P

Pacita

Har äntligen lyckats få min tjej att trava, pust. Hon är 6 år och otränad så hon byter gångarter hejvilt ibland....Jag provade att stå upp i fältsits i uppförslutning på¨lång tygel. När hon ville öka farten höll jag tillbaka henne och tillslut sänkte hon huvudet och travade några steg :banana: Är såååå glad hi hi hihi Dessutom var traven stor och härlig tjo hoooo

Sv: Trav

Vad roligt :)

Du kan också prova att jobba henne i tölten väldigt mycket, och sen erbjuda henne traven. Tar hon inte trav så fortsätter du att göra det jobbigt för henne i tölten. Då blir traven som en belöning :) Brukar fungera på ganska många hästar.

Sen måste man vara noga med att hästen är mjuk. Får hästen en spänning i kroppen så blir det oftast grisepass (sånna här typer av hästar). Rid på stora böjda spår.

Tänk också på att du måste vara avslappnad och i balans hela tiden.

En annan sak som jag kom på också! är att när hästen travar så ska den ha bärighet. Bättre att trava en långsida i paddocken med bärighet och lite "kvalite" än att trava längre sträckor med långa tyglar och fri form.. -annars kommer traven aldrig stärkas och förbättras. :)

:bow:

Bra tips där! Precis så får jag jobba min lättstressade och pigga Fengur för att få trav, och det funkar! Även fast det tar tid vissa dagar :angel:

Vad bra tips !! :bow: Vi rider för tränare var tredje vecka och sist ville hon inte trava alls trots att jag stod upp och "nöp" henne i nacken typ....Så läxan till nästa gång var : Få henne att trava :angel:

Har han med en ´högburen hållning ??? Min lilla tjej är jättestilig och går gärna med huvudet rakt upp. Bra när man ska tölta men ibland ska man ju göra annat med..skratt..

Nja, det som händer är att han slänger upp huvvet, spänner ryggen och töltar för att han inte orkar slappna av och bjuda fram i trav :)

Har han med en ´högburen hållning ??? Min lilla tjej är jättestilig och går gärna med huvudet rakt upp. Bra när man ska tölta men ibland ska man ju göra annat med..skratt..

Nja, det som händer är att han slänger upp huvvet, spänner ryggen och töltar för att han inte orkar slappna av och bjuda fram i trav :)

Tycker ni inte att ni har svaret på den dåliga traven i dessa kommentarer?
Innan man har koll på formen i skritt och kan få hästen att slappna av i den formen kommer traven alltid att vara osäker. Lär sig hästen att slappna av i framåt-nedåt form även vid byte av gångart så kommer den inte att styva sig och då kommer traven vara betydligt med bärig.

Självklart kommer inte samling som ett brev på posten för att hästen är mjuk och tänker framåt-nedåt. Men där har vi en möjlighet att öka på energin utan att den går ut genom att hästen höjer huvudet, sänker ryggen och spänner sig till pass. Det är ett långsiktigt (och exmtremt grundläggande) arbete men det som krävs för att få en lättväxlad häst som trivs att trava!

Fast, inte vill vi väl att huvudet sticker rakt upp när vi jobbar tölt heller? :)

Mitt tips är som nån annan sa att jobba hästen i tölten, med fokus på lång överlinje och sedan erbjuda hästen trav då och då. Vill den inte trava, fortsätt då med töltarbetet. Hästen ser då traven som belöning och när den travat ett par steg, sakta av och beröm!

Men alltså, det är inte så lätt för en passtaktig häst som inte gillar att trava att helt plötsligt tycka att det är så skööönt att trava bara för att man kräver lite i tölten. Och inte vill man få hästen att trava för att den är utmattad?
Jag tycker definitivt att man ska hitta en avslappnad form i skritten där hästen avslappnat går upp i trav. Med konsekvens och timing är det inte så svårt.

Men alltså, det är inte så lätt för en passtaktig häst som inte gillar att trava att helt plötsligt tycka att det är så skööönt att trava bara för att man kräver lite i tölten. Och inte vill man få hästen att trava för att den är utmattad?
Jag tycker definitivt att man ska hitta en avslappnad form i skritten där hästen avslappnat går upp i trav. Med konsekvens och timing är det inte så svårt.

Alla sätt är bra utom dom dåliga :)
Jag kör på "töltarbete-"varsågod-trav!" Man får inte hästen att trava för att den är utmattad... det är inte det, det handlar om. Utan hästar som har svårt för trav kan man börja med i tölt, när den jobbar i tölten så bär den sig själv och många har lättare för att ta trav ifrån en bärig tölt.

Har man en extremt passtaktig häst kanske man får ta en annan väg, har man en häst med stark lateral är första steget kanske då är att hitta en ren tölt? Kompletterat med travövningar i bland annat longering.

Menar inte att hästen ska trava av utmattning, och inte heller att den direkt kommer anse att det ÄR skönt. Men att den kanske kommer tycka att det är det.

Har i alla fall goda erfarenheter från tekniken, med flera av mina hästar!

Säger inte att skrittarbete och erbjuda trav ur en avslappnad skritt är fel heller. Å andra sidan har jag en tjej som ur en avslappnad skritt, lätt kan ta en avslappnad tölt i lång låg form ;)

Hon har en väldigt högburen hållning överlag, reslig... Men klart att hon inte töltar med skallen rakt upp i vädret, trodde folk fattade det. My misstake sorry

Har övat mycket i helgen efter flera tips. Men nu har hon helt och hållet grisepassat och blandar hej vilt i gångarterna :cry:

Rider för instruktör var 3e vecka, det går framåt... men hon är otränad. Och jag med för den delen....:angel:

Liknande trådar

Dressyr Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare. Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll...
Svar
13
· Visningar
3 528
Senast: Lager
·
V
Islandshäst Jag tog Fagrí-Blakkur (19 år) på foder i början av januari. Visste redan då att han var lite speciell. Men jag har ridit islandshäst i...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 388
Senast: versatile
·
Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 587
Senast: Train
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
21 712
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka