trav på en fyrgångare?!

Seabaz

Trådstartare
Jag skriver här eftersom min ponny är fyrgångare så tror jag ni har mer erfarenhet än på "hästhantering".
Idag började träningen för lillen snart 15 månader gammal.

Om två månader ska vi vara med i två "in hand"-klasser på en westerntävling är det tänkt. Men det går nog bra.

Det som slog mig mest idag när vi var i rundcorallen för första gången var att när jag smackade på honom så galopperade han bara. Typ bara...

Han skrittar eller galopperar.. Några travsteg som ser ut som något halvtöltigt med bakbenen och trav med fram. Han har ju en fin trav när han väl travar på ordentligt, men ja, då väljer han helst galoppen istället. Så det är svårt att få honom i trav när man longerar/löslongerar. Springer jag med honom i grimma och grimskaft travar han bra...

Är det bara att vänta ut honom eller finns det något tips? Jag vet inte, islänningar kanske man inte börjar longera vid 1 års ålder oftast?
Detta är en korsningsponny och jag vill inte uppmuntra tölten han har i sig..

Sv: trav på en fyrgångare?!

Jag har inget bra råd att ge i detta fall, mina erfarenheter baseras på hästar som inte växer i samma omfattning och longering har ju inte förekommit vid 1 år nej. Oftast så är de vingliga och osäkra i sina gångarter under ganska många år i uppväxten, de har skiftat mycket när det gäller en islandshäst. I ditt fall låter det som att din häst kan ha mycket lateral, och det kommer kanske att visa sig många gånger fram över vid olika tillfällen.

Jag har aldrig varit med om att man longerar en 1åring.. knappt 2åringar heller för den delen.
Åringar brukar vara lite osäkra i sina gångarter,. Traven kommer nog fram mer ganska snart, eftersom hästen travar när du går i grimma med honom så är den inte alls långt där ifrån!
Prova att be hästen gå på en större volt istället, prova att ex. gå in i paddocken istället där det finns mer plats.

Lägg ett par bommar på marken,på varsin sida av corallen, så ska du se att han tar travsteg över dom .
Jag tycker förvisso också att det låter tidigt att träna en ettåring........
Men å andra sidan förstår jag inte vad det är som du ska visa upp honom i

Hej från Hambo

Är det inte du som har den vita connemaran?
Det är lite skillnad på islandshästar och dess hantering och med storhästraser..Stora halvblod är det vanligt att man longerar vid 2 års ålder eftersom man rider in dom som 2½ år. Att ha sadel och träns och täcken på en 1 åring inom sv hbl är vanligt Man har oftast dom installade från de att dom vänjs av från stoet få har på lösdrift.

Så att be om råd här är rätt lönlöst eftersom 99% av svaren du får här består av....Släpp ut på lösdrift och låt häsen vara tills den är 4 år och rid då in den:)

Jag är gammal storhästryttare och har kvar en del av de tänkandet.. jag tar lite av varje värld och gör en mix helt enkelt.longera när de växer så pass kraftigt som en häst gör trots allt från 1-3 års ålder.
Oftast är till och med kotorna svullna och de kan gå stelt när dom är inne i den kraftigaste tillväxten.
Hästen går så lite som möjligt under denna tid i hagen står mest och sover eller bara äter och att då liongera eller övt arbeta den KAN innebära en häst som inte är ridbar i framtiden.

Oftast påvåren och försommaren

Jag hanterar i lagom dos den skall kunna ledas, lastas, stå uppbundet, kunna ta upp hovarna och verkas utan att hovslagaren skall behöva bli blåslagen.
Den skall kunna borstas på och visiteras fullt ut den skall acceptera sprayflaskan, spolspiltan.

Dessa saker är rutin för min del alla mina häsatr skall kunna de när dom är 1 år.
Det handlar om säkerhet.. händer något är det såååå smidigt att ha en 1 åring som går in själv i släpet.
Stå upp bundet och kunna verkas är för att vara snäll mot hovslagaren.Det är hennes jobb och min skylldighet anser jag att se till att hästen kan stå still när hon arbetar. Många hovslagare tar ut extra för bråkiga hästar eller vägrar arbeta med den till ägaren lärt den stå uppbunden och kunna ta upp hovar.. Och jag förstår dom.

Visitera och kunna känna klämma handlar om den dagliga undersökningen som jag vill göra på framförallt unghästar som har sår lite varstans när de busar.
Sprayflaskan är för att kunna spraya på flugmedel för även 1 åringar behöver skydd mot bitande djur.

Man kan ta ut dom lite då och då släppa lös i ett ridhus så de får busa och man kan leka lite med dom (NH) träna på att flytta undan för tryck och sånna saker som är roligt =)

Har din korsning mkt laterande rörelser kan det vara som så att den kommer tölta i framtiden vare sig du vill de eller ej.. får man fårga varför du inte vill ta fram tölten??

Tack för svaren alla!

Niela: Jo det är jag med den vita connemaran :D (och numer också denna ponny)

När jag säger träning så menar jag intag i stallet 1-2 gånger i veckan och sedan promeneras(inkl lite trav) med 10-15 minuter om det så är i paddocken, rundcorallen eller bara ett varv runt anläggningen...

Det här är världens mest sociala ettåring, jag skojar inte. Han kommer fram till alla som ska hämta sina hästar i hagen och vill följa med in/bli kliad på/ha uppmärksamhet.

Det går att borsta/ta/spraya honom precis över allt, han kratsa hovar och verka är inga problem, han går snällt i grimma och grimskaft, jag har provat med ikeapåse över hela kroppen och över huvudet utan att han brydde sig (ej van med ikea = mat ;) ). Att binda upp honom är inga problem, ej heller att lasta och köra!
(spola har jag inte provat än men det kommer till nästa helg eller nåt! ;) )

Allt detta trots att jag har försökt att hantera honom så lite som möjligt då jag inte vill ha en bänglig och gå-påig häst som han var när han kom. Det fick han lära sig fort. Nu går han i hagen med 6 andra hästar i olika åldrar 3 - 15 år (han är yngst med sina 15 månader). Och visst leker dom men ändå är han alltid först fram när någon kommer in i hagen!! "ta mig, ta mig".
Jag rider min storhäst ca 3-4 dagar på rad och sedan en vilodag. Lillen får följa med till stallet ungefär en av dessa rid-dagar, då borstar jag och kratsar hovar. Nu vill jag börja "träna" honom för tävlingen, det blir som sagt mest att trava på kommando som behöver tränas på.

Att jag vill åka och visa honom är just bara för att göra något med honom, se hur han reagerar. Jag ser inget ont i att åka så tidigt. Trav och galopphästar har ju varit land och rike runt tex vid den åldern.
Jag hade dock aldrig funderat över det om det inte vore för att ponnyn är så otroligt cool och självständig. Hade jag haft en harkrank (som min storhäst) så får man stå över tävling både en och två gånger innan man kan fundera på den tredje liksom....

Just nu är han jämn i kroppen men han är nog precis i slutet på en växtfas när jag tänker efter, han har växt mycket.
Tölten vill jag inte ha pga jag tänkt köra in honom. Han kommer vara för liten för mig att rida seriöst på så körning är det enda som JAG kommer kunna göra med honom och då vill jag inte ha tölten :)

Jag fattar inte.
Islandshästar går ju utmärkt att köra med och jag har varit med om de naturtöltare som inget annat gör än töltar typ, och det går väldigt bra att köra dem med. Annars är det ju vanligt att även islandshästar själva väljer traven framför vagnen, liksom när de går med som handhästar (så även mitt passtaktiga sto).

Varför anser du att tölten är ett problem om du ska köra ponnyn? Det troligaste är att den ändå kommer att välja traven vid körningen, och om den töltar . .så njut av den härliga takten och kör på! Eller:confused:

som em76 skriver så är tölten inte önskvärd i körtävling.

Dessutom tror jag som någon skrev i en annan tråd för längesen att tölten är nog lättare att plocka fram igen i framtiden än att uppmuntra nu och sedan försöka ta bort den i framtiden.

Som du skriver också så kanske hästen väljer trav själv senare i vagn, det vet vi ju inte förrän då. Men dumt att uppmuntra tölten redan nu eftersom jag vet att jag inte vill ha den i körningen i alla fall och inkörd lär han bli innan inridning i alla fall. Sen får vi se!

Är det så att hästen har tölten naturligt kan det vara lättare att lära hästen att skilja på gångarterna än att lära bort en.

Min islandshäst red jag i 1 år innan ajg ens tog fram tölten.Hon visade inte en tillstymmelse till att ens ha tölt i sig.
Hon var som vilken häst/ponny som helst att rida då:)

Och jag fick en massa påhopp om att det inte var bra att vänta för de kunde förstöra hästens gångarter och blabla..
Hon kunde tölta efter några få ridpass med tränaren när hon väl åkte iväg för att lära sig tölten:D Så det var inga som helst problem att ta fram tölten.
Nu är hon 4 gångare 5 gångare som passar som en gnu i hagen är en helt annan femma!

Nu när hon är töltsatt och kan tölta riktigt bra så visar hon aldirg tölt i hagen eller lös i typ ett ridhus. Har sett tölt i hagen 1 gång på Jorunn och det var i somrast då hon travade och skulle sakta av och snubblade till och där kom det fram nått steg tölt innan hon stannade!

Så det finns ex på islandshästar som inte väljer tölten alls när dom är fria utan är mer bekväm med skritt trav och galoppen!

En renrasig islandshäst skulel lätt klara att bära runt dig, men nu när det är en annan ras inblandad kan ridbarheten ha förstörts så jag tycker du gör de bra i att inte rida =)

Kör på och du.. BIIIILDER vill vi ju se=)=):banana::bump:

Jag tänker inte utsätta honom för min vikt när han väl rids in, då ska jag fråga någon duktig liten tjej från ridskolan tänkte jag. Senare när hästen blivit stabil, fått balans och styrka, så kommer jag naturligtvis rida på honom då och då :)

Men tanken är att köra in honom först i alla fall!

Jag ska nog inte lägga så mycket vikt på att han väljer galopp istället för trav. För som sagt, han travar ju i grimma och grimskaft och det är det viktiga just nu om jag ska visa honom.

Det svåra med den här lilla är att lämna honom ifred. Jag får dåligt samvete av att inte göra något med honom? Han går i stor hage i en tillräckligt stor flock med tillräckligt unga och lekglada kompisar, stora som små.
ÄNDÅ är han alltid först fram och vill följa med ut ur hagen när man kommer. När han ser mig (och säkert de andra hästägarna också) så går han från flocken och kommer och möter en....

Annars tycker jag också att man kan lämna unghästarna ifred så mycket som möjligt (förutsatt att de viktigaste sakerna sitter, ledas, lyfta ben mm).
Men just på denne är det svårt.....

Dessutom är han vad jag vet uppväxt i flock och sällan ledd i grimma och grimskaft (hästarna på den gården släpptes lösa in och ut ur stallet). Så hur han kunnat bli såhär social är en gåta för mig? Men jag har ju inte ALL fakta heller, så vad vet jag...

Självklart kan ni få bild på den lille rackaren :)

IMG_0457.jpg

20100629102.jpg

20100726141.jpg

Fyyy så söt han var:love:

Ja lägg inte så stor vikt vid att han travar eller galopperar mest i hagen.

Jorunn skrittar till 90% i hagen ibalnd kan hon trava och ytterst sällan tar hon högre hastigheter som galopp:D

Och under ryttare är det inga problem alls eller om man leder henne har tänkt köra in henne med kasnke till nästa sommar.

JAg tror att han kommer att börja trava på kommando så fort han blir säker på att han "får" springa. Det blir lätt töltaktigt när som springer med handbromsen i. Så det är bara att träna på och hålla ett lagom högt tempo, går det för fort tar dom gärna till grisepass för att orka hålla farten.
Om jag har förstått det rätt så ska du ha honom som handhäst på tävlingen?
Isåfall skulle jag ta med mig honom ut på en grusväg och trava rakt fram så fort han är säker att vid sidan!

Lycka till med den lille!

Det ar bara att vanta.
Lat honom finna sin egen balans.

Om han ar valdigt lateral nar han ar aldre sa finns det knep att ta till men han ar for ung just nu.

Om syftet med träningen främst är socialt och att lära hästen "hur man gör" när den leds, longeras m.m. så hade jag inte alls brytt mig om ifall den gick i trav eller tölt till en början. Bättre då att låta den få hitta sin egen balans i en gångart den trivs med. Som någon skrev kan möjligen bommar på marken eller lite ojämn terräng ute göra att hästen sänker huvudet och lättare hittar traven. Men det behöver inte vara så - jag har sett islandshästar som gladeligen både töltar över bommar och hoppar från tölt :-)

Isåfall skulle jag ta med mig honom ut på en grusväg och trava rakt fram så fort han är säker att vid sidan!

Precis detta gjorde jag idag! Skulle ut till sommarhagen och kolla till pållarna och då stod dom och dåsade vid grinden. Jag tog ut den lille och gick och sprang med honom fram och tillbaka på grusvägen.
Hade ett spö med mig och dutta till honom varje gång jag sa "sssss" och började trava själv bredvid. Han fattade ju på 5 minuter vad det handlade om så jag blev mycket nöjd och släppte ut honom i hagen igen.

Det kommer bli 5-10 minuters "träningar" på grusvägen ett par gånger i veckan känner jag tills det sitter helt och jag inte behöver ha spöet med mig. Sen ska vi trava över bommar för det lär vi få göra på visningen sen, men det är jag inte orolig över.

Här om dagen gick vi över ensilageplast och plywoodskivor. Han brydde sig inte det minsta :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 844
Senast: Dino
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 397
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka