Sv: trava

Okej, det är jag med på. En liten bit.
Jag skulle aldrig trava på asfalt regelbundet.
Inte annars heller, det känns som hästen ska halka, fel helt enkelt.
Nej, jag håller mig till mina ridvägar.

Ja. Rider förövrigt mestadels på grusvägar som är stenhårda vår och vinter utan problem. Dock galopperar jag inte när det är påfruset. Men trav är inga problem.

Hoven är väldigt elastisk från början, nästan som gummi. En oskodd hov är naturligt fuktig och välmående (sömmarna stryper näringsinaget). Samtidigt kan hoven bli hård och slitstark av rätt slitning, verkning och träning. När hoven sätts ner töjer den ut sig litegrann av hästens tyngd, vilket dämpar stötarna från isättningen. Det är ungefär samma sak som en bra gymnastiksko. En skodd hästs hov, däremot, blir stum. Hovslagaren spikar ju fast skon på hoven när den är upplyft, och alltså ihopdragen. När sedan hoven sätts ner kan den inte töja ut sig igen. Metallen i skon töjer ju inte ut sig. Det är som att du skulle springa med träskor. Spring med träskor på asfalt en bit. Det riktigt svider i benen inuti foten. Att det sedan stärker senorna bryr jag mig inte om. Ifall min häst hade haft skor skulle jag bara rida på mjuka vägar. Nu har hon inte det, så då är det fritt fram att stärka senorna och hovarna på asfalt. Jag kommer inte ihåg några siffror på det, men de flesta hästar som får dåliga hovar vid hög ålder får det på grund av att hovbenet är skadat av stötarna. Ja, det finns massor av forskning på det här.

zeus skrev:
Jag blev fruktansvärt förvånad då jag läste att det finns de som travar/galopperar på asfalt och förespråkar att det är bra?! Har ALLTID sagts tvärtom att det är skadligt. Har man inget val och trots detta måste "snabbrida" på asfalt (polishästar) så bör man använda gummiskor på hästarna enligt den faktan jag har hört och tagit del av. Egentligen behövs det ganska måttlig insikt i fysik och biologi för att inse att trav och galopp på på hård asfalt/grusväg, påför stora belastningar på både hård- och mjukdelar.

Därför bör det vara så att rider man regelbundet på asfalt så sliter man på hästens ben och därmed på hästens livslängd. Jag förstår att distansryttare trots detta bör träna på asfalt för att hästarna ska vara vana vid den påfrestning som blir då de tävlar distans.

Nu när det är snö överallt är det underbart och man kan galoppa i stort sett överallt!:D

det finns också bevis för att rids hästen i rätt form i trav på asfalt, så sliter det mindre på hästen än om den aldrig rids på asfalt men travas i fel form på andra underlag, - inklusive mjuka.

vidare så är en asfalt väg mjukare och mer sviktande än en hårdfrusen grusväg. till exempel.

På irland tränar man sina hästar i trav på asfalt ganska frekvent. De har starka och hållbara hästar. dock bör man linda benen för stöd och kunna sin sak.

Nu var det inte det trådskaparen ville ha svar på så jag ber om ursäkt för avvikelsen, men var tvungen att addressera inlägget.

Travar ibland på asfalt när den är snötäckt. "Vet" däremot att det stärker senorna om man jobbar lugnt, med lindade ben, korta sträckor. Det är ngt som måste vänjas upp. Då går det att rida i både trav och galopp. Men som sagt, inget jag personligen gör.

Bifrost+Athena skrev:
Hoven är väldigt elastisk från början, nästan som gummi. En oskodd hov är naturligt fuktig och välmående (sömmarna stryper näringsinaget). Samtidigt kan hoven bli hård och slitstark av rätt slitning, verkning och träning. När hoven sätts ner töjer den ut sig litegrann av hästens tyngd, vilket dämpar stötarna från isättningen. Det är ungefär samma sak som en bra gymnastiksko. En skodd hästs hov, däremot, blir stum. Hovslagaren spikar ju fast skon på hoven när den är upplyft, och alltså ihopdragen. När sedan hoven sätts ner kan den inte töja ut sig igen. Metallen i skon töjer ju inte ut sig. Det är som att du skulle springa med träskor. Spring med träskor på asfalt en bit. Det riktigt svider i benen inuti foten. Att det sedan stärker senorna bryr jag mig inte om. Ifall min häst hade haft skor skulle jag bara rida på mjuka vägar. Nu har hon inte det, så då är det fritt fram att stärka senorna och hovarna på asfalt. Jag kommer inte ihåg några siffror på det, men de flesta hästar som får dåliga hovar vid hög ålder får det på grund av att hovbenet är skadat av stötarna. Ja, det finns massor av forskning på det här.

Det beror ju helt på hur hovarna är skodda. Man kan sko en häst så en viss del av hovens egna stötdämpning fungerar.

Jag travar både på bar asfalt och snötäckt asfalt. Men givetvis inte om det är halt. Kan tilläggas att mina hästar är barfota.

Bifrost+Athena skrev:
Det är inte bra att trava på asfalt, och egentligen inte bra att rida på asfalt över huvud taget, med en skodd häst. Vibrationerna som kommer av ihopslagningen av asfalt och metall tar så småningom sönder hovbenet. Det är inte naturligt att ta bort hovens egen elasticitet och stötdämpning genom att sätta dit en hård sko. Om du har en skodd häst ska du absolut inte trava på osnötäckt asfalt (snön dämpar i viss mån stötarna). Om du har en oskodd häst, däremot, finns det inget som hindrar dig från att galoppera på asfalt. (Om den nu inte är isig och hal... :) )

Jag kom med precis samma påstående i en tråd på distansforumet, i en fråga om de galopperade på asfalt lr inte. Alla sa självklart emot och påstod att de asfaltstränade sina hästar så att benen (skelettbenen) blev starkare. Blir det inte pålagringar istället, eller funkar det verkligen med att "asfaltsträna" ?

MercedesBenz skrev:
Det beror ju helt på hur hovarna är skodda. Man kan sko en häst så en viss del av hovens egna stötdämpning fungerar.

Gör det? Oavsett hur man skor, så sitter det ju en JÄRNSKO på hoven och hindrar den ifrån att bre ut sig. Eller hur menar du?

Om man skor vettigt och inte slår i så många sömmar som möjligt kan hoven fortfarande bredda sig i bakkant....

Mina hästar kan det trots skor...

MercedesBenz skrev:
Om man skor vettigt och inte slår i så många sömmar som möjligt kan hoven fortfarande bredda sig i bakkant....

Mina hästar kan det trots skor...

Men oavsett sömmar så sitter det ju ändå en fast sko på hoven, och hindrar hoven eftersom skon knappast är elastisk sålänge den inte är av gummi lr liknande, eller använder du andra sorts skor? Generell fråga: hur ser man att en häst kan bredda sin hov med blotta ögat? :crazy:

SkorpSmulan skrev:

Antar att det var riktat mot mig :d men jag frågade HUR, inte OM. Sköthästen min är själv barfota på alla fyra, men inte lägger jag märke till att "hovarna breddar sig" varje gång han sätter ner dom :rofl: låter som om de ska bli platta som tallrikar för att man lägga märke till det, eller ska man lägga sig raklång på marken och titta med förstoringsglas när hästen går förbi? Att sköthästen fötter breddar ut sig fattar jag ju ändå, men hur ser man det på en hov som är SKODD? :crazy:

Jag travar på asfalt ca 2dgr/vecka, snötäckt som bar, eftersom att trav på hårt underlag stärker hästens senor. Men har alltid en välbalanserad och lindad häst (då lindor är stötdämpande). Skulle aldrig ge mig på att galoppera på asfalt, nedsättningen av hovarna är mycket hårdare då, och skdligt för benen, liksom en obalanserad trav är. Med en rund fin balanserad trav är trots allt nedsättningen ganska mjuk, och fjädrande.

Även ifall man inte sätter i så många sömmar, som du, MercedesBenz, säger, sitter ju ändå skon fast. Ifall inte skon sitter fast ordentligt tar ju sömmarna sönder hoven när de vickas fram och tillbaka. En jättebra bok om hela hovens funktion och en guide till sunda, naturliga hovar är "Horse Owner's Guide To Natural Hoof Care" av Jamie Jackson. Den finns även översatt till norska, men jag har inte hittat den på svenska än. Sök efter den på google, så kan du köpa den via nätet. Kostar ca 300 kr. Viktig hovinformation för alla hästmänniskor! Där berättas det utförligt om hovens naturliga styrka och kapacitet. Och han som har skrivit den var hovslagare i 25år innan han övergick till barfota. Nu sätter han aldrig en sko på en häst. HAN vet vad han pratar om! :) Vet ni den enda anledningen till att man började med skor på hästarna?
1. Hästarna stod i dynga i stallarna, och detta tog sönder hovarna. De var tvungna att lyftas upp lite från ammoniaken.
2. Metallskorna var bra vapen i striderna.

jag har också hört så att bara hästen är uppvärmd och lindad och går i form så är det bara bra att trava på asfalt just för att det stärker.

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 944
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 036
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama