S
sarabacklund
Sv: trava
Jag brukar trava en liten bit på snötäckt asfalt.
Jag brukar trava en liten bit på snötäckt asfalt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
zeus skrev:Jag blev fruktansvärt förvånad då jag läste att det finns de som travar/galopperar på asfalt och förespråkar att det är bra?! Har ALLTID sagts tvärtom att det är skadligt. Har man inget val och trots detta måste "snabbrida" på asfalt (polishästar) så bör man använda gummiskor på hästarna enligt den faktan jag har hört och tagit del av. Egentligen behövs det ganska måttlig insikt i fysik och biologi för att inse att trav och galopp på på hård asfalt/grusväg, påför stora belastningar på både hård- och mjukdelar.
Därför bör det vara så att rider man regelbundet på asfalt så sliter man på hästens ben och därmed på hästens livslängd. Jag förstår att distansryttare trots detta bör träna på asfalt för att hästarna ska vara vana vid den påfrestning som blir då de tävlar distans.
Nu när det är snö överallt är det underbart och man kan galoppa i stort sett överallt!
Bifrost+Athena skrev:Hoven är väldigt elastisk från början, nästan som gummi. En oskodd hov är naturligt fuktig och välmående (sömmarna stryper näringsinaget). Samtidigt kan hoven bli hård och slitstark av rätt slitning, verkning och träning. När hoven sätts ner töjer den ut sig litegrann av hästens tyngd, vilket dämpar stötarna från isättningen. Det är ungefär samma sak som en bra gymnastiksko. En skodd hästs hov, däremot, blir stum. Hovslagaren spikar ju fast skon på hoven när den är upplyft, och alltså ihopdragen. När sedan hoven sätts ner kan den inte töja ut sig igen. Metallen i skon töjer ju inte ut sig. Det är som att du skulle springa med träskor. Spring med träskor på asfalt en bit. Det riktigt svider i benen inuti foten. Att det sedan stärker senorna bryr jag mig inte om. Ifall min häst hade haft skor skulle jag bara rida på mjuka vägar. Nu har hon inte det, så då är det fritt fram att stärka senorna och hovarna på asfalt. Jag kommer inte ihåg några siffror på det, men de flesta hästar som får dåliga hovar vid hög ålder får det på grund av att hovbenet är skadat av stötarna. Ja, det finns massor av forskning på det här.
Bifrost+Athena skrev:Det är inte bra att trava på asfalt, och egentligen inte bra att rida på asfalt över huvud taget, med en skodd häst. Vibrationerna som kommer av ihopslagningen av asfalt och metall tar så småningom sönder hovbenet. Det är inte naturligt att ta bort hovens egen elasticitet och stötdämpning genom att sätta dit en hård sko. Om du har en skodd häst ska du absolut inte trava på osnötäckt asfalt (snön dämpar i viss mån stötarna). Om du har en oskodd häst, däremot, finns det inget som hindrar dig från att galoppera på asfalt. (Om den nu inte är isig och hal... )
MercedesBenz skrev:Det beror ju helt på hur hovarna är skodda. Man kan sko en häst så en viss del av hovens egna stötdämpning fungerar.
MercedesBenz skrev:Om man skor vettigt och inte slår i så många sömmar som möjligt kan hoven fortfarande bredda sig i bakkant....
Mina hästar kan det trots skor...
SkorpSmulan skrev:Ja
(tiioo)