trästaket till ridbana

Z

zillax89

Hej, jag funderar på att bygga trästaket runt min ridbana som är 20x40 meter ungefär. Hur mycket kostar det egentligen? Vill ha ett rejält staket så jag kan jobba med hästarna lösa. Tänkte mig att det skulle vara tre plankor på höjden, den lägsta på 60 cm, den mellersta på 90 cm och den översta på 120 cm. Men hur tätt ska stolparna sitta och hur djupt för att staketet skall vara stadigt..? Och vilka stolpar är bäst till detta..? Och hur mycket skulle det kunna kosta..?

Sv: trästaket till ridbana

puttar*
......................................................................

Jag byggde en ridbana för ett par år sedan och det blev bra mkt dyrare än vad man trott.... Vårt staket gick nog i runda slängar på ca 15-20 000kr. Vi har tre träslanor, trästolp på ca 2,7m mellanrum samt en träslana som "tak" som ligger över stolpen och den översta träslanan - ger ett mkt stabilare intryck och är enligt mig snyggast. Allt är vitmålat och ca 1,30m högt. Vi har en skjutgrind som går att öppna och stänga från hästryggen - byggd på såna beslag man har till skjutdörrar. Mkt praktiskt.

Om du väljer ett vanligt impregnerat omålat staket så kostar det ca 8kr metern för slanorna på ex. Byggmax. Du behöver minst 360 meter så där blir det ca 3000kr. Stolparna bör sitta med max 3 meters mellanrum - mitt tips är att sätta på det avståndet som gör att du får minst spill per planka. Tex är plankan 2,8m så sätt på det avståndet. Det verkar inte finnas några standardlängder på plankor om man vill handla billigt. Mitt staket är 130 högt och jag tror att stolparna är 180 långa från början. Tror att dom kostade runt 40 kr st, köpte den lite grövre varianten, strl. större än vanliga staketstolpar. Du behöver minst 40st, så det blir närmare 2000kr . Spik eller skruv kan du hitta ganska billigt, några hundralappar max.

Räkna med minst 5 500:- kr i bara material. Ska du ha ett målat staket blir det betydligt dyrare - tipset då är att välja dyrare hyvlade plankor. De drar inte lika mkt färg och det är färgen som kostar.

Jag byggde en ridbana för ett par år sedan och det blev bra mkt dyrare än vad man trott.... Vårt staket gick nog i runda slängar på ca 15-20 000kr. Vi har tre träslanor, trästolp på ca 2,7m mellanrum samt en träslana som "tak" som ligger över stolpen och den översta träslanan - ger ett mkt stabilare intryck och är enligt mig snyggast. Allt är vitmålat och ca 1,30m högt. Vi har en skjutgrind som går att öppna och stänga från hästryggen - byggd på såna beslag man har till skjutdörrar. Mkt praktiskt.

Om du väljer ett vanligt impregnerat omålat staket så kostar det ca 8kr metern för slanorna på ex. Byggmax. Du behöver minst 360 meter så där blir det ca 3000kr. Stolparna bör sitta med max 3 meters mellanrum - mitt tips är att sätta på det avståndet som gör att du får minst spill per planka. Tex är plankan 2,8m så sätt på det avståndet. Det verkar inte finnas några standardlängder på plankor om man vill handla billigt. Mitt staket är 130 högt och jag tror att stolparna är 180 långa från början. Tror att dom kostade runt 40 kr st, köpte den lite grövre varianten, strl. större än vanliga staketstolpar. Du behöver minst 40st, så det blir närmare 2000kr . Spik eller skruv kan du hitta ganska billigt, några hundralappar max.

Räkna med minst 5 500:- kr i bara material. Ska du ha ett målat staket blir det betydligt dyrare - tipset då är att välja dyrare hyvlade plankor. De drar inte lika mkt färg och det är färgen som kostar.

Ojdå, jag trodde det skulle vara betydligt dyrare, visst är det pengar men så farligt är det ju ändå inte. Men då sitter era stolpar bara 50 cm ner i marken? är det verkligen tillräckligt stabilt? vad är det för stolpar? bredd på dom..? Målat vet jag inte, jag skulle nog bara vilja lacka eller så....så det skyddar träet... vad man nu använder till det... Gillar träfärgen ;)

Tack för svaret! Besvarade många av mina fårgor men vore bra att veta vad det är för tjoclek på stolparna, hur grova dom är som du har och om det räcker att slå ner dom 50 cm i marken. Det är rätt mjuk mark där som jag tänkte ha min ridbana... Skjutgrinden tyckte jag lät som en bra idé ska kolla runt på såna... se var dom finns och vad det finns

Senast ändrad av en moderator:

Vi kör en kompromiss här. Vi har tröstolpar och sedan tre breda bruna elband. Det ser nästan ut som trästaket faktiskt.

Kostnaden är en anledning till att vi gör så här men största anledningen är tiden det tar att göra ett riktigt trästaket. Det avskräcker.

Vi kör en kompromiss här. Vi har tröstolpar och sedan tre breda bruna elband. Det ser nästan ut som trästaket faktiskt.

Kostnaden är en anledning till att vi gör så här men största anledningen är tiden det tar att göra ett riktigt trästaket. Det avskräcker.

Och underhållet det kräver!! Det avskräckte mig så jag valde liknande lösning som TomasN av samma anledningar.

Men känns det inte "ostabilt" med bara elband?? Jag hade tänkte mig vitmålat trästaket.. Men i början får det väl bli plaststopl med pigg+breda elband, hopplöst att få ned trästolpar nu. :crazy:

Någon som har erfarenhet av A-staketet??

Men känns det inte "ostabilt" med bara elband?? Jag hade tänkte mig vitmålat trästaket.. Men i början får det väl bli plaststopl med pigg+breda elband, hopplöst att få ned trästolpar nu. :crazy:

Någon som har erfarenhet av A-staketet??

Ja A staket har jag också funderat på. Men hur höga är dom? jag tyckte det där med brunt elband lät lite fiffigt men var köper man såna? har aldrig sett såna? så länge hästen tycker staketet ser kraftigt ut så är det ju ok ;)

red på en ridbana förr där det bara var vita smala plaststolp och 2 snurrade tunna elband, knutna här ohc var, och det kändes bra, hästen respekterade banden lika bra som trästaket..

det känns ju bättre och stadigare om man kör på trästolp och 3 bredare band och sätter det snyggt.. :idea:

red på en ridbana förr där det bara var vita smala plaststolp och 2 snurrade tunna elband, knutna här ohc var, och det kändes bra, hästen respekterade banden lika bra som trästaket..

det känns ju bättre och stadigare om man kör på trästolp och 3 bredare band och sätter det snyggt.. :idea:

Jo rida tror jag att jag skulle kunna göra me de ja har nu men ja vill kunna jobba hästen lös och lita på att hästen ser staketet klokt.

Du har kanske sett hur det kan bli när man lösjobbar? Jag har sett hästar som både försöker hoppa/klättra över staketet och krypa mellan slanorna. Beroende på vad man lägger i ordet lösjobba.

Tänkt på en roundpen?

LIA

Du har kanske sett hur det kan bli när man lösjobbar? Jag har sett hästar som både försöker hoppa/klättra över staketet och krypa mellan slanorna. Beroende på vad man lägger i ordet lösjobba.

Tänkt på en roundpen?

LIA

Yep, vill helst inte ta några risker men jag skulle känna mej tryggare på en ridbana än i en roundpen, vet inte varför men känns som om man har större yta att röra sig på något sätt... sen e d ju bra å ha om man vill kunna löshoppa hästen eller bara jobba den lös vilket är min favoritsysselsättning. Jag gör ju det mesta med mina hästar från marken, har alltid varit sån, älskar umgänget, kommunikationen och känslan. Visst det har man ju på ryggen också men ja - du förstår vad jag menar :D
har tänkt på rundcorall men det kan ju inte vara lätt att löshoppa en häst i en sån - eller? Sen har jag tänkt på det här med rundcoraller eller paddockar... vore det inte bättre med en paddock fast med rundcorallens mått bara att den är fyrkantig? Då böjer hästen ej i hörnen på ett annat sätt och den behöver ju inte känna sig lika trängd. Kanske därför jag är mer sugen på en ridbana eller liknande... Fast hade ju vart bra att ha båda*
Vill bara ha ett staket som är starkt och rätt högt och bra yta att röra mig på så hästen aldrig behöver känna sig trängd när man arbetar, har en känsla av att deras flyktinstinkt kanske inte blir lika stark om dom faktiskt har en ganska stor yta att röra sig på - eller?

vet ej om jag svarar rätt person nu, men kör på ändå.

Jag har inga bra erfarenheter av A-staketet. Man måste sätta stolparna väldigt tätt för att "slanorna" inte ska bågna. Det blir lätt skitigt och buckligt. Håller inte så många år utan att det börjar bli allt för fult - plus att det är väldigt dyrt.

Vart inhandlar man bruna elband?

vet ej om jag svarar rätt person nu, men kör på ändå.

Jag har inga bra erfarenheter av A-staketet. Man måste sätta stolparna väldigt tätt för att "slanorna" inte ska bågna. Det blir lätt skitigt och buckligt. Håller inte så många år utan att det börjar bli allt för fult - plus att det är väldigt dyrt.

okey, bra att veta....

jag och polaren jobbade hennes ponny lös, du kan få se en riktig actionrulle med den tokfian, kutade runt som en galning och tvärnitade hit och dit, och då vara det ändå bara 2 gamla elsnören.. med 3 band och lite höjd har nog hästen inga problem att respektera staketet..

din häst respekterar väl hagstaketet?

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla, Jag har två katter som är under året gamla. Vi bor i hus i ett vanligt villaområde och har en trafikerad väg 50 meter bort...
Svar
14
· Visningar
7 160
Senast: Daimstruten
·
Trädgård & Växter Jag bor i en liten lägenhet på markplan med en liten stenlagd uteplats som vetter ut mot en parkering. På vardera kortsida finns det, av...
Svar
17
· Visningar
1 837
Senast: iNHALE
·
Anläggning Jag bor på en mycket naturskön plats med milsvid utsikt och har precis byggt ridbana, vi var tvunga att fylla ut en del i ena hörnet, då...
2
Svar
27
· Visningar
5 593
Senast: Bison
·
Anläggning Har börjat kolla lite på staket och har noll erfarenhet av detta sen tidigare. Vi behöver ca 700-800 m staktet totalt som "mest" och...
2
Svar
39
· Visningar
4 175
Senast: Garbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar