Trav på asfalt

Praefatio

Trådstartare
Hur mycket kan/bör man trava på asfalt? Vad jag förstår är det en något förlegad åsikt att det sliter massor på hästen att trava på asfalt kortare sträckor och jag är en av dem som travar på asfalt då och då. Galoppera känns riskabelt med tanke på halkrisken, men trav på asfalt är tydligen rätt bra träning på ligament osv om det görs i lagom dos.

Men hur mycket är för mycket? Hur mycket är lagom? Att det är olika från häst till häst kan jag tänka mig, men vad snackar vi om för mängder åt gången/per ridtur - 50 meter? 200 meter? En kilometer? En halvmil?

Hur tycker och tänker ni?

Sv: Trav på asfalt

Har inte alls mycket kunskap om detdär men har hört att asfalt ska vara bättre att rida på än stumma grusvägar. För asfalt ger mer svikt på något sätt. Vet dock inte om detta stämmer.

Har också hört att det ska ge helt okej svikt i asfalt, speciellt varm sådan.

Jag travar på asfalt i några minuter i moderat tempo. Börjar med att vänja unghästen med det när den är ca 4 och travar då väldigt korta sträckor. Sedan lite fler korta sträckor. När jag jobbade med hästar i England galopperade man och travade ordentligt länge på asfalt, så det skadar inte hästen om man vänjer den ordentligt. Alltid när den är uppvärmd, och inte så mycket i slutet av passet om den känns trött.

På en häst som inte är van skulle jag inte trava mer än ett fåtal väldigt korta sträckor/ridtur.
Är hästen vältränad och rids regelbundet på asfalt tror jag inte det är några problem att trava dem längre sträckor (=minuter).

Jag skulle nog dock undvika att trava på asfalt om hästen inte är stark nog att bära upp sig själv på bakdelen eftersom frambenen ändå utsätts så himla mkt.

Sen har jag funderat på hur halkigt det egentligen är om man galopperar lugnt och balanserat?
Själv skulle jag aldrig (frivilligt :p )galoppera på asfalt av flera olika skäl, men jag har sett mer eller mindre flängiga ryttare göra det utan att hästarna halkat.

Varför jag hört att man inte ska trava på asfalt är för att det blir vibrationer i järnskorna vilket går upp i leder och sliter mer än nödvändigt.. Är detta alltså fel? :)

Det där är nog något som är påhittat. En asfaltsväg har bättre svikt än en hård grusväg.
Enligt de flesta veterinärer ska man rida på olika typer och hårdhet av underlag för att senor och muskler ska få så bra träning som möjligt.

Det där är nog något som är påhittat. En asfaltsväg har bättre svikt än en hård grusväg.
Enligt de flesta veterinärer ska man rida på olika typer och hårdhet av underlag för att senor och muskler ska få så bra träning som möjligt.

Jag har en liten dum fråga här. Om man vant in en häst att gå på dessa stumma, hårda grusvägar under 1 års tid. Behöver man vänja in hästen "från början" på asfalt då? Eller räcker det med att hästen fått gå på asfalt till och från (1km i veckan typ) innan man kan börja testa att trava på den?

Senast ändrad:

Detta stämmer,om man har en häst som har gjort detta hela sitt liv, dvs ända från unghästben. Att börja träna en vuxen häst med vuxna leder/senor är som att be om olycka.

detta är vad jag har lärt mig travstall.

Oj, för två år sedan var jag emot att göra något annat än skritta på asfalt, för det hade jag också lärt mig; det sliter jättemycket på hästens ben!
Sedan flyttade jag till Irland ett år, och där är folk inte alls lika petiga med sina hästar... där fick jag minsann lära mig att jo här travar vi på asfalt! Speciellt i uppförsbackar, för det tar ju så länge att skritta uppför... ;) nämen, efter att ha ridit hästar där i ett år så är jag numera av den uppfattningen att det snarare stärker hästens ben än sliter. Skulle ändå inte trava allt för långa sträckor åt gången, och absolut inte varje dag, och absolut inte galoppera! Men jo, numer ser jag inget dåligt med det, annat än att det sliter på skorna lite extra. :)

Jag har hört att det är bra för senorna att trava på asfalt men dåligt för ligamenten. Men rider man bara balanserat så kan man rida på alla underlag oavsett om det är hårt eller mjukt. Hur mycket som är lagom är ju från häst till häst är hästen van vid hårda underlag så kan den lätt trava längre sträckor.

När jag var på irland och jobbade så både trava o galoppera vi på asfalts vägar och det fanns hästar som var runt 15 år och aldrig hade varit halta. Så jag tror inte det sliter på hästarnas ben, däremot på skorna :P

Hur mycket kan/bör man trava på asfalt? Vad jag förstår är det en något förlegad åsikt att det sliter massor på hästen att trava på asfalt kortare sträckor och jag är en av dem som travar på asfalt då och då. Galoppera känns riskabelt med tanke på halkrisken, men trav på asfalt är tydligen rätt bra träning på ligament osv om det görs i lagom dos.

Men hur mycket är för mycket? Hur mycket är lagom? Att det är olika från häst till häst kan jag tänka mig, men vad snackar vi om för mängder åt gången/per ridtur - 50 meter? 200 meter? En kilometer? En halvmil?

Någon gång i bland i måttlig mängd tycker jag är okej.

Skritta och trava lite lätt kan jag få för mig , dock ej galopp på asfalt.!

En klinikveterinär brukar trava sina hästar på asfalten där jag bor.
När vi red ut på hästarna på den skola jag gick på så travade vi och galopperade med skolhästarna på asfaltsvägarna.

själv skrittar jag mest på asfalt med mina egna hästar (mest för att jag tycker det kan bli halkigt) men har travat lite när vi kört med vagn.

Jag skrittar och travar... ser ingen fara med det. Galopperar inte dock, av halkrisk och rädsla för att det ska slita mer än det ger.

Som med allting annat får man vänja hästen om den inte gått så mycket på asfalt tidigare. Men bara den får tid på sig så anpassar sig senor, muskler och ligament. Det viktiga att minnas, enligt vad jag läst, är att hästen kan muskla sig snabbare än muskelfästen etc stärks - så räkna med långa invänjningsperioder.

De distansryttare jag haft kontakt med rider rätt mycket på asfalt, och även fältävlansryttarna... väl?

1KL

skritt på lång tygel på asfalt är mkt bra och stärkande för hästen. skritt på lång tygel i sig är mkt nyttigt, asfalt blir en extra aspekt på den träningen.

att trava på asfalt är stärkande för hästens senor, under följande kritieria:

1) hästen har vants in på underlaget
2) hästen arbetas i BALANS på det hårda underlaget.

asfalt är mer sviktande än en stenhård grusväg.använder man den referensen så blir det hela lite mer i proportion på hur "farligt" det är.

rekommendationen är att hästen är väl lindad, för extra stöd åt senor och ligament.

På irland ingår som flera redan påpekat, trav på asfalt som en del i styrketräningen för hästarna.

Om man inte kan trava sin häst taktmässigt i balans på tygel ute på vägarna, bör man avstå från både trav på asfalt och stenhårda grusvägar. arbetar hästen inte form mässigt väl så sliter det hårda underlaget dubbelt upp på hästen, jmf med andra mjukare underlag där hästen inte heller arbetas i en bra form.

På en häst som inte är van skulle jag inte trava mer än ett fåtal väldigt korta sträckor/ridtur.
Är hästen vältränad och rids regelbundet på asfalt tror jag inte det är några problem att trava dem längre sträckor (=minuter).

Jag skulle nog dock undvika att trava på asfalt om hästen inte är stark nog att bära upp sig själv på bakdelen eftersom frambenen ändå utsätts så himla mkt.

Sen har jag funderat på hur halkigt det egentligen är om man galopperar lugnt och balanserat?
Själv skulle jag aldrig (frivilligt :p )galoppera på asfalt av flera olika skäl, men jag har sett mer eller mindre flängiga ryttare göra det utan att hästarna halkat.

Fast går vi vidare på det där med flängiga ryttare så finns det ju även ryttare som absolut inte är flängiga som både travar och galopperar på asfalt. Det är ju t.ex. bara att se till vårt polisrytteri, som du med jämna mellanrum kan se galoppera runt inne i stadsmiljön och det är långt ifrån lugn galopp alltid.
Och det första jag kommer och tänka på vad gäller polishästar, så är det Utter som fortfarande var i aktiv tjänst när han var 22 år. Jag minns faktiskt inte hur många år till efter det han var igång, men har något svagt minne av att han pensionerades vid 28, fast det kan vara minnet som lurar mig där.

/Camilla

Vad man bör är inget jag vågar svara på. Men jag har inget emot att röra hästen fortare på asfalt. MEN jag gör olika med mina olika hästar faktiskt. Den ena hästen både travar och galopperar jag med -han känns så balanserad och stabil. De andra två skulle jag aldrig komma på tanken att galoppera med, de har inte alls samma stabilitet i rörelsen. Den ena av dem både travar och töltar jag med. Den tredje töltar jag bara med, vill inte trava med honom i nuläget, han e för snabb o hetsar för mycket. Jag baserar i stort sett mina begränsningar på att asfalt inte ger så bra grepp.

När jag väl springer på asfalt så gör jag det så länge jag känner för det ;) Brukar inte fundera så mycket på sträckan. Men jag har ju två rundor där jag ibland tränar en 400-500m iaf på plan asfalt.

Jag har oxå läst det här om att stålskor på hästen skapar vibrationer som går upp i ben/leder. Men det var ju mer i propaganda mot skor än mot asfalt :angel:

kl

När jag var yngre hade jag en medryttarhäst som alltid ömmade på asfalt (med skor) och det gick tusan knappt att skritta honom på hårt underlag ens.

Numera, med en häst med normal benstyrka och hovstyrka (dock gammal senskada) känns det bra att trava på asfalt då och då. Kanske några gånger i veckan 200 m eller så. Dock vill jag inte galoppera för det känns för hårt och halt, dock händer det ju ibland ändå... :D

Har också hört det där med att det stärker senor men är inte så bra för ligamenten som nån sa. Kan säkert stämma för det värsta för senorna är ju djupa underlag!

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 940
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
533
Senast: MiniLi
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 681
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama