Sv: trava

Brukar träna viss del av min Distans träning med trav på asfalt både med och utan snö.

och du tycker det är bra????
vill inte trava utan snö men med snö borde det ju vara rätt mjukt????

Ja.
Jag travar på asfalt även om den inte är snötäckt

Det är inte bra att trava på asfalt, och egentligen inte bra att rida på asfalt över huvud taget, med en skodd häst. Vibrationerna som kommer av ihopslagningen av asfalt och metall tar så småningom sönder hovbenet. Det är inte naturligt att ta bort hovens egen elasticitet och stötdämpning genom att sätta dit en hård sko. Om du har en skodd häst ska du absolut inte trava på osnötäckt asfalt (snön dämpar i viss mån stötarna). Om du har en oskodd häst, däremot, finns det inget som hindrar dig från att galoppera på asfalt. (Om den nu inte är isig och hal... :) )

Bifrost+Athena skrev:
. Om du har en skodd häst ska du absolut inte trava på osnötäckt asfalt (snön dämpar i viss mån stötarna).

ok det visste jag......och det gör jag inte men de flesta som har skrivit verkar trava på snötäckt asfalt.....???

Varför skulle det vara skillnad att trava på snötäckt asfalt och snötäckt grusväg/skogsstig? Snö som snö liksom :crazy: Är snön packad har det ingen betydelse vad som ligger inunder...

/en som intervallgalopperar på 90-vägar vintertid

jaha...antar att folk brukar göra det och jag ser ingen skada i det föruto lite mer motion...:smirk: så jag kör go for it

Bifrost+Athena skrev:
Vibrationerna som kommer av ihopslagningen av asfalt och metall tar så småningom sönder hovbenet.
Det har jag aldrig hört förut!? Finns det nån källa till det påståendet? Forskning?

Känns som om hela distans- och körvärlden ligger risigt till om det stämmer...

Jag har hört att det är bra träning för senorna på hästen att både galoppera och trava på asfalt...
och att man ska göra det lite då och då för att det stärker senorna!
Jag brukar själv både gallopera och trava på asfalt, fast inte när det är snö på. och ingen av alla hästar jag någonsin har ridit har blivit halta eller skadade av det pånågot sätt!:smirk:
Jag tycker bara att det är bra...

Jag blev fruktansvärt förvånad då jag läste att det finns de som travar/galopperar på asfalt och förespråkar att det är bra?! Har ALLTID sagts tvärtom att det är skadligt. Har man inget val och trots detta måste "snabbrida" på asfalt (polishästar) så bör man använda gummiskor på hästarna enligt den faktan jag har hört och tagit del av. Egentligen behövs det ganska måttlig insikt i fysik och biologi för att inse att trav och galopp på på hård asfalt/grusväg, påför stora belastningar på både hård- och mjukdelar.

Därför bör det vara så att rider man regelbundet på asfalt så sliter man på hästens ben och därmed på hästens livslängd. Jag förstår att distansryttare trots detta bör träna på asfalt för att hästarna ska vara vana vid den påfrestning som blir då de tävlar distans.

Nu när det är snö överallt är det underbart och man kan galoppa i stort sett överallt!:D

Bifrost+Athena skrev:
Vibrationerna som kommer av ihopslagningen av asfalt och metall tar så småningom sönder hovbenet. Det är inte naturligt att ta bort hovens egen elasticitet och stötdämpning genom att sätta dit en hård sko. )

Har du nåt vetenskapligt belägg på denna information?
Bygger man upp träning på rätt sätt så går det bra att trava på asfalt, fast jag skulle inte rekommendera en som inte vet hur det ska göras på rätt sätt att göra det. Trots att mina hästar är tränade för det så får mina medryttare absolut inte göra det. För man bör veta vad man håller på med om man ska köra travträning på asfalt.

När jag gick på ridskola så hörde jag också hur förbjudet det var att rida på asfalt. Men sedan jag själv börjat med Distans så har jag då fått en annan uppfattning, och tydligen så har även andra än Distansryttare kommit underfund med att travträning på rätt sätt kan stärka senor och leder på hästen. Jag var på en clinic för ett par år sedan med en känd svensk landslagsryttare i hoppning som berättade hur även hon hade lärt om och börjat travträna sina hästar på asfalt och med bra resultat till och med.

Bifrost+Athena skrev:
Det är inte bra att trava på asfalt, och egentligen inte bra att rida på asfalt över huvud taget, med en skodd häst. Vibrationerna som kommer av ihopslagningen av asfalt och metall tar så småningom sönder hovbenet. Det är inte naturligt att ta bort hovens egen elasticitet och stötdämpning genom att sätta dit en hård sko.

Vilken vetenskaplig undersökning stöder du dig på?
Enligt min uppfattning skadar det aldrig att trava på asfalt - om hästen är i balans. Det tvärtom stärker senorna.

Immer

Kan ju bara säga att man bara själv kan bedömma vad som är bra och inte bra för sina hästar, men mina har dock aldrig skadats av att travas och galopperas på asfalt...
Men sen är det också upp till var och en vad man vill och inte vill göra med sina hästar!;)

ja....otäckt asfallt kommer jag inte at trava på för det gör inte ägaren heller ...men med snö på så är det ok "om man är säker på underlaget" som det sto d i tidigare in lägg men det va intressan t och höra vad folk gör och inte gör.....

Immer skrev:
Vilken vetenskaplig undersökning stöder du dig på?
Enligt min uppfattning skadar det aldrig att trava på asfalt - om hästen är i balans. Det tvärtom stärker senorna.

Immer

Det är inte bra för oss männskor att springa på asfalt. Skritt på håprt underlag stärker gsten, medans trav och galopp sliter på senorna. Det är ju ingen som helst swung i asfalt. jag skulle aldrig göra det...

Om man rider hästen i balans och kortare sträckor är det en alldeles utmärkt träningsmetod för senor och ledor att trava på asfalt.
Slängtrav, eller långa travsträckor, är inte att rekommendera.

Jag har i alla år travat på asfalt, med hästen på tygeln och sträckor på 100 meter åt gången.
Jag har en vän som fött upp hästar i 50 år och ridit alla sina unghästar på detta vis - ingen av dem har någonsin fått någon anmärkning på senor och leder vid veterinärbesiktning.

Immer

Senast ändrad:

Jag brukar både trava och galoppera på en asfaltsväg när den är snötäckt

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 944
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 036
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama