmänniskor! Där berättas det utförligt om hovens naturliga styrka och kapacitet. Och han som har skrivit den var hovslagare i 25år innan han övergick till barfota. Nu sätter han aldrig en sko på en häst. HAN vet vad han pratar om! :) Vet ni den enda anledningen till att man började med skor på hästarna?
1. Hästarna stod i dynga i stallarna, och detta tog sönder hovarna. De var tvungna att lyftas upp lite från ammoniaken.
2. Metallskorna var bra vapen i striderna.

och att tex. arbetshästar skoddes med broddsöm för att inte halka omkring på isen under vintrarna är såklart ingen anledning.. eller att man skodde helt enkelt för att inte slita ut fötterna på tex. vagnshästar som gick på stenbeklädda stadsgator?
nej, givetvis bara för att få upp fötterna från ammoniaken... Sure..:banana:

:rofl: hihi nee de är sääääkert ingen anledning alls....
Men sen e de ju klart att det är braa att låta hästen gå barfota så länge som är möjligt så att de får hårda å bra hovar. Men sen är det väl bra att sko hästen av väldigt många olika anledningar.....

hehe kan inte låta bli att fnissa lite;)

om hästen får tid att vänja sig vid asfalt som underlag och inte har skador så är det inte skadligt. jag har oxå fått lära mig att man helst inte alls ska rida på asfalt. invänjning på mjuka underlag är lika viktigt som på hårda. heter din häst oxå zeus??:)

MittNyaJag skrev:
och att tex. arbetshästar skoddes med broddsöm för att inte halka omkring på isen under vintrarna är såklart ingen anledning.. eller att man skodde helt enkelt för att inte slita ut fötterna på tex. vagnshästar som gick på stenbeklädda stadsgator?
nej, givetvis bara för att få upp fötterna från ammoniaken... Sure..:banana:

Hästskon kom till Europa på 700-800 talet, då fanns det ännu inga stenbeklädda gator vad jag vet? Hästar halkar dessutom mindre och blir stadigare på fötterna utan skor och på den tiden fanns det knappast broddar. Jag tror att Bifrost talar om den tid då skon faktiskt kom till och anledningarna till detta, och du om en annan tidsepok där skon fick en annan användning och större utbredning.

Prova att dra isär hoven i bakkant. Eller trycka ihop den så ser du att den är rörlig.
Jag kan det på mina skodda :D

Marcolio skrev:
Det är inte bra för oss männskor att springa på asfalt. Skritt på håprt underlag stärker gsten, medans trav och galopp sliter på senorna. Det är ju ingen som helst swung i asfalt. jag skulle aldrig göra det...

Vad jag har fått lära mej så är asfalt mer swungande än en hårt packad grusväg på sommaren. På min ridskola jag höll till på förut så fick vi lära oss att det är bra träning för hästens senor att i kontrollerad balanserad trav trava på asfalt typ max en gång i veckan. O jag travar även med min häst på asfalt utan problem.

dramatik_87 skrev:
Jag har hört att det är bra träning för senorna på hästen att både galoppera och trava på asfalt...
och att man ska göra det lite då och då för att det stärker senorna!
Jag brukar själv både gallopera och trava på asfalt, fast inte när det är snö på. och ingen av alla hästar jag någonsin har ridit har blivit halta eller skadade av det pånågot sätt!:smirk:
Jag tycker bara att det är bra...

jag har oxå hört att det stärker senorna..
sen hörde man ju förut när man började på ridskola att det var superfarligt att rida på asfalt vilket jag inte alls tror på ;)

jag skrittar på asfalt och travar ibland..men ingen galopp

Bifrost+Athena skrev:
Det är inte bra att trava på asfalt, och egentligen inte bra att rida på asfalt över huvud taget, med en skodd häst. Vibrationerna som kommer av ihopslagningen av asfalt och metall tar så småningom sönder hovbenet. Det är inte naturligt att ta bort hovens egen elasticitet och stötdämpning genom att sätta dit en hård sko. Om du har en skodd häst ska du absolut inte trava på osnötäckt asfalt (snön dämpar i viss mån stötarna). Om du har en oskodd häst, däremot, finns det inget som hindrar dig från att galoppera på asfalt. (Om den nu inte är isig och hal... :) )
...jag blir så trött...så, hur kommer det sig att kavallerihästar och polishästar håller?...är dom unika, eller? Dom har både skor och skrittar och travar på asfalt...Hovstallets hästar??

Med rätt tillvänjning går det, punkt!

Bifrost+Athena skrev:
Vet ni den enda anledningen till att man började med skor på hästarna?
1. Hästarna stod i dynga i stallarna, och detta tog sönder hovarna. De var tvungna att lyftas upp lite från ammoniaken.
2. Metallskorna var bra vapen i striderna.
Vidga vyerna lite...redan på vikingatiden sattes en form av sko på hästarna för att förhindra halkning. Hästar som arbetade under vintern med att dra fram tungt virke och järnkoks gick konstant på isade banor och där krävdes skor med rejäla hakar. Förr användes hästen på ett helt annat sätt än vi gör idag...närmast är väl polishästar, skogs- och jordbrukshästar...beroende på underlag bör man sko och halkskydda hästen.

apocalypsze skrev:
Hästskon kom till Europa på 700-800 talet, då fanns det ännu inga stenbeklädda gator vad jag vet? Hästar halkar dessutom mindre och blir stadigare på fötterna utan skor och på den tiden fanns det knappast broddar. Jag tror att Bifrost talar om den tid då skon faktiskt kom till och anledningarna till detta, och du om en annan tidsepok där skon fick en annan användning och större utbredning.
Finns att skåda på Hovslagarskolans museum...skor med brodd från vikingatid...ca år800-1200

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 944
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 036
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama