Trav folk..Hjälp

Qodrofenia

Trådstartare
Jag var på den lokala ridsportsbutiken för ett tag sedan och såg då lite olika trav bett..Har klurat på hur dessa används mm och kan inte riktigt förstå :confused:

Så nu vill jag ha hjälp :D
40511a.jpg

40523a.jpg

40582a.jpg

40609a.jpg

Sedan var det ett bett som jag inte lyckats hitta någon bild på..Mundelen var ledad och klätt med ett skummgummi liknade matrial (orange var det)Mun delen var ca 7 cm i diameter..och mjukt.. :confused:var utformat --> O--0 fast det oranga var inte ledat utan typ som en rulle över hela mundelen..

Är det någon som kan förklara för mig vad dessa grejer är till för? :)

Martha,Med flera var är niiiiii :D

Har hört om den dära oranga-grejjen" ..
det är ett nytt, typ populärt bett. tror att man blöter det först..
har sett ett bett som i mina ögon var helt groteskt, JÄTTEtjock, kan inte fatta att det ryms i en häst mun..

ska försöka reda ut lite åt dig då :)

det första bettet är ett entömsbett, det har en hävstångseffekt om man sätter tömmarna i de yttersta ringarna, hänger hästen på en sida av bettet kan man även sätta en inne och en på den yttre ringen( ingen bra ide tycker JAG) man får inte tävla med tömmarna olika ansatta( ev. med dispens)

bett nr två är ett skarpt bett för heta hästar hårda i munnen, det heter crecendobett och jag tror att Järvsöfaks har detta ibland..( inget för mig heller :))

Trean är en uppcheck som kallas olika saker, jag kallar detta mark o'mara check...det används till hästar som "bular" alltså hänger ordentligt i checken, det har en liten hävstångseffekt så huvudet hålls uppåt, detta är ganska så "milt" då hästarna inte har nåt i munnen som kan göra ont om dom blir såpass framtunga...(har provat på min egen, tycker den är ok)

den fjärde har jag aldrig sett, men skulle tippa på ett checkbett med gomtryckareffekt....inget som jag skulle rekommender till nån och dessutom skulle jag vara mycket förvånad om detta checkbett skulle vara godkänt av förbundet....

:D :D
vet inte men det är väl förmodligen ett sånt där "lallarbett" som inte har nån funktion mer än att det är tredelat :crazy:
typ happymouth eller nåt...

Det som slog mig mest vad gällande det sist nämda var att mundelen var lika stor som en toarulle men mjuk ..så mjuk att man kunde känna det hårda i mitten..Det fanns som massa olika typer av bett..med just den mundelen :confused:

Ja jag är säker det hängde då bland travutustningen och travbetten... ;) Matrialet på mundelen påminde om matrialet som fanns förr i vissa paddar till sadlar Samma färg tom :idea:

Jag har heller aldrig sett det förut det är därför jag undrar..Nyfiken som man är :D

är oxå helt säker på att det är ett travbett, frågade hon i affären, men kommer inte ihåg vad hon sa att det hette..

:crazy:

Det ser ut som orange skummgummi och är ca 7-8 cm i diameter, kommer inte ihåg vad det heter men blir inte speciellt tjockt när det sätts i hästens mun, är bara en stålkärna i mitten.

Bra för hästar som är känsliga i mun

Hittar ingen bild på detta nu, har för mig att det funnits på finntack hemsida men hittade det inte nu :confused:

här i norrland kallar vi checken för kanadensisk eller z-check...

bara för att tillägga :)

sen angående järvsöfaks så går han inte med crecendo, han går med det s.k järvsöbettet eller åxå kallat XT bettet. det är gjort i hudikområdet.

det ser ut såhär (för dom som inte vet)

järvsöbett

det finnns nästan bara i norrland bland kallbloden. det är ett bakvänt bett som är gummiklätt med långa skänklar, bettringen ser ut som crecendos.

hur detta bett fungerar är det många som inte vet, men vet att det funkar ändå. lugna hästar blir mer på bettet, heta hästar blir lugna och hästar som är entömda springer rakt...
ingen jag känner vet hur men det är ett kanon bett!! synd att det änvänds så lite, det är väldigt snällt i hästens mun!

nu vet ni som inte visste lite mer om det! :)

Är det bara jag som tycker att du har satt bettet bak och fram? Är meningen att bettet ska slå upp i gomtaket när man tar i tyglarna?
Jag vet inte hur det ser ut "rätt satt" enligt mig, men det ser mera logiskt ut att sätta det åt andra hållet så att mundelarna är rundade längst med tungan istället för att det ska forma sig MOT tungan.

det skall sitta bakvänt, det är det som är meningen med bettet... det är dels för att det inte skall nypa ihop käkarna, tar stopp.
det har lite gomtryckarefeckt.

Jasså du ville ha dom? men kom ihåg att det är mina bilder..... :smirk:

Joneya: jag har bettet rätt väg, det ska sitta "bakochfram"

det sista bettet är som en svamp, den ska suga upp välsmakande ex äppeljuice, till unghästar o dyl, så att de ska gilla bettet med en gång.

i mina ögon helt värdelöst då det är jättestort och verkar snarare kväva hästen. Antingen accepterar de bett, eller så får människan tänka ut nåt smartare än en svamp i munnen.

och nu lite ilska.
crescendobettet borde förbjudas världen över..
tjockare bett än 15 mm borde oxå dumpas nånstans, konstigt att travarna springer o gapar...syftar på de läderklädda betten mm.

/jenny

njaaaaa, dom får du nog inte ha i fred!! ;) hehe....

har du tagit dom själv??? hur har du upplevt bettet? jag tycker det är ett väldigt intressant bett, det påverkar ju alla hästar olika...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka