Trava i "halvlätt" sits eller som Toker?

D

Duffy

Hej!
Min mamma har varit på Landsmot och filmade lite så därför satt vi såklart bänkade framför tvn och kikade lite precis när hon kommit hem. Då märkte jag något underligt. De flesta ryttarna som red trav verkade sitta i en slags halvlätt sits dvs de hade bara yttepytte kontakt med sadeln, men behöll fortfarande en rät överliv, dvs de stod liksom upp i sadeln. Logiskt sett borde ju egentligen detta vara det bästa för hästen i och med att man inte trycker ner bogbladen eller förhindrar rörelserna som man kan göra om man rider lätt eller sitter ned i sadeln.
Har ni någon erfarenhet av detta och finns det några sätt man kan öva upp balansen och hållningen när man rider på detta sätt?

Har även sett att många har skrivit att man borde följa med hästens rörelser i trav ungefär som i scenen i Snövit då Toker spelar orgel och hans skinkor och lår lyfts uppåt sida för sida och inte samtidigt.
Detta borde ju vara bra för hästen, men är det möjligt att rida så i verkligheten? Känns lite svårkoordinerat:D
Ös på med massa tips och kommentarer!

Sv: Trava i "halvlätt" sits eller som Toker?

Som ryttare kan man påverka hästens trav rätt mkt genom sin sits och lättridning.
En häst som travar väldigt nätt kan man öka steget lite på genom att fördröja nedsittningen en aningens sekund.
Har hästen stooora steg kan man sitta ner lite snabbare.
Även jucka mot eller med påverkar steget.

Det jag har sett på isis tävlingar så rider man inte lätt på tävlingen utan precis som du säger halvstår i snabb trav.
Eftersom de är ponnyn iaf till mankhöjden sen att de heter isis HÄST är en annan femma.
Så blir lättridningen extremt mkt upp å ner i snabbare tempo än om man satt upp på ett stort hbl på 170.

Sen om det är därför folket gör så vet jag inte:D
En anann teori jag har är att de flesta som rider islandshäs har så extremt långa stigläder att det är omöjligt att rida lätt på rätt sätt utan de kommer bara upp någon mm så då blir de så som du beskreiver att de ser ut!

Sen tog mina teorier slut:rofl:

Men främsta anledningen till att folk "sitter" ner i traven på tävlingar i sverige är nog för att det ser snyggare ut.

På island så har jag inte träffat många som ens vet vad lättridning är faktiskt... :D Kan tänka mig att det håller på att ändras nu. Att man inte sitter tungt i sadeln kan ju bero på att hästarna tappar traven annars. I finalerna på söndagen så var det ju inte många hästar som travade stabilt.. De visade en långsida här och var och sedan lite tölt eller galoppinslag. (det är ju ok i gaedingabedömning där det är det bästa som bedöms..)

personligen brukar jag rida lätt både vid träning och träning så jag har lite svårt att svara på trådskaparens frågor. ;)

Mjo jag vet.. fast personligen tycker jag att lättridning kan vara snyggt..
Ibland ser man en lite kraftigare kvinna med rätt stora tuttar sitter ner i traven och att de inte själva blir knockade av sina egna tuttar är rätt imponerande:rofl:
I dessa tillfällen vill jag påstå att nedsittning inte är speciellt vackert

Jag har också sett folk rida sådär som du beskriver och jag tycker inte det ser varken snyggt eller bekvämt ut.
Om jag rider lätt eller sitter ner varierar. På min Spurning sitter jag nästintill alltid för hon tar väldigt små och snabba steg så det kan se lite roligt ut när jag ska upp ner upp ner jätte fort.
På hästar med lugnare större steg tycker jag det funkar bäst att rida lätt.

Som ryttare kan man påverka hästens trav rätt mkt genom sin sits och lättridning.
En häst som travar väldigt nätt kan man öka steget lite på genom att fördröja nedsittningen en aningens sekund.
Mmm..min häst har ett ganska nätt steg och därför vill jag försöka utveckla det så att han får ett bättre sväv och högre aktion. Jag provade att stå i sadeln när jag red igår, men det visade sig inte vara så lätt haha. Det du sa om att fördröja nedsittningen, menar du då att man sitter ned ett antal steg och sedan fortsätter rida lätt eller att man bara ska vara långsammare i att följa med i hästens rörelser?

Mmm..min häst har ett ganska nätt steg och därför vill jag försöka utveckla det så att han får ett bättre sväv och högre aktion. Jag provade att stå i sadeln när jag red igår, men det visade sig inte vara så lätt haha. Det du sa om att fördröja nedsittningen, menar du då att man sitter ned ett antal steg och sedan fortsätter rida lätt eller att man bara ska vara långsammare i att följa med i hästens rörelser?

Nu är inte jag någon islandshästryttare, men det låter som att ni beskriver en typ av avlastningssits. Som man vill använda när man vill störa så lite som möjligt eller försöka inbjuda hästen att komma upp med ryggen..
Jag gjorde t ex så när jag hade problem med takten i trav (för att kusen var oliksidig) var skitsvårt att inte påverka balansen negativt vid lättridning då det inte fanns en ren tvåtakt. Samtidigt upplevde kusen mig "för tung" om jag satt ner och det var lätt att hästen själv rubbade min sits och att jag inte lyckades sitta kvar i precis samma läge för att inte störa balansen.
Nackdel = det blir lätt att man spänner sig, för att klara av att hålla sig lite ovanför sadeln. Men ganska enkelt att utföra bara man får in tekniken - man tänker att man står helt enkelt och spänner upp rumpan lite, tar vikt i stigbyglarna och fördelat över låren, spänner bålen för stabilitet.

japp det går alldeles utmärkt! Toker som jag är har ridit så länge men visste inte att det var bra för jag rider nästan alltid ensam. Men jag märkte att det var jätteskönt för båda ryttare och häst.
Man sitter ner och rider lätt samtidigt, svårt att förklara:(
Bäckenet rör sig som en liggande 8a.

Så rider jag i traven också, som Toker. Min häst har stort steg men inte så mkt aktion, kan vara svårt att sitta ner i takt med hästen men jag föredrar detta mer än att rida lätt. I tölten sitter jag som i en liggande åtta för att hjälpa honom med takten och vara följsam. Det stod förövrigt om detta, centrerad ridning, i Hästfocus i juni-numret om jag inte minns fel. Eller om det var maj-numret.

Nu är inte jag någon islandshästryttare, men det låter som att ni beskriver en typ av avlastningssits. Som man vill använda när man vill störa så lite som möjligt eller försöka inbjuda hästen att komma upp med ryggen..
Jag gjorde t ex så när jag hade problem med takten i trav (för att kusen var oliksidig) var skitsvårt att inte påverka balansen negativt vid lättridning då det inte fanns en ren tvåtakt. Samtidigt upplevde kusen mig "för tung" om jag satt ner och det var lätt att hästen själv rubbade min sits och att jag inte lyckades sitta kvar i precis samma läge för att inte störa balansen.
Nackdel = det blir lätt att man spänner sig, för att klara av att hålla sig lite ovanför sadeln. Men ganska enkelt att utföra bara man får in tekniken - man tänker att man står helt enkelt och spänner upp rumpan lite, tar vikt i stigbyglarna och fördelat över låren, spänner bålen för stabilitet.

Precis så tror jag det är.
På ridskolan där jag jobbar lär vi även ut denna sits som komplement till de lite mera avancerade grupperna!
Balanssäte kallar vi det.
Och det är precis det som används på Gaedingatävlingar, främst på Island, där ridkulturen är en annan.

/Malin

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
D
  • Låst
Träning Hej! Min mamma har varit på Landsmot och filmade lite så därför satt vi såklart bänkade framför tvn och kikade lite precis när hon...
Svar
1
· Visningar
941
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?