Trava i nedförbackar??????

J

jqsefin

*Hur ställer ni bukare till det?
*Travar ni i nedförsbackar?
*Om det är en liten eller stor, spelar det någon roll?

Vet en del här omkring som det inte rör någonting om det går uppför eller nedför. Själv så kan jag inte tänka mig att trava nedför även om det bara är en liten. Känns inte alls som det är bra för benen.

Har jag fel? Kan det kanske vara bra istället, bygger kanske muskler?

Jag vet inte så därför undrar jag om ni kanske har något bra svar :):idea:

Sv: Trava i nedförbackar??????

Jag travar inte i nerförsbackar, är som du tror inte det kan vara bra för benen.

Inte jag heller. Jag saktar alltid ned till skritt bara det är en liten sluttning. Och samma med galopp. Jag har fått för mig att det sliter jättemycket på frambenen att trava och galoppera nedför och så resonerar alla i vårt stall.

Men vi har en nyare tjej som tycker vi är fjantiga och säger att det stärker dem jättemycket och att man bygger massa muskler på bakdelen av att galoppera i nedförbackar. Hon tävlar hoppning på ganska hög nivår, vi andra är mer hobbyryttare. Men galoppera nedför tycker jag är jätteotäckt...

Uppför rider jag gärna däremot. Fast inte för mycket såklart, men vi har rätt mycket härliga galoppbackar!!

Hade tänkt starta en sån här tråd jag med, fast om galopp!!:laugh:

Jag både travar och galopperar i nedförsbackar. Inte superbranta sådana dock, men ändå! Jag tycker att det är superbra träning, en riktigt samlad galopp i svag nedförsbacke bygger som sjutton!

Sen är det ju rätt opraktiskt att inte kunna trava eller galoppera nedför när man rider ut, då går det ju upp och ner lite här och var!

Ioförsig en som bor här omkring hon kör full galopp nedför och hennes häst har en jätte musklad rumpa. Men skulle ändå inte vilja riskera att något händer benen bara för man vill bygga mysklera på rumpan som man kan göra på annat sätt :)

Självklart så mena jag trav och galopp i nedför missa bara att få med galopp, hehe

hejsan...

Jag tycker oxå det är läskigt att ta snabbare än skritt i nedförsbackar...

Jag lärde min gamla ponny att ALLTID skritta i nedförsbackar.. men visst när jag o min kompis var ute o red o hon hade honom o vi galopperade uppför en backe som svängde neråt sen blev hon paff när han tvärstannade och skrittade ner..

men å andra sidan får vi ju tänka på¨fälttävlans ryttare. dom öser ju ner för backar...

så jag vet inte vad som är rätt o fel..

Jag både travar och galopperar i nedförsbackar. Inte superbranta sådana dock, men ändå! Jag tycker att det är superbra träning, en riktigt samlad galopp i svag nedförsbacke bygger som sjutton!

Sen är det ju rätt opraktiskt att inte kunna trava eller galoppera nedför när man rider ut, då går det ju upp och ner lite här och var!

Men just frambenen måste det väl bli onödig påfrestning på ändå? Att bakdelen byggs upp är jag med på om man kan samla!!:)

Jag får skylla på att jag inte tycker min häst har muskler till det än då!! För att ha tillräckligt samlad galopp alltså!! Så behöver jag inte erkänna att jag är feg också...;)

Jag har ju hört att det är jättebra för balansen att trava i lättridning i nerförbackar.

Om det är en lätt nerförsbacke med bra underlag kan jag absolut trava och galoppera där, i samlad form. Gör det såpass sällan att jag inte tror det skadar, min häst galopperar upp och ner i hagen dagarna i ända och mår super. ;)

I såfall borde ju alla hopphästar vara trasiga i frambenen?

Jag tror att många hästar rent generellt rids så pass mkt på framdelen så att de belastar sina framben mer än om man rider nedför ;)
Jag tycker att hästen "stoppar" upp och liksom tvingas att balansera upp sig när det lutar lite nedför.
Jag tror inte på att bara rida på plant underlag, utan ut i skogen, klättra uppför och nedför, rid i backar, över stock och sten osv. Det aktiverar och stärker hästen! :)

Du har säkert rätt, min kompis säger likadant...:D Men jag tycker ändå inte det känns bra...:crazy: Men jag får väl öva mentalt på det, kanske har fastnat i nån tankevurpa eller så...:p

Resonerar precis som du. Jag rider i alla gångarter uppför som nerför. Hästen ska gå samlad i balans och fixar den inte det i skritt först får man jobba tills det sitter, sen ökar man till trav. Inget flängande, alltså ;)

Resonerar precis som du. Jag rider i alla gångarter uppför som nerför. Hästen ska gå samlad i balans och fixar den inte det i skritt först får man jobba tills det sitter, sen ökar man till trav. Inget flängande, alltså ;)

Men det är det lite... Även om ridningen går bra plant och uppför blir det flängigt nedför och efter med. Det är säkert att jag inte orkar hålla samlingen (eller ja, den grad av samling jag nu har...) nedför. Alltså är varken jag eller min häst starka nog för det än och därför väljer jag att skritta!!:)

Jag rider i alla gångarter både uppför och nedför. Det stärker hästen och får den smidig. Men man måste rida i balans, man kan inte dundra ner för en brant bagge i slängtrav eller okontrollerad galopp med långa tyglar...
Jag tror att det är bra för hästarna att gå på omväxlande underlag, både upp och ner, men man får göra det med förnuft.

Jag har gjort ett projekt arbete på 100 poäng om konditions arbete för häst och klättring är ett super träningsalternativ till att öka hästens kondition och man ska inte Rida i högre gångarter än i skritt nerför backar.... Det sliter sjukt mkt på frambenen så omman vill ha en häst som ska hålla så skritta nerför.. Jag skrittar endats nerför, man ska även vara försktig med att trava uppför då är det bättre att galoppera eller skritta uppför backar.

Jag har ju hört att det är jättebra för balansen att trava i lättridning i nerförbackar.

Om det är en lätt nerförsbacke med bra underlag kan jag absolut trava och galoppera där, i samlad form. Gör det såpass sällan att jag inte tror det skadar, min häst galopperar upp och ner i hagen dagarna i ända och mår super. ;)

Då är vi två, jag har faktist läst det i häst magasinet:p
Jag gör det dock inte varje dag men ibland då och då händer det i en liten nerförsbacke att jag har henne i form och samlad trav elr ev. galopp ;)
Tycker att det känns som om hon får jobba lite x-tra då! :banana:

Nää, man måste ta det försiktigt men som du säger så tycker iaf jag, personligen att det funkar jätte bra i alla gångarter bara man har hästen samlad ;)

Du menar att alla hopphästar skulle vara trasiga för att dom landar på frambenen?

:confused:

Visst kan jag hålla med om att man kanske kan trava i EN SAMLAD trav i en liten nedför backe men aldrig i en brant.

*Kör ni både branta och små backar ni som säger att ni travar och galopperar nedför? Och hur tränade är era hästar? Hobbyrider eller tävlingsnivå?

Du menar att alla hopphästar skulle vara trasiga för att dom landar på frambenen?

:confused:

Visst kan jag hålla med om att man kanske kan trava i EN SAMLAD trav i en liten nedför backe men aldrig i en brant.

*Kör ni både branta och små backar ni som säger att ni travar och galopperar nedför? Och hur tränade är era hästar? Hobbyrider eller tävlingsnivå?

Jag travar/galopperar inte i jättebranta backar! Och min Ponny är tränad för tävlingsnivå ;) Annars hade jag tagit det lite lugnare ;)
Och som du säger:Du menar att alla hopphästar skulle vara trasiga för att dom landar på frambenen?
Jag hoppar ca: 100-110 cm på min ponny när jag hoppar och DET måste ju vara ungifär samma princip som att rida i samlade gångarter i nedförsackar? eller? :):banana:

jag håller med dig!

Men jag vill oxå påpeka att galoppera i nedförsbackar är inget man bara gör "huxflux" utan hästen måste kunna bära sig rätt och vara mkt stark, olika mkt beroende på lutning.

Min 4 åring får med andra ord inte galoppera i nedförsbackar, däremot får hon galoppera om de bara är en stig och en kulle och det därav blir en kort nedförsbacke.

Hon är så pass omusklad att jag får galoppera på fart istället för samling om hon ska orka... inte att jag rider jätte fort, men jag hade en valack som man bara satt till lite lätt och så var rumpan låååångt under, så det är världens skillnad. Viktigaste är ju inte samlingen igentligen, det är ju att hästen går balanserat och inte på bogarna, och det gör hon iaf inte, jag tror dock hon kommer gå bättre när hon får på sig skor bak, hon är lite rädd om bakfötterna nu.

Mina hästar är/ska bli tävlingshästar, 4 åringen är inte på något sätt mogen för vare sig galopp eller trav i nedförsbacke, men nästa år ska hon vara det är tanken, då ska vi börja tävla distans, 5 mil! och inte kan man sakta ner för varje liten backe! en del banor är nämligen mer eller mindre bara uppåt eller neråt :cool:

Valacken jag galopperade nerför i mkt branta backar med var en arab med quarter arsle...

Senast ändrad:

Jag har läst i Ridsport (ett expertutlåtande) att trav i backe (både uppför och nerför) sliter onödigt mycket på hästens höfter.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Amha
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 177
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar