Jag byggde en ridbana för ett par år sedan och det blev bra mkt dyrare än vad man trott.... Vårt staket gick nog i runda slängar på ca 15-20 000kr. Vi har tre träslanor, trästolp på ca 2,7m mellanrum samt en träslana som "tak" som ligger över stolpen och den översta träslanan - ger ett mkt stabilare intryck och är enligt mig snyggast. Allt är vitmålat och ca 1,30m högt. Vi har en skjutgrind som går att öppna och stänga från hästryggen - byggd på såna beslag man har till skjutdörrar. Mkt praktiskt.
Om du väljer ett vanligt impregnerat omålat staket så kostar det ca 8kr metern för slanorna på ex. Byggmax. Du behöver minst 360 meter så där blir det ca 3000kr. Stolparna bör sitta med max 3 meters mellanrum - mitt tips är att sätta på det avståndet som gör att du får minst spill per planka. Tex är plankan 2,8m så sätt på det avståndet. Det verkar inte finnas några standardlängder på plankor om man vill handla billigt. Mitt staket är 130 högt och jag tror att stolparna är 180 långa från början. Tror att dom kostade runt 40 kr st, köpte den lite grövre varianten, strl. större än vanliga staketstolpar. Du behöver minst 40st, så det blir närmare 2000kr . Spik eller skruv kan du hitta ganska billigt, några hundralappar max.
Räkna med minst 5 500:- kr i bara material. Ska du ha ett målat staket blir det betydligt dyrare - tipset då är att välja dyrare hyvlade plankor. De drar inte lika mkt färg och det är färgen som kostar.