trav kommandon?

Sv: trav kommandon?

Niki skrev:
Titta på trav en kväll på TV - du kan se stora karlar som lutar sig tillbaka och hänger i tömmarna - och hästen springer som en stolle för att vinna... Genom att hänga bakåt kan det vara svårt att få stopp. För många år sedan (jag var nog 13) red jag ett par travare som tävlade - de brukade jag ställa mig upp i fältsits på och sedan ta all balans i tyglarna och luta bakåt när de travade fort. Inget att rekomendera precis och det fick inte dessa hästar att bromsa något...

Snälla ni....tro inte att travaren normalt körs av stora karlar som hänger och sliter i hästens mun. Du lär dig INTE hur trav fungerar genom att se ett lopp på tv. Travhästens vardag ser lite annorlunda ut. Min tävlingstravare kan köras av en elvaåring och är väldigt mjuk och fin i munnen. Det är stor skillnad på lopp och träning och även i loppen är det mycket stor variation när det gäller körstilar och hästens beteende. Vissa kuskar ligger bakåt, andra inte........vissa hästar ligger på, andra inte.

Jag menar inte att just du inte skulle vara insatt i trav utan endast att man inte kan lära sig hur trav fungerar genom att titta på tv.

Du har däremot helt rätt när du skriver att det inte är någon vits att dra. Mjuka händer och snälla bett har fungerat utmärkt på de flesta travare jag ridit, men det finns undantag.

Trava fortare och fortare gjorde min kille oxå innan. Är pållen mycket riden eller???
Om du känner att du inte kan hantera tempot när du rider ut så börja med att jobba lugna fina tempoväxlingar i paddocken/ridhuset om du har tillgång till sådant. Annars kanske du har en äng som du kan inhägna en snutt av och jobba i.

Rekommenderar även att du ställer samma fråga på ridtravare.com
Finns många duktiga där inne som kan mycket om travare och deras omskolning.

Lycka till!

En travhäst har ett joggtempo som är betydligt högre än tex hbl trav och vana att springa det tempot långa sträckor dvs inte bara 500m utan kanske 1-2 mil.

Jag smackar sällan men kan använda mig av prooo ibland....

Du kanske kan fråga tränare/ägare som hade din häst innan, det är ju olika från häst till häst

Min valack tvärnitar när man säger "braa" och lugnar tempot något när man säger "woooow"

Fröken_Skåne skrev:
Min valack tvärnitar när man säger "braa" och lugnar tempot något när man säger "woooow"

Tyvärr gjorde min egeninkörda unghäst det första gången jag skulle köra ett snabbjobb på banan........när det var ett varv kvar tyckte jag att hon jobbade på duktigt och sa "braaa".......hästen trodde jobbet var klart och stannade nästan.......dålig inkörning kanske :o Nu vet hon vad som gäller och jag säger bra när jobbet är klart istället :D

tack! jag tror jag lär mig mycket här :D

nej, som det kanske märkts i mina inlägg så är han inte så väldigt
mycket riden, och jag har ingen större vana av travare helller. jag
funderade tidigare på om jag skulle ge upp honom och börja rida
"vanliga" ridhästar som förrut då jag kännde att det kommer att
krävas mycket ansvar och träning för att komma någon vart. men
sen när jag insåg hur kär jag var i hästen och att jag aldrig någonsin
kommer att hitta en häst som han igen så bestämde jag för att ta
på mig det. han är ju som sagt bara 4 (snart) och jag ska ha honom
ett braa tag så vi har all tid i världen på oss :) jag tror att det
kommer att bli super bara vi kommer igång.

sen lär man sig ju hela tiden. jag har lärt mig väldigt mycket bara
genom att lägga ut den här inlägget :)

ni andra som har travare, kan inte i berätta om hur dom är och så?
hur ni rider dom vare sig som fortfarand går på banan eller är
omskolade?

Hej!

jo jag är lycklig ägare till en travhingst på 9 år sedan 2 månader ungefär, jag har heller inte någon större erfarenhet av gamla travare, men vad gör man när man bara faller för själva hästen som en sten... :love:

Har dock en kompis (tack och lov) som kommer att hjälpa mig med det mest grundläggande till vi har kommit på vad vi tycker är roligast.

Han är också lite så där att dra i tyglarna med jämt tryck= öka farten, vilket betyder att man får hålla in honom släppa efter och när han sackar berömma o.s.v.

Men jag kommer säkert att lägga in fler inlägg om vi gör några framsteg i vår träning....

Ska in till ridhuset för första gången till helgen..... :D

Mitt kallblod blev inkörd som tvååring men har aldrig tävlat, och sedan har hon mest gått som ridhäst i skogen. Det jag märker är att man inte kan korta tyglarna utan att hon ökar farten, samt att hon, precis som andra skriver, gärna hänger sig i bettet när det går fort,även om hon är känslig i munnen egentligen.
Jag har gummibett på henne och jobbar mycket med eftergifter. Så småningom tror jag att det kommer att gå att rida nästan helt på lös tygel :banana:
När hon hänger sig på bettet brukar jag försiktigt "skaka loss" det. Jag sågar alltså inte hårt i munnen men lossar det genom att ta växelvis i höger och vänster hand med små försiktiga rörelser. Det fungerar på henne eftersom hon är så känslig, men det gäller att inte få panik när accelerationen sätter igång... :smirk:

Jag lånar ett 7-årigt travsto på heltid som är som min egen. Hon heter Guggies Girl, kallas för Girl, och jag har haft henne i tre månader ungefär. I början hade hon också den där väldigt snabba traven, men den har jag lyckats jobba bort och numera kan hon korta sig riktigt ordentligt i trav och även gå i kort höger galopp (vänster galopp existerar inte). Hon är världens goaste häst och jag kunde ärligt talat inte ha bättre :love: Siktar på att rida distansritt med henne framöver, vi får se om det blir verklighet.

Jag rekommenderar varmt att du rider för instruktör om du har möjlighet, om inte så får du försöka läsa på så gott du kan och göra ditt bästa ändå :)

Ett tips på en övning som jag kände hjälpte oss mycket (finns beskriven på ridtravare.com har jag för mig) är följande: rid i en hage, paddock eller liknande. Gör halt. Vänd sedan hästen 90 grader genom ledande tygeltag och tryck med motstående skänkel (vänd till höger genom ledande tygeltag med höger tygel och tryck med vänster skänkel). Rid fram några steg, gör halt, vänd igen. Upprepa så du rider i skritt på en fyrkant, och minska tygeltaget allteftersom och låt hästen vända mer och mer för skänkeln. Den övningen fick åtminstone min häst att förstå skänklarnas inverkan bättre.

Fröken_Skåne skrev:

Mitt sto gör likadant. "Braa"= tvärstopp oavsett gångart eller bockandes runt som en tok. så om jag vill berömma med bra meninte stanna så måste jag skänkla samtidigt. Å andra sidan så går det sällan väldigt fort med lilla tösa. Hon är lugn som en filbunke, nästan lite lat fast hon kan busa ibland.

//Lillan

lsz skrev:
Tyvärr gjorde min egeninkörda unghäst det första gången jag skulle köra ett snabbjobb på banan........när det var ett varv kvar tyckte jag att hon jobbade på duktigt och sa "braaa".......hästen trodde jobbet var klart och stannade nästan.......dålig inkörning kanske :o Nu vet hon vad som gäller och jag säger bra när jobbet är klart istället :D

Om våran märr någonsin kommer tillbaka till travet kommer vi att upplysa om att hon stannar på kommandot bra. Kan ju vara skönt för kuskarna att veta att ingen häst plötsligt tvärstannar på banan.
Det är ganska viktigt att man tänker på såna saker.

//Lillan

Jag har 2 travare.
Ett sto på 13, och en valack på 3. Har ridit in båda två och dom är väldigt olika i ridningen, men i huvudet är dom rätt lika, bortsett från att valacken är ängslig och "svagare" än stoet som är rätt så vass.

Stoet har varit ridhäst i snart 3 år och är helt underbar, men när jag började rida henne var hon minst sagt jobbig! Jag slet som en galning med henne.. tog ca 7 månader innan jag kunde rida henne rakt fram dit jag ville och med alla fyra på marken. Hon var expert på att resa sig. Det har varit en lång väg hit men nu litar vi på varandra till 100% och jag älskar henne så otroligt mycket.
Hon har alltid varit het och är det fortfarande men det får hon faktiskt lov att vara. Trots allt så är hon ju en kapplöpningshäst, avlad för att springa fort så.
Hon är väldigt känslig, räcker att tänka "vi travar vid skylten" så travar hon vid skylten. Däremot funkar det inte med, "vi saktar av vid stenen" undrar varför :confused: :D

Valacken har sina små trix och påhitt. Han var travtränad i ca 1 år när jag köpte honom och ska fortsätta travträna, han ridtränas endast nu för jag har ingen vagn för tillfället. Han är riden i ca 2 månader nu. Hade honom som passhäst innan jag köpte honom och red honom då i jobben, men det var det enda sättet han var riden på.
Dom första veckorna var han riktigt jobbig, reste sig, backade och vände. En gång stod vi på samma ställe i 1,5 timme för han vägrade gå dit jag ville.
Men han är knepig för det går inte att bli för arg för då blockerar han sig helt och man får ingen kontakt.
Så man måste vara lugn och bestämd.
Funderade flera ggr på att skänka bort honom när han hade sina dagar.. :D eller nåt ännu värre :devil:
Nu går det riktigt bra, vi har börjat träna mera och han gillar det, har aldrig känts såhär glad och pigg förut. :)
Han är väldigt olik stoet i ridningen.
Inte het, utan lugn och försiktig.
Väldigt mjuk i munnen, lyssnar bra, känslig.. har fin galopp och hoppar gärna.. :angel: ehh vänta nu.. han SKA bli TRAVHÄST. :rofl:

Båda två är världens snällaste att hantera och pyssla med, men valacken tar gärna tillfället i akt så att säga.. man får vara bestämd där också, han är bara 3 och testar gärna i allt..

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 544
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024