trav kommandon?

S

Sandraa

det är så att jag försöker lära känns min travare bättre
och därför försöker jag få reda på så mycket som möjligt
om dom. travare har ju lärt sig helt andra kommandon än
vad vi ryttare använder, så jag skulle väldigt gärna veta
allt som ni vet om trav.

vilka kommandon används inom trav när man till exempel
vill få hästen att springa, stanna m.m?

och när jag rider, eftersom mina kommandon är helt annorlunda,
ska jag då använda enbart de som han lärt sig eller finns det
andra alternativ?

jag är supertacksam för så många svar som möjligt!

Sv: trav kommandon?

Det jag vet är de vanliga kommandon (ljud förmodar jag), är smacka och prooo, men andra kuskar använder sig av s-ljud när hästarna ska trava. Det man kan göra är att lära dom ljudet av ordet som de flesta gör de longerar hästarna så som traaav elller gaaalopp t ex.
:)

MVH Ann

jag håller inte på med trav själv men då jag träffat på travtränade hästar har det mest varit smackningar och prooo som använts. I körning använder vi ssss vid trav och hooow vid avsaktning, smackning vid skritt. Antingen reagerar din häst inte på några speciella röstkommandon eller så får du prova dig fram. kollat med förra ägaren? Annars är det väl bara att lära nytt!!

Menar du när du rider. En travare är fostrad ala cykelstyre ;)
Smackning öka. ptro minska farten. Dra i båda tyglarna/tömmarna, bromsa. Dra i en svänga osv.

Ska du rida hästen och vill lära den skänkelhjälp tex gör du som med vilken unghäst som helst. Du smackar samtigt som du trycker lite försiktigt med skänkeln. Så småningom skänklar du mer än smackar..Osv.

okej tack :)

jag kom på att jag undrar över en annan ska också, det är så
att när jag rider honom så tuggar han vääldigt mycket på bettet
och hela munnen skummar, även om jag inte jobbar särskillt hårt
alls utan bara rider ut typ. varför gör han det? han ä snart 4 och
håller på att tappar tänder och nya växer ut och dom är lösa och
så, är det därför han tuggar eller finns det en annan anledning?

Många hästar leker med bettet. Då avsöndras mer saliv.
Man vill gärnna ha mycket salivavsöndring, då hästen inte biter sig fast i bettet .

Hmmm, jag vill nog påstå att speciellt smackningar är ganska ovanligt i travvärlden..inte såna som man har i ridvärlden iallafall.....vi smackar ju "lägre och med tungan" istället för ljudliga läppsmackningar....

När jag börjar rida hästar så använder jag tyglarna mer som hjälp än skänklarna....

Jag förenklade lite ;)
Trådskaparen verkar ju inte vara så van vid travare så det lite mer finstilta hoppade jag över :bow:

En travkusk har ju mer hjälper än rösten. :am kan få en häst att gå olika beroende på hur man hantera tömmar och pisk, men vågar inte ge mig in på det här..

Vill man göra om en travare till "ridhäst" så vill man ju kunna använda skänklarna. Rider man ut en travare på jobb, behöver den ju inte kunna det, även om det vore bra om den kunde... :banana:

Hoppas du fattar vad jag menar.. :bow:

jo, fast jag menar när man "börjar" att rida den...om den inte är inriden...då förstår den tygelkommandon bättre än skänklar.

Har aldrig hört nån travmänniska smacka med läpparna, som ridfolk gör....jag gjorde det en gågn på en travare och han hoppade till ganska rejält....

därimot så smacka med tungan i sidan.......och vill man att dom ska öka så är nog vanligaste ljudet när man kniper ihop läpparna men bildar ett litet hål som man stoppar tungspetsen vid åsså suger man inåt lixom....öh.... :angel: .....lite träning så blir det ett bra ljud som alla travhästar jag hållit på med har fattat och lyssnar jättebra på....fattar nån vad jag menar?? :D :o

He,he. Själv använder jag hela registret av ljudhjälper på mina.

Smack med tungan= nu går vi
Smack med läpparna= vakna för sjutton, latmask, alt börja trava
Ptrooo=sakta av
Stanna, Stopp, häst :devil: = tolka själva :D
Sssss=öka/läng steget, men behåll samma gångart
Galopp=just det

De flesta hästar lär sig/ställer om sig ganska snart bara de förstått vad man menar

Jag kan ingenting om trav så jag har inte så mycket att komma med om vilka kommandon travhästar får lära sig.

Men om du använder de kommandon han kan från början så kan du ju sedan successivt förändra kommandona och skapa fler. Det är inga problem så länge du tar det lugnt och ser till så att han förstår vad du menar.

jaa, jag får väl prova mig fram helt enkelt :) tack för alla svaren.

det är nämnligen så att jag har en travare på halfoder just nu
och till hösten får jag honom helt för mig själv och tänkte då
börja omskola med hjälp av tränare och så.

några tips på hur jag ska rida nu fram tills när jag skaffar tränare?

anledningen till att jag frågade just när det gällde springa/stanna
var att jag var ute på uteritt med travaren min och en kompis som
har en ridhäst och så tänkte vi trava en liten bit men han ökade
och ökade och tillslut fick jag inte stopp på honom han blev som
en maskin så bara vräkte på, och jag tog såklart i tyglarna och
försökte lugna ner honom genom att prata med honom med lugn
röst, men så jag vet inte om han kan ha missförstått mina
kommandon eller om han bara struntade i dom? vad tror ni?

jäkligt obehagligt i alla fall för vi närmade oss en väldigt stenig
och brant nerförsbacke, men jag lyckades få stopp på honom
genom att svänga honom in mot diket.
jag vill ju kunna trava och galoppera med honom ute men jag
måste ju kunna få stopp på honom.

Det störtsa felet man kan göra är att börja dra i en travare.
Ta ett ordentligt tag (förhållning) i tygeln och lätta sedan på handen. Upprepa till önskad effekt.
Segdragandet kan få många hästar att lägga sig på bettet istället.

Jag tror att han tog stöd på bettet, och det är lika med att springa fort för en travare... Han tolkade alltså dina signaler som att det var ok att öka arten.

Den upplevelsen tror jag att de flesta som rider travare råkat ut för. :D

Tricket är att vara mjuk på handen och jobba med förhållningar så att de aldrig tar chansen att ta stöd och växla upp. ;)

/// ghost

Okej, nu har jag ingen travhäst, men min häst är aldrig inriden "på riktigt" som ung, alltså inte utbildad något i ridningen (de bara satt upp och red iväg liksom :D ).

Dock är hon väldigt väl inkörd och även körd för skogsredskap och "finvagn", därför lyssnar hon utmärkt på följande kommandon, som jag använder även när jag rider som förstärkning till de vanliga hjälperna (hon lyssnar mkt bättre då):

Smack med tungan = skritt ev. öka farten men behåll samma gångart
Ssss = trav
Ptrooo = halt
Whooo = sakta farten men behåll samma gångart
Om hon trilskas och blir lite "busig", funkar det jättebra att utropa "Eyy!!", då skärper hon till sig genast :D

Senast ändrad av en moderator:

Titta på trav en kväll på TV - du kan se stora karlar som lutar sig tillbaka och hänger i tömmarna - och hästen springer som en stolle för att vinna... Genom att hänga bakåt kan det vara svårt att få stopp. För många år sedan (jag var nog 13) red jag ett par travare som tävlade - de brukade jag ställa mig upp i fältsits på och sedan ta all balans i tyglarna och luta bakåt när de travade fort. Inget att rekomendera precis och det fick inte dessa hästar att bromsa något...

På en häst använde jag pessobett - då blev han väldigt känslig - så om du vet vad du gör kan ett skarpare bett vara en lösning - men man måste akta sig så man inte måste ha skarpare och skarpare bett - meningen är att man ska behöva ta mycket lättare i munnen på hästen och lättare kunna bromsa. Jag hade det desutom som "säkerhet" då ägarna varnade mig för att rida för fort med hästen då de var rädda att jag inte skulle få stopp på honom. (och honom tog jag aldrig stöd i munnen på när vi travade)

Har du ridit travare tidigare? De är ofta vana att trava mycket fortare än "vanliga" ridhästar ute - och de kan trava snabbare än vad de flesta galopperar...Är hästen inte så mycket riden kanske den inte har lärt sig att hålla en lugnare trav/ inte orkar det? Det är svårt att få dem att gå lugnt innan de klarar av det. Dessutom älskar vissa av dem att få trava på ute (sällskapet får galoppera för att hänga med).

Det låter som om hästen är ganka lite riden (?) - i så fall är det bästa du kan göra innan du får tag på en tränare att ställa frågor både på buke och i verkliga livet, läsa mycket böcker - särskilt om inridning av unghästar (en travare som inte är särskilt riden fungerar ridmässigt mycket som en unghäst) och försök hitta så mycket som möjligt om omskolning av travhästar - för det är inte helt enkelt.

Lycka till med hästen !

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 544
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar